View Single Post
  #295  
Vechi 06.08.2013, 20:23:23
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

CANONUL 50 apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRȘEȘTE PRIN TREI AFUNDĂRI)
<<Dacă vreun episcop sau presbiter nu ar săvârși cele trei afundări ale unei singure sfințiri (a botezului), ci numai o afundare, aceea care se dă (se practică) întru moartea Domnului, să se caterisească. Pentru că nu a zis Domnul: întru moartea mea botezați, ci: mergând, învățați toate neamurile, botezându-i pe ei în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28,19).>>
(46, 47, 49 ap.; 7 sin. 11 ec; 95 TruL; 12 Neocez.; 47 Laod.; 47 Cartag.; 1, 91 Vasile cel Mare)



Ca sa intelegem cu adevarat, trebuie sa cititm toate Sfintele Canoane in legatura cu Botezul (toate trimiterile); si o sa vedem ca nu e chiar asa de simplu.


1. Canoanele apostolice 46,47 si 49
<<CANONUL 46 apostolic (TAINELE ERETICILOR NU SUNT TAINE)
Poruncim să se caterisească episcopul sau presbiterul care a primit (ca valid) botezul ori jertfa (euharistia) ereticilor. Căci ce fel de împărtășire (înțelegere) are Hristos cu Vcliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul? (II Cor. 6,15).>>
(47, 68 ap.; 19 sin. I ec; 7 sin. 11 ec; 95 Trui.; 7, 8 Laod.; 1, 47 Vasile cel Mare)

<<CANONUL 47 apostolic (BOTEZUL VALID NU SE REPETA)
Episcopul sau presbiterul dacă ar boteza din nou pe cel ce are botezul cu adevărat sau dacă nu ar boteza pe cel spurcat de către eretici (cei fără credință adevărată), să se caterisească, ca unul care ia în râs crucea și moartea Domnului și nu deosebește preoții adevărați de preoții mincinoși.>>
(46, 49, 50 ap.; 8, 19 sin. I ec; 7 sin. 11 ec; 84, 95 Trui; 32 Laod.; 48, 72 Cartag.; 1, 47, 91 Vasile cel Mare)

<<CANONUL 49 apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRȘEȘTE NUMAI ÎN SFÂNTA TREIME)
Dacă vreun episcop sau presbiter nu ar boteza după orânduirea Domnului, în Tatăl și în Fiul și în Duhul Sfânt, ci în trei fără de început, sau în trei firi sau în trei mângăitori, să se caterisească.>>
(46, 47, 50, 68ap.; 7sin. IIec; 78, 84, 95, 96 TruL; 12 Neocez.; 47, 48 Laod.; 45, 48, 72, 110 Cartag.; 1, 91 Vasile cel Mare)
http://comptepv.typepad.fr/canonice/...postolice.html

2. CANONUL 7, Sin. II ecumenic. (PRIMIREA ERETICILOR ÎN BISERICĂ)

<<Pe aceia dintre eretici care revin la Ortodoxie, în partea celor ce se mântuiesc, îi primim după rânduiala mai jos arătată și după obicei. Pe arieni și pe macedonieni și pe sabatinieni și pe novațieni cei ce-și zic lor catari și stângaci, apoi pe patrusprezeceni (quartodecimani), adică pe mer-curași (tetradiți) și pe apolinariști îi primim dacă dau zapis (scrisori de mărturisire de credință) și dacă dau anatemei toată erezia care nu cugetă (învață) cum cugetă (învață) sfânta a lui Dumnezeu Biserică sobornicească și apostolească și îi pecetluim, adică îi ungem mai întâi cu sfântul mir, adică fruntea și ochii și nările și gura și urechile și pecetluindu-i pe ei zicem: Pecetea darului Duhului Sfânt.
Iar pe eunomieni, pe cei ce se botează cu o singură afundare, și pe montaniști, adică pe cei ce se numesc aici frigieni, și pe sabelieni, care învață că Fiul este tot una cu Tatăl (identitatea Fiului cu Tatăl) și care fac și alte oarecare lucruri de neîndurat (urâte), și pe toate celelalte erezii (căci multe sunt aici, mai cu seamă cele care pornesc din țara Galatenilor) pe toți dintre aceștia care doresc să se adaoge (atașeze) ortodoxiei, îi primim ca pe elini (păgâni): și (adică) în prima zi îi cercetăm, a doua zi îi catehizăm, iar a treia zi le facem lepădările de Satana (îi exorcizăm), suflând asupra lor de trei ori în față și în urechi și astfel îi catehizăm și facem să petreacă timp îndelungat în biserică și să asculte Scripturile și atunci îi botezăm.>>
(46, 47, 68 ap.; 8, 19 sin. 1 ec; 95 Trui; 7, 8 Laod.; 57 Cartag.; 1, 5, 47 Vasile cel Mare)
http://comptepv.typepad.fr/canonice/...ecumenice.html

3. CANONUL 8, Sin. II ec. (BOTEZUL ERETICILOR NU ESTE BOTEZ)

<<Cei botezați printr-o singură afundare, eunomienii, sabelienii și frigii, să fie primiți ca elinii (păgânii).
Toate colecțiile numără numai șapte Canoane ale sinodului II ecumenic, iar al optulea este adăugat la unele ca un apendice la canonul șapte.
Aristen adaugă însă textul de mai sus ca al optulea canon al aceluiași sinod, spunând că cei prevăzuți în el se și botează, se și ung cu Sfântul Mir, după ce un anumit timp înainte de botez vor fi fost catehizați și vor fi ascultat Sfânta Scriptură.
Se vede însă că acest canon, inclusiv comentariul lui făcut de Aristen, reprezintă doar un fragment din canonul 7 al sinodului II ecumenic, după cum observă și N. Milas.>>
http://comptepv.typepad.fr/canonice/...ecumenice.html
Reply With Quote