Descoperirea Sfintei Cuvioase Teodora de la Sihla
Era o femeie numai umbră de om, cu părul alb ca zăpada, luminată la față, slabă numai pielea și oasele și vorbea rar, cu glas blând și stins. Și a zis: - Nu vă temeți, fraților, eu sunt o smerită roabă a lui Iisus Hristos, mă numesc Teodora.
De obârșie Sfânta Teodora era din Vânători-Neamț, fiica lui Ștefan Joldea armașul, și a fost singură la părinți. A pustnicit mai întâi în munții Vrancei, fiind de metanie de la Mănăstirea Nifon din ținutul Buzău. Către sfârșitul vieții ei, când a câștigat darul Sfântului Duh, prin prea multă osteneală și post, s-a retras în peștera pe care o vedeți. S-a retras, dar când? Când nu mai simțea foamea, nici setea, nici frigul. Omul duhovnicesc cel desăvârșit nu mai are nevoie de haină, nici de hrană multă și nu-i mai este frig și nici frică de nimeni. Căci are în inima sa pe Hristos, Care i se face lui și haina și hrana și toate celelalte, și-l păzește de toate.
Dar de ce în munte și în pustie? Iată de ce. Sfinții lui Dumnezeu cei mari și pustnicii s-au retras din lume, din vâltoarea lumii și din valurile pline de zgomot, de răutăți și de vicleniile cele fără de număr; s-au retras în pustie ca să scape de trei războaie. Care sunt acelea? De auzire, de vedere și de vorbire (cum scrie în Pateric). Noi avem desigur cinci simțiri și toate sunt punți ale păcatului. Dar mai cu seamă ochii și urechile. Însă și limba, dacă nu o înfrânăm, este o mare răutate, cum zice Sfântul Apostol Iacov. Deci, sfinții s-au retras în munți, ca să scape de aceste trei feluri de răutăți; să nu aibă cu cine vorbi, să nu vadă pe nimeni, să nu audă pe nimeni, și să stea pururi în comuniune cu Dumnezeu prin sfânta rugăciune și meditațiile sfinte, ca să-I urmeze lui Iisus Hristos Care adesea se ruga singur în munte, noaptea și uneori chiar și ziua.
Așa a făcut și Sfânta Teodora, pe ale cărei cărări ați călcați și azi și de atâtea ori venind aici la schitul Sihla; și pentru că poate nu știți viața ei, vă voi face un rezumat al ei.
Unde este bisericuța mică, tradiția veche care s-a păstrat din gură în gură și din bătrân în bătrân, spune că a fost întâi coliba Sfintei Teodora. Ea a stat 14 ani de zile pe acest loc, unde fusese mai înainte un vestit pustnic, care venise aici in Munții Vrancei. După ce s-a desăvârșit deci Sfânta Teodora aici, s-a dus în peștera din vale și acolo a fost descoperită prin minune dumnezeiască, că nu se știa de dânsa.
Duhovnicul ei din Sihăstria murise demult și ea nu mai putea coborâ de bătrânețe până la vale, ca să se împărtășească cu PreaCuratele Taine. Dar s-a întâmplat o minune ca aceasta, mai înainte de moartea ei. La trapeza Sihăstriei niște păsări veneau și luau bucățele de pâine de la frații trapezari. Și au văzut frații cum luau acelea pâinea și zburau cu ea încoace spre miazăzi. Și a observat starețul mănăstirii și le-a zis: „Fraților, păsările acestea vedeți că nu mănâncă pâinea, ci iau în cioc câte o bucată și zboară cu ea încolo, înspre pustia Sihlei (că nu era atunci biserica aici). Mi se pare mie, a zis starețul, că trebuie să fie vreun rob al lui Dumnezeu, vreun suflet al lui Dumnezeu căruia păsările acestea îi duc pâine” .
Într-o duminică după amiază, doi frați au luat blagoslovenie de la starețul mănăstirii, după ce i-au spus: „Părinte, ne-am duce în partea aceea unde zboară păsările, poate să dăm peste acel pustnic căruia îi duc păsările mâncare de aici” . Și spune istoria - pe care am citit-o într-un vechi manuscris - că păsările parcă îi așteptau, căci au zburat dincoace de Sihăstria, la marginea muntelui. Și au stat cu bucata de pâine în cioc până au venit frații și când să le ajungă, au zburat mai încolo și tot așa zburau aproape de pământ și pe distanțe mici, ca și cum i-ar chema încoace, să le-o descopere pe Sfânta Teodora.
Și au venit frații, dar de la o vreme, către seară, a venit o ploaie mare și s-a întunecat și n-au mai văzut nici păsări și s-au rătăcit, că nu era pe atunci cărare, cum vedeți acum, ci era pustie mare; de aceea i se spunea aici Sihla, adică desiș, căci era mare desime printre stâncile acestea. Nu exista atunci schitul Sihla, ci numai câte un pustnic rătăcitor care stătea câteodată aici.
S-au rătăcit deci cei doi frați și când au văzut că e noapte și a venit și ploaie și s-a întunecat, au început a plânge, că erau uzi și rătăciți. Și s-au pus spate lângă spate lângă un fag, aici, aproape de peștera Sfintei Teodora din vale, și au hotărât să poposească până la ziuă acolo, că nu mai știau să nimerească înapoi, fiind deja noapte târziu.
Și stând ei acolo înfrigurați, se îmbărbătau unul pe altul, zicându-și: „Poate n-om muri noi până mâine și mâine vom găsi iar calea, ca să ne întoarcem la Sihăstria” . Și când a înnoptat tare și era aproape de miezul nopții, deodată au văzut o lumină mare ca un foc, acolo unde este peștera din vale. Și când au văzut lumina aceea, cel mic a zis:
- Măi, frate, trebuie să fie niște tâlhari aici, că eu am auzit că în pustiile cele mari stau hoții.
Și a zis cel mare:
- Nu, frate, poate să fie chiar un sfânt, care a făcut focul.
Și s-a dus cel mai mare și s-a apropiat de lumina aceea și ce credeți că a văzut acolo? Se vedea o roată mare de foc și din roata aceea niște limbi de foc ca niște săbii se suiau la cer. Era Sfânta Teodora care se ruga acum de 40 de zile și de 40 de nopți, ca s-o găsească cineva să-i aducă Sfintele și PreaCuratele Taine ale lui Hristos, s-o împărtășească, că era prea slabă și nu se mai putea duce singură și era și goală, că putreziseră hainele de pe dânsa.
Frații, când au văzut-o, s-au speriat și au zis:
- Oare ce să fie?
Iar cel mai mare a zis:
- Vezi, acesta este sfântul la care merg păsările cu pâine! În acel moment, Sfânta Teodora a lăsat mâinile în jos și nu s-au mai văzut lumini și au rămas în întuneric și le-a zis cu un glas slab de tot:
- Nu vă temeți, fraților, - că ei se temeau tare, nu vă temeți că e o nălucire, că eu sunt o femeie ticăloasă și neputincioasă, și mă rog lui Dumnezeu aici de 40 de zile și 40 de nopți să trimită pe cineva să-mi aducă PreaCuratele Taine ale lui Hristos, că vreau să mă împărtășesc cu ele, mai înainte de a mă duce de aici de pe pământ. Nu pot să mă arăt vouă acum, pentru că hainele mele au putrezit de mult și sunt goală. Dacă vreți, dați-mi o haină.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|