View Single Post
  #4  
Vechi 06.08.2013, 20:31:27
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Canonul 57, Cartagina, BOTEZUL DONATIȘTILOR

<<Deoarece s-a hotărat in sinodul de mai inainte, imi amintesc in armonie eu voi că copiii cei mici botezați de donatiști, care incă nu au putut cunoaște pierzarea rătăcirii lor, după ce vor ajunge la varsta capabilă de raționare, cunoscand adevărul, și urand răutatea donatiștilor acelora față de catoliceasca Biserică a lui Dumnezeu, care s-a răspandit in toată lumea, unii ca aceștia să se primească după randuiala veche prin punerea mainilor, șl nu trebuie să se oprească sub cuvant de rătăcire de la starea clerului, cand venind la
credință Biserica cea adevărată au considerat-o a lor proprie șl intr-insa crezand in Hristos, au primit Sfintele Taine ale Treimii, despre care este invederat că toate sunt adevărate și sfinte și divine, și intru acestea este toată nădejdea sufletului.

Și cu toate că mai ales indrăzneala precedentă a ereticilor se obrăznicește a predanisi unele lucruri potrivnice sub numele adevărului, acestea fiindcă sunt simple, precum invață Apostol zicand: „Un Dumnezeu, o credință, un botez" (Efeseni 4, 5); și ceea ce se cuvine să se dea o dată nu este ingăduit să se repete; după ce se va anatematiza numele rătăcirii, să se primească prin punerea mainii in Biserica cea una, care, precum s-a zis, este porumbiță și singură Maică a creștinilor, intru care se primesc toate tainele spre mantuirea veșnică și viu făcătoare, care celor ce răman in eres le aduc mare pedeapsă de osandă, căci ceea ce le-ar fi fost lor mai luminător in adevăr spre a dobandi viața cea veșnică acea rătăcire li se face lor mai intunecat si de mai mare osandă; de care unii au fugit și cunoscand cele adevărate ale Maicii Bisericii catolicești, toate acele Sfinte Taine cu iubirea adevărului le-au crezut și le-au primit.

Deci unora ca acestora, cand cercarea ii va arăta cu viață bună, fără indoială și clerul li se va da cu tărie spre slujba celor sfinte; și mai ales intru atata nevoie fiind lucrurile, nimenea nu este, care nu le-ar ingădui aceasta.

Iar dacă oarecare clerici de aceeași credință, cu mulțimea și cu demnitățile lor ar dori să se intoarcă la noi, care insă din iubirea cinstei sunt aplecați spre viața trecătoare și ii reține de la mantuire, judecăm ca aceasta dimpotrivă se cade a se lăsa la chibzuință mai mare, hotărand frații mai inainte menționați ca să se cerceteze cele relevate de noi cu sfatul lor cel mai ințelept, și noi ne vom invrednici să intărim ceea ce trebuie să se reglementeze din partea noastră in privința acestei chestiuni.

Iar in ceea ce privește numai pe cei botezați in pruncie, ne indestulăm ca de le va plăcea lor să consimtă cu hotărarea noastră de a se hirotoni aceștia.

Așadar, toate cele ce le-am cules mai inainte de la preasfințiții episcopi, preasfințiile voastre să le intărească impreună cu mine ca să fie desăvarșite".>>
Canoanele Sinodului din Cartagina
http://www.manastirea-saharna.md/fis..._Cartagina.pdf


Canonul 1 al Sf. Vasile cel Mare (fragment)

<<Căci inceputul dezbinării s-a făcut prin schismă; iar cei ce s-au lepădat de Biserică
n-au mai avut harul Duhului Sfant peste ci, căci a lipsit comunicarea prin intreruperea succesiunii.

Căci cei dintai care s-au depărtat aveau hirotoniile de la Părinți, și prin punerea mainilorpeste ei aveau harul duhovnicesc; dar cei ce s-au rupt, devenind mireni, n-au avut nici putere de a boteza, nici de a hirotoni; nici nu puteau da altora harul Duhului Sfant, de la care ei au căzut; pentru aceasta Părinții au hotărat ca cei botezați de danșii ca de niște mireni, venind la biserică, să se curățească din nou cu adevăratul botez al Bisericii.

Dar, fiindcă in general unora din Asia li s-a părut ca din interesul conducerii multora să se primească botezul acestora, fie primit. Iar pe cel al encratiților trebuie să-l considerăm ca pe o faptă rea; deoarece spre a-i face neprimiți Bisericii a căutat sa-i ia deja in stăpanire cu botezul lor; prin ceea ce au stricat și obiceiul lor.

Deci socotesc că noua ni se cuvine să lepădăm botezul lor, deoarece in privința lor nimic nu s-a hotărat lămurit; și dacă cineva l-ar fi primit de la ci, acela, venind la Biserică, să se boteze. Dar, dacă aceasta ar fi piedicii ordinei obștești, să se aplice iarăși obiceiul și să se urmeze Părinților, care au oranduit cele de cuviință pentru noi. Căci mă tem ca nu cumva, intrunii hotăram să zăbovească in privința botezului, să-i impiedicăm pe cei ce se mantuicsc prin asprimea oranduielii, iar dacă aceia păstrează botezul nostru, aceasta să nu ne inspăimante; căci nu suntem răspunzători prin imprejurarea că le dăm lor har, ci ne supunem preciziunii canoanelor.

Dar negreșit să se dispună ca cei ce vin de la botezul acelora să se ungă adică de credincioși, și așa să se apropie la taine. Căci știu că pe frații Zaiu și Satornin, fiind ei din acea randuială, i-am primit in scaunul episcopilor; drept aceea, pe cei ce au fost impreună cu tagma acelora nu mai putem a-i despărți de Biserică, deoarece prin primirea episcopilor am așezat ca și un canon cele in privința comuniunii cu danșii.>>



Canonul 5, al Sf. Vasile cel Mare

PRIMIREA ERETICILOR. (ERETICII CARE SE POCĂIESC PE PATUL DE MOARTE)

<<Aceia dintre eretici care la ieșirea din viața se pocăiesc trebuie să se primească; să se primească, insă firește nu fără chibzuință, ci cercetandu-i, dacă vor arăta adevărata pocăință și vor avea fapte care mărturisesc ravna lor spre mantuire.>>
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colec...e_cel_Mare.pdf


CEI BOTEZATI IN STARE DE BOALA - 12 Neocezareea

<<Daca cineva bolnav fiind s-a luminat prin botez, nu se poate inainta la presbiterie; caci credinta lui nu este din convingere, ci din nevoie; fara numai poate in urma zelului si credintei sale si de mai apoi si din lipsa de oameni (candidati).>>
http://www.crestinortodox.ro/canoane...ocezareea-315/
Reply With Quote