View Single Post
  #148  
Vechi 01.08.2013, 07:26:13
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Rămâne să mă lămuriți: dacă un om NU strălucește de har în relația directă cu alți oameni, cum se face că el strălucește doar în poză? Dacă ar străluci și în afara pozei, aș fi de acord cu tine, Cătălin. Dar așa?...
Probabil că "așa a îngăduit Domnul" :))) ca să folosesc o propoziție de-a lui cătălin2.

În fapt, omul nu are cum să vadă lumina necreată prin intermediul altui om în afara Omului Hristos. Sfinții care experimentează lucrurile de care vorbește Palama (și aici aduc încă un citat de la sfântul, "frumusețea cea adevărată și binevoitoare, văzută numai de cel curat la minte, este după dumnezeiasca și fericita fire, iar de se va întâlni cineva cu strălucirile și harurile ei, se împărtășește cu ceva din ea, ca și când s-ar topi pe fața lui o strălucire înfloritoare") sunt doar niște "reflectori" ai harului, iar nu niște izvorâtori așa cum afirma cătălin2 înainte să îl corectez eu. Lumina lui Hristos, lucrarea și prezența efectivă a lui Hristos în harul Său, duhul lui Hristos, lucrează o transfigurare a omului, a sfinților, o transformare interioară, duhovnicească, ce îi afectează pe sfinți până și la nivelul fizionomiei, chipul sfinților devenind mai "luminos", mai "radiant", mai plin de bucurie autentică, mai fericit, mai senin. Asta este ceea ce percepe un om în stare normală la un sfânt, dincolo de senzația foarte stranie a deosebirii între sacru și profan, între domeniul sfințeniei și domeniul lumescului sau chiar al păcatului (iar aici senzațiile depind de fiecare în parte, în cazul unora putându-se ajunge până la hule și înjurături la adresa sfinților, atât de mare fiind diferența spirituală între ei).

În cazul sfântului Serafim de Sarov, după cum bine se vede din citatul dat de Florin-Ionuț, Motovilov îl vede strălucitor, în chip luminos (însă nu vede însăși lumina necreată izvorând din Hristos Dumnezeu, ci vede doar reflectarea ei în viața și chipul sfântului), dar pentru că și Motovilov intrase, după cum foarte clar afirmă sfântul Serafim, sub lucrarea Duhului Sfânt, altfel nu ar fi putut avea acea percepție. ”Sf. Serafim i-a raspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum si tu esti la fel de stralucitor ca mine. Înseamna ca si tu esti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea ca sunt asa. Asta nu face decât să confirme, să întărească spusele sfântului Grigorie Palama, iar pe de altă parte să arate unitatea experienței teologice și duhovnicești specifică Răsăritului creștin (ortodox), unitate care vine din unitatea lucrării Duhului Sfânt, Același lucrând cu Apostolii, Același lucrând cu Palama, Același lucrând cu Serafim la veacuri de ani distanță între ei. Este manifestarea concretă la nivel istoric a Sfintei Tradiții și reflectarea unității ei lăuntrice, indiferentă la trecerea veacurilor. Totuși în cazul relatării cu sfântul Serafim de Sarov, nu este cazul vederii directe a luminii necreate a lui Hristos, ci este cazul unei observări indirecte a strălucirii harului, așa cum se "reflectă" în sfinți, însă și aici este vorba foarte clar despre vedere sub influența lucrării Duhului Sfânt, adică a unei lucrări dumnezeiești supranaturale, nu de vreo vedere în stare naturală. Asta întărește și mai mult ceea ce am afirmat înainte în alte postări.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Nu sesizați cât e de trasă de păr toată povestea asta?...
Mai bine zis, e pusă cu mâna, a la Maradona...:)
Cătălin2 afirma foarte clar că, după părerea domniei sale, în acele fotografii a avut loc o minune. Prin urmare nu poate fi, prin prisma vederilor sale, decât mâna lui Dumnezeu, în niciun caz "mâna lui Maradona". (Probabil că "așa a îngăduit Domnul".)
Reply With Quote