Fericiri
Fiintele samsarice nu experimenteaza fericirea pura desi o cauta asiduu.
Fericirea lor este contaminata.
Orice fericire samsarica se schimba la un moment dat in nefericire.
In orice fericire omeneasca exista germenii dezamagirii, se infiltreaza frici si suspiciuni.
O fericire pura depinde in mod necesar de factorul intelepciune.
Adica, pentru a experimenta fericiri pure, mintea trebuie neaparat sa elucideze cele trei aspecte ale cognitiei > subiect-proces-obiect, prin identificarea corecta a naturii ultime a acestora.
Cele trei aspecte sunt cunoscute in scripturi ca “cele trei sfere ale cunoasterii”.
Procesul de clarificare cognitiva a lor este denumit metaforic: “eliberarea celor trei sfere”.
Se spune ca sunt “eliberate” pentru ca este eliminat valul confuziei cu privire la natura fundamentala a acestora.
Initial cunoasterea lor este superficiala, partiala.
Insa, prin efort investigativ corect, cunoasterea lor va fi, in cele din urma, deplina, fara dubiu.
Identificarea naturii ultime a unui obiect, in tibetana se numeste “don dam denpa” tradus liber “mintea patrunde in spatiul sfant al obiectului - dincolo de atingeri“.
Acest spatiu fara atingeri este considerat in acelasi timp adevar si sacralitate.
Identificand natura ultima a celor trei aspecte ale cognitiei, mintea nu mai este atinsa de forme indiferent de dinamica si “interactiuni”, astfel ca fericirile ei devin fericiri pure.
__________________
|