Poliloghie naționalistă... atât
Apreciez patriotismul sincer și trăit cu dreaptă socotință, dar naționalismul ideologic îmi pare o calamitate... o maladie spirituală ce pervertește sentimentul autentic al iubirii față de patrie, iar din perspectiva Bisericii noastre Ortodoxe, o concepție eretică (în strânsă legătură cu etno-filetismul - naționalismul religios, condamnat ca erezie de către un Sinod ținut la Constantinopol, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea).
Uităm atât de ușor textul din Galateni3, 28, precum străin ne este și spiritul întregului Nou Testament, ce promovează dragostea față de fiecare persoană umană, fără discriminare, indiferent de origine etnică, condiție socială, vârstă, convingeri și orice altă particularitate individuală.
Patriotismul autentic e sentiment și ideal, nu ideologie și nici sentimentalism ieftin; se trăiește și se exteriorizează prin fapte, nu se proclamă prin discursuri și scrisori răspândite prin internet (care este o invenție tehnologică neautohtonă, nu-i așa?... O invenție venită tot de la occidentalii aceștia, care, zice-se, "L-ar fi ucis pe Dumnezeu"). N-aș putea perora patetic despre "dragostea de neam și țară" și, mai ales, cu neputință îmi este să înțeleg exagerările grave, patologic naționaliste, de tipul sloganurilor "murim pentru patrie" etc, sau al povestioarelor lacrimogene și ilogice de prin manualele școlare despre eroii care, după ce au fost eliberați de către turci pentru a-și mai vedea o dată țara, s-au întors în tabăra adversă spre a fi omorâți. Nu ni se cere să murim pentru pământul natal, ci să trăim pentru Hristos! Nu ni se cere să exagerăm, pervertind patriotismul și transformându-l în idolatrizarea unei țări și a unei națiuni, ci vocația noastră este aceea ca "pe noi înșine și unii pe alții și TOATĂ VIAȚA NOASTRĂ LUI HRISTOS DUMNEZEU SĂ O DĂM".
Patriotismul se manifestă prin participarea activă și responsabilă la progresul spiritual, intelectual și material alpropriului popor, nu prin blamarea valorilor altor națiuni create de Bunul Dumnezeu.
Și să nu uităm că împărțirea limbilor a apărut nu în starea paradisiacă originară, ci abia după episodul construirii turnului Babel (Facerea11)...
Putem fi patrioți și trăind în afara granițelor țării natale, așa cum Apostolul neamurilor/ păgânilor, Pavel, ar fi preferat să-și sacrifice mântuirea pentru convertirea la Hristos a compatrioților săi din poporul ales (Cf. Rm9, 1), dar totuși, L-a mărturisit pe Domnul printre neamuri și și-a dat viața ca martir departe de patria sa, fiindcă "cele ce-i erau lui câștig, pe acestea le-a socotit pentru Hristos pagubă" (cf. Flp3, 7). S-a sacrificat în mod liber și conștient, dar nu apărând cauza politică a patriei sale aflate de multe decenii sub ocupație romană, ci dăruindu-se pe el însuși întru totul Aceluia Care este Viața iudeilor și a păgânilor totodată.
Creștinismul este o religie universală, nu națională. Hristos nu este al românilor, ci întreaga omenire Îi aparține lui Hristos! În meditațiile Sfântului Maxim Mărturisitorul asupra Sfintei Liturghii, formulate în lucrarea sa "Mystagogia", întregul cosmos este Biserica lui Dumnezeu.
Hristos ne iubește ca persoane unice, iar nu ca membrii ai unor națiuni mai mult sau mai puțin evoluate din punct de vedere spiritual și material. La fel suntem și noi datori să-i iubim pe toți semenii noștri căci, potrivit autorului anonim al Epistolei către Diognet, "Creștinii trăiesc pe pământ, dar sunt cetățeni ai cerului" pentru că "orice țară străină le este lor patrie și orice patrie le e țară străină". Noi suntem noul Israel, uniți în și de dragul lui Hristos, sacerdoți ai preoției universale cu vocația de a mărturisi pretutindeni în lume, în țările în care ne-am născut, sau în afara acestora, "bunătățile Celui Ce ne-a chemat din întuneric la lumina Sa cea minunată". "Nu avem aici cetate statornică, ci o căutăm pe aceea ce va să fie", precum ne amintește autorul Epistolei către Evrei, accentuând, în capitolul consacrat credinței (Evr11), faptul că patriarhii Vechiului Testament "dovedesc că își caută lor patrie" - nu pe aceea pământească (pe care de bună voie o părăsiseră, răspunzând chemării divine), ci pe cealaltă... despre care Hristos ne-a încredințat că înlăuntrul nostru se sălășluiește.
"Hristos e Patria și Calea" (Fericitul Augustin)! Dacă-L vom iubi pe El și pe toți semenii noștri de dragul Său, atunci orice sentiment al nostru (inclusiv trăirea naturală și lăudabilă a dragostei față de patrie) va fi autentic, nepervertit și ghidat, orientat de "credința lucrătoare prin iubire".
Pelerini suntem pe pământ, pelerini spre patria cerească, iar împreună-Călător cu noi, Pelerinul necunoscut și inconfundabil totodată, Calea și Ținta călătoriei noastre rămâne Însuși Acel Ce i-a îndrumat pe ucenicii Luca și Cleopa în drumul spre Emaus.
"Oare nu arde în noi inima noastră, când ne vorbește pe cale și când ne tâlcuiește Scripturile?"...
Hristos în mijlocul nostru!!!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
|