
Iubiții mei,
 nevoia de vindecare…vine, după cum știm cu toții, din 
simțirea acută a bolii. Din simțirea acută a bolii 
în noi înșine.
 Tocmai pentru că 
ne doare, tocmai pentru că 
nu mai suportăm o situație interioară, fie ea boală trupească sau sufletească, suntem în situația, adesea disperată, în care căutăm…
scăparea de ea.
 Boala, când o ai, e 
greutatea de care vrei să scapi.
 Și 
scăparea de ea, 
vindecarea, e simțită ca 
o eliberare de o mare povară.
 Așa că prima Evanghelie duminicală a lunii august pune problema 
vindecării totale a omului [Mt. 9, 1-8].
 Pentru că un paralitic, care nu se putea ridica din pat…este 
iertat de păcate și, în același timp, este 
vindecat de Domnul de boală. De paralizie…
 Ca să înțelegem, de fapt, unde se produce 
marea despovărare/ marea eliberare: 
în suflet, în adâncul nostru!
 Boala de acolo începe și acolo se termină… Boala începe de la 
a face răul în noi înșine. De la 
a coabita cu păcatul. De la a accepta păcatul ca 
mod de a fi. Însă păcatul, oricare ar fi el, nu este 
o expresie a umanității. Nu 
îl reprezintă pe om…nu reprezintă viața 
autentică a omului.
 Tocmai de aceea, dacă 
te vindeci de păcate, începi să te vindeci
 de boală…în mijlocul bolii.
   Și cred, din experiența pe care o am  până acum, că de unele boli sau de unele obiceiuri rele sau de unele  ispite nu ne vindecăm ușor…sau nu ne vindecăm aproape toată viața…și  prin aceasta sunt 
o sursă de smerire a noastră…și 
de apropiere de oameni.
 Căci cum 
ai înțelege boala altora, dacă tu nu ai avut niciodată o boală, un accident, o dramă, o nefericire profundă?
 Cum să înțelegi o stare sau un sentiment…la care nu participi?
 Dar când boala ta ți-a adus 
smerire, ți-a adus 
răbdare, ți-a adus 
încercare, ți-a dat să simți 
ajutorul lui Dumnezeu și 
omenia oamenilor…știi 
să respecți bolile și neputințele altora.
 Acum ești tânăr, ești în putere…dar mâine nu vei mai fi.
 Mâine te poți accidenta.
 Mâine poți ajunge pe drumuri.
 Mâine poți fi țintuit în pat.
 Sau astăzi…nu mâine…poți ajunge 
de nerecunoscut…
 Pentru că nu știm 
ce se va întâmpla cu noi, cât vom face din ceea ce 
vrem să facem, cât vom trăi, cum ne vom sfârși viața…
 Paraliticul de pe pat…și gestul Domnului…suntem, de fapt, 
noi…și 
El!
 Întotdeauna suntem 
bolnavi în fața Lui și întotdeauna avem 
nevoie de El ca Doctor și ca Izvor al vieții.
 Și numai cine e Dumnezeu este 
Izvor al vieții și numai cine ne-a făcut poate să 
și vindece neputințele pe care noi ni le-am făcut.
 Adică suntem 
creatori de boală…pe când Dumnezeu e 
dătător de viață.
 Noi încercăm să ne trăim libertatea în mod pervers, în mod nedrept și singurul lucru pe care îl creăm e 
boala,  păcatul, urâtul, nefericirea, pe când Domnul încearcă să ne spună, în  mod pedagogic, că fiecare ieșire a noastră din perimetrul relației cu El  este…
o țintuire în boală.
 Paraliticul s-a vindecat…dar oamenii din jur, care au participat la vindecare, dar nu cu inimă bună, n-au perceput 
vindecarea profundă a omului.
 Când el s-a ridicat și a plecat la casa  lui (v. 7), oamenii, care au văzut vindecarea, s-au înfricoșat și au  slăvit pe Dumnezeu (v. 8), pentru că un asemenea lucru e posibil.
 Însă nici ei nu au înțeles că El e 
Dumnezeu întrupat ci că e 
un om cu puteri minunate.
 Din versetul al 8-lea al Evangheliei zilei acest lucru se înțelege: e 
un om cu puteri minunate, face minuni…dar nu e 
Fiul lui Dumnezeu întrupat.
 Dar cei care cred acest lucru, că El e 
doar om și nu 
Dumnezeu și om,  nu acceptă, în fapt, marea iconomie a Fiului lui Dumnezeu întrupat,  aceea că El S-a făcut om pentru noi, ca prin toate cele pe care le face  pentru noi, să ne ridice pe noi la comuniunea veșnică cu Sine.
 Oameni cu puteri minunate, adică plini de harul Treimii, care a lucrat prin ei, au fost toți Sfinții Lui.
 Însă El, Hristos, Fiul lui Dumnezeu  întrupat, e Unul din Treime, Fiul Tatălui, Cel dimpreună veșnic cu Tatăl  și cu Duhul Sfânt, Care S-a întrupat din Fecioară și S-a făcut om,  Dumnezeu și om, pentru mântuirea noastră.
 De aceea, 
Fiul lui Dumnezeu se numește pe Sine și 
Fiul omului (v. 6), pentru că El Și-a asumat umanitatea noastră în persoana Sa veșnică.
 Iar pe pământ, prin puterea Lui și  primind acest mare dar, această mare harismă dumnezeiască de la El, și  noi, ierarhii și preoții Bisericii, putem
 ierta păcatele oamenilor…pentru că El
 le iartă prin noi.
 Căci Dumnezeu e Cel ce sfințește apa  noastră, Cel ce sfințește Euharistia noastră, Cel care preoțește și  cunună, botează și ridică din boală!
 Noi 
conlucrăm cu El în toate…dar El e Cel care face toate 
cele esențiale în slujbele Bisericii Sale.
 Din acest motiv, Biserica e 
sfântă și 
fără prihană, pentru că Dumnezeu e 
sfințenia noastră, a tuturor celor botezați întru El dar care suntem plini de păcate.
 El e S
fințenia care ne sfințește pe noi, e sursa sfințeniei tuturor oamenilor și a transfigurării întregii creații, pentru că El e Viața.
 De aceea, când căutăm 
ajutor și 
alinare în Biserica Lui, trebuie să așteptăm toate de la Dumnezeu, pentru rugăciunile Sfinților Lui.
 Nu trebuie să ne credem 
vrednici de minuni și de vindecări minunate…dar trebuie să cerem mila și ajutorul Lui întru toate.
 Trebuie să cerem 
să se facă voia Lui cu noi și cu întreaga creație.
 Astfel putem trăi ispitele, durerile, bolile, neîmplinirile noastre ca pe 
mijloace de îndreptare, de curățire și de sfințire a noastră…și nu ca pe niște 
lucruri implacabile.
 Pentru că 
implacabilul, ideea de 
soartă din religiile păgâne, propovăduia existența unor 
situații tragice, din care omul nu putea ieși.
 Însă viața ortodoxă nu cunoaște 
tragismul ci doar 
drama!
 Nu e nimic de 
nedepășit…Dumnezeu e 
singurul învingător în toate…El nu are 
contracandidați…însă viața oamenilor are multe lucruri dureroase, multe drame…
 Ca să faci drama 
suportabilă trebuie 
să o trăiești cu Dumnezeu, fiind plin de harul Său.
 De aceea, chiar dacă paraliticul primea de la Domnul 
doar iertarea păcatelor…primea 
un lucru imens.
 Căci, cu adevărat, marele lucru primit de la El nu a fost că 
a scăpat de paralizie ci că 
a înviat din moartea păcatelor.
 Iar noi, fiecare dintre noi, care trăim 
învierea duhovnicească în mod continuu, putem mărturisi cu mâna pe inimă, că 
marele dar pe care ni-l face Dumnezeu zi de zi e acela că 
ne iartă păcatele și ne dă 
să ne împărtășim cu El.
 Însă asta nu înseamnă că nu dorim și să scăpăm de boli și de neputințe diverse…
 Dar cu El, împreună cu El, suferința e 
duioasă, tristețea e 
plină de nădejde, minimalizarea noastră e 
plină de întărire.
 Așa stând lucrurile, iubiții mei, să vedem 
cu inimă bună toată împlinirea și bucuria celor din jurul nostru!
 Să ne bucurăm cu cei care se vindecă, cu cei care se înțelepțesc, cu cei care își schimbă viața, trăind bisericește.
 Pentru că de aici, din relația cu Dumnezeu, vine toată schimbarea cea bună, schimbarea duhovnicească, pe care o dorim tuturor.
 Dumnezeu să ne întărească întru toate și să ne bucure în vecii vecilor. Amin!
 Pr. Dorin Picioruș