Subiect: Atenția
View Single Post
  #3  
Vechi 03.08.2013, 21:55:23
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Mulțumesc pentru răspuns! Foarte frumos, Cristian, iar asta îmi dă curaj să adâncesc tema (așa cum o percep eu acum): Tudor a văzut pe părintele Cleopa făcînd simultan două acțiuni - vorbea oamenilor, pe un pridvor și totodată mișca încet din degete, pe metanier. Acest detaliu l-a făcut să cugete la volumul (sau mobilitatea) atenției Părintelui și să realizeze că monahii sunt simultan atenți și la rugăciune și la oameni. A cugetat mai apoi că musai sunt atenți și la mișcările lor lăuntrice.
Ei bine, întreb acum: noi creștinii din lume, prinși în activitățile atât de solicitante, cu stimuli de tot felul, care de care mai pregnanți și mai acaparatori, cum putem păstra atenția lăuntrică (cu riscul de a produce vreun accident, risc real și teribil de periculos!)? Și cum o facem oare? Avem repere, indicii, semne de reper? Folosim simțurile corporale? Practicăm introspecția? De unde știm că nu ni se pare că un gând e o simplă reacție automată la un context, mai degrabă decât un steag fluturat dinlăuntrul inimii? (mai departe, referitor la văzduhurile lăuntrice, nu îndrăznesc deocamdată să întreb)

Uite, ca termen de comparație: în domeniul relației de consiliere/psihoterapie suntem permanent instruiți să monitorizăm mișcările fizice, emoționale și mintale ale propriei ființe. (Valabil și în munca de profesor, în negocieri etc.) Când ai pierdut contactul cu mișcările tale lăuntrice înseamnă că, deja, ești în afara experienței de viață aici și acum, și ai fugit ... exclusiv în minte. În trecut sau în viitor. Ca urmare, proiectezi asupra clientului atât frustrările sau rănile trecutului tău cât și aspirațiile personale îndreptate spre viitor. Iar aceasta creează de obicei, în subiectivitatea semenului, impresia că nu e înțeles, că nu e ascultat etc. De aici probleme în relație, comunicare slabă/defectuoasă și de multe ori eșec terapeutic (școlar, marital, de afaceri etc.).

Or, acest canon al profesiei de consilier cred că e tangent, cel puțin, cu lucrarea creștinului nevoitor, indiferent de profesia lui sau de vârstă.

Mai întâi, așadar, exercițiul contactului cu sine.
Dacă s-a prins deja și oarecare obișnuință a rugăciunii (forma cea mai scurtă face adevărate minuni, cred), am sesizat că se modifică și percepția mișcării interioare. Rugăciunea crește anumite senzații lăuntrice, moderează pe altele, tabloul interior se modifică, se reașază ca intensități, relief, lumini și umbre... În relația cu altul, efectul pe care îl cunosc mai bine este: asculți, mai degrabă decât vorbești. Și asculți modificat; mai îngăduitor, mai receptiv, meditativ. Ba chiar dubitativ...

Unificarea celor trei direcții ale atenției moderează zvâcul intempestiv al intervenției. Scade iuțimea gestului verbal sau de alt gen. Comportamentul devine mai domol, mergi, parcă, în sfârșit la pas!... Nu mai gonești nebunește, îți amintești că exiști și tu, că Domnul e aproape, cauți să îți tragi sufletul, oleacă...
Apar, însă, altele...:)
Reply With Quote