Citat:
În prealabil postat de catalin2
Lumina aceasta, adica un sfant care lumineaza sau orice minune poate fi vazuta daca Domnul ingaduie sa fie vazuta acea minune, sa fie vizibila, nu daca i se schimba ochii celui ce vede, ca tot cu ochii vede. Acea lumina apare in plan fizic, nu se schimba cel ce vede, ci minunea devine vizibila cu ochii. Daca un sfant straluceste cu lumina harului poate fi vazut si de un ateu daca se uita acolo, pentru ca harul acela devine vizibil pentru orice ochi care privesc.
|
Sfântul Grigorie Palama vorbește despre lumina necreată în raport cu Hristos. Numai din Dumnezeu lumina necreată strălucește în mod originar, pentru că Dumnezeirea este izvorul ontologic al luminii necreate. Văd că ai avut bunul simț să nu mai menționezi că lumina ar izvorî din vreun sfânt, dar nu ai avut bunul simț să dai (așa cum ți-am solicitat) vreun citat din care să reiasă că aberația aceea susținută de tine ar fi fost susținută de sfântul Grigorie Palama. Cu alte cuvinte ai recunoscut în mod tacit și implicit că ai greșit, că erai într-o mare și urâtă eroare teologică.
Dar să revin la lumina necreată și la ce învață Sfânta Tradiție despre ea, nu ce învață un cătălin2 de la Brașov. Și pentru aceasta voi relua citatele de la sf Grigorie pe care le-am mai dat o dată deja, dar peste care userul cătălin2 preferă să treacă precum trenul prin gară.
După
Sf. Grigorie Palama,
Citat:
„marea vedere a Schimbării la Față a Domnului este taina zilei a opta, adică a veacului ce va să fie, care se arată după crearea lumii acesteia în șase zile și după trecerea celor ce sunt simțirii noastre de aici, care lucrează după șase simțuri, adăugând la cele cinci pe care le avem și simțul cuvântului rostit. Și asta, deorece nu numai dincolo de simțire, ci și dincolo de orice cuvânt este împărăția lui Dumnezeu, cea făgăduită celor vrednici. Astfel, după încetarea cea bună a celor ce se săvârșesc prin cele șase simțuri, se face roditoare din valoarea lor în ziua a șaptea, și apoi, cu puterea lucrării de sus, în ziua a opta se face arătată împărăția lui Dumnezeu. (...) Prin urmare, nici nu devine, nici nu se termină, nici nu se descrie și nici nu cade sub simțuri lumina Schimbării la Față a Domnului, chiar dacă a fost văzută cu ochii trupești, pentru scurt timp. Prin schimbarea simțurilor care a lucrat-o în ei Duhul, cei îmbunătățiți ai Domnului au fost mutați din cele ale trupului în Duh, adică pe acea tainică lumină, pe care nu o înțeleg cei care zic cuvinte necuviincioase despre ea.”
|
Tot după
Sf. Grigorie Palama,
Citat:
„Zice deci „ca soarele” pentru ca nu cumva după simțire să înțeleagă cineva lumina aceea; departe să fie de noi nebăgarea de seamă a minții acelora care, în afară de cele ce cad sub simțuri, nu poate produce nimic mai înalt. Și a zis aceasta, pentru ca să cunoaștem că, precum este soarele pentru cei ce trăiesc și văd după simțire, tot așa este Hristos Dumnezeu pentru cei ce trăiesc și văd după Duhul și nu au nevoie de o altă lumină aceia care prin vedere dumnezeiască au ajuns să fie chipuri dumnezeiești, căci El și nu altul le este lumină. Ar mai avea ei nevoie de o altă lumină, de vreme ce au dobândit-o pe cea mai mare? Și pe când Se ruga așa a strălucit acea lumină negrăită și s-a arătat în chip negrăit apostolilor chemați, în timp ce erau prezenți corifeii profețnilor, ca să se arate rugăciunea ca fiind priciuitoarea acelei fericite vederi și să învățăm că prin apropierea de Dumnezeu cea prin virtute și cea prin unirea minții cu El prin rugăciune, se săvârșește și se face arătată acea strălucire. O strălucire care se dă la toți și este văzută de toți aceia care tind fără încetare spre Dumnezeu, prin binefacere și rugăciune curată. Căci zice, frumusețea cea adevărată și binevoitoare, văzută numai de cel curat la minte, este după dumnezeiasca și fericita fire, iar de se va întâlni cineva cu strălucirile și harurile ei, se împărtășește cu ceva din ea, ca și când s-ar topi pe fața lui o strălucire înfloritoare.”
|
Aceste două citate spun foarte multe, dar prin sublinierile și îngroșările pe care le-am făcut am încercat să scot în evidență anumite învățături clare ale sfântului Grigorie Palama.
Lumina necreată a lui Hristos nu cade sub simțuri, ea este lumina împărăției lui Dumnezeu și prin urmare, fiind de natură necreată, este deasupra creatului și deasupra simțurilor.
Lumina necreată a lui Hristos poate fi văzută și cu ochii trupești dar numai sub condiția lucrării Duhului asupra văzătorului, adică numai pe baza unei lucrări supranaturale. Vederea este transfigurată și ea datorită lucrării Duhului Sfânt, pentru că vederea naturală nu poate circumscrie, nu poate cuprinde singură de sine și prin sine strălucirea luminii necreate a Mântuitorului. Pentru a putea fi văzută este necesară deci lucrarea Duhului Sfânt; aceasta este învățătura sfântului Grigorie Palama, recunoscută de Ortodoxie, nu învățătura lui Cătă Contra2. Lumina necreată nu se înțelege după simțire, iar cuvintele sfântului sunt foarte clare, nu însă și pentru inși ca cătălin2.
Tot potrivit sfântului Grigorie Palama vedem și în ce categorie se înscriu cei precum cătălin2, anume în categoria celor care nu o înțeleg dar își permit să vorbească cuvinte necuviincioase despre lumina necreată a lui Hristos (a se vedea citatul întâi), și în categoria celor nebăgători de seamă, care nu pot produce cu mintea lor nimic mai înalt decât ceea ce cade sub simțuri, adică decât ceea ce se simte (a se vedea citatul al doilea).