Subiect: Postul meu ?
View Single Post
  #3  
Vechi 05.08.2013, 19:36:08
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Aici este în fapt diferența de percepție și de înțelegere până la urmă între Ortodoxie și diversele forme de protestantism. Ortodoxia, cea adevărată, nu cea traficată de tot felul de vânzători și comercianți de har, are un asemenea grad de inițiere dumnezeiască în tainele lucrurilor că vede Lumina Dumnezeiască a Transcendenței divine în lăuntrul unui fenomen ca revelația lui Iisus Hristos! Aici este marea taină a Creștinismului Ortodox și marea diferență în comparație cu alte "confesiuni creștine". Hristos nu este doar un legislator, de origine divină și cu mesaj divin, nu este doar un Dumnezeu care a adus adevărata dreptate ce se primește prin har și prin credință, nu este doar ascuns sub sacramente și păstrat doar credinței, ci este Lumină dumnezeiască și îndumnezeitoare, "experimentabilă" la modul cel mai "simțit" cu putință. În virtutea acestei taine fundamentale a Ortodoxiei ea s-a recunoscut și s-a definit mereu ca Ortodoxie, deci cu conștiința clară a ceea ce spune și face. Dacă protestantismul propovăduiește îndreptarea prin har și prin credință, de fapt mai mult prin credință decât prin har, Ortodoxia propovăduiește, pe lângă cele de mai sus, îndreptarea reală, ontologică bazată pe această Lumină, pe această Transcendență care coboară și pătrunde în mod ontologic, deplin ființa umană și dăruindu-i dreptatea efectivă, aceea de la Cruce și de la Înviere, dar trăită, experimentată, pătrunzând la modul cel mai conștient, în anumite cazuri, ființa umană și transformându-o. Nu este doar credință, nu este doar o îndreptare mai mult sau mai puțin declarativă, nu este doar sacrament, ci este Mister, Gnoză și Îndumnezeire, Metanoie și Transfigurare reale, Lumină Divină "pipăită" și "încorporată" la modul cel mai concret!!

Cuvintele sfântului apostol Ioan "Ceea ce era de la'nceput, ceea ce noi am auzit, ceea ce cu ochii noștri am văzut, ceea ce am privit și ceea ce mâinile noastre au pipăit despre Cuvântul Vieții – și viața s'a arătat, și noi am văzut-o și mărturisim, și vă vestim viața de veci care la Tatăl era și care nouă ni s'a arătat –, ceea ce am văzut și ceea ce am auzit, aceea vă vestim și vouă, pentru ca și voi să aveți părtășie cu noi; iar părtășia noastră, din parte-ne, este cu Tatăl și cu Fiul Său Iisus Hristos. (I Ioan 1, 1-3) nu sunt deci niște simple cuvinte, ele, ca și altele, vin în urma unor experiențe spirituale la care, este drept, mai puțini au avut acces. Și nu este vorba, la sf Ioan, doar despre cunoașterea lui Hristos așa cum l-au cunoscut și ceilalți cât a fost cu ei; este mult mai mult, iar Ortodoxia este cea care a păstrat Tradiția autentică pentru descifrarea unor astfel de fragmente ioaneice. Poate nu întâmplător spunea Serghei Bulgakov că biserica apuseană (catolică) este biserica lui Petru, iar biserica răsăriteană este biserica lui Ioan. Nu iau această zicere la modul absolut, dar pentru cine cunoaște Ortodoxia din lăuntrul ei și mai și intră în contact cu formele apusene ale creștinismului, intuiește și știe că este o bună doză de adevăr în cele spuse de Bulgakov.
Reply With Quote