Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
Mulțumesc, dar nu sunt încă mulțumit sau, mai bine zis, lămurit.
Din ce scrii tu, reiese, printre altele, că Dumnezeu l-a creat pe Adam cu un liber arbitru cam ... imatur, nu?
Să fie imaturitatea/naivitatea o caracteristică a desăvârșirii? Așa alege un om desăvârșit?
|
O sa detaliez acum, ca e mai mult timp. Afirmatia mea din mesaj era o explicare a argumentului Sfantului Fotie cel Mare, face parte din mesajul acesta, pe care prima data l-am scris pe forumul catolic intr-o lunga discutie despre Filioque:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=148
Acolo scriam asa: "1. Daca si Tatal si Fiul participa la purcedere, pentru ca nu poate fi o
Purcedere compusa sau nedesavarsita facuta de O Persoana divina, ar insemna ca si Tatal va Purcede desavarsit, si Fiul va avea o Purcedere desavarsita. Adica vom avea doua Purcederi, si asa, cum spunea Sf. Fotie, Duhul va fi dublu. Dar nu putem accepta asa ceva, deci nu pot participa ambele Persoane."
In legatura cu perfectiunea, acest atribut la modul absolut il poate avea doar Dumnezeu. Si la asta se si referea, la Sfanta Treime.
Legat de creatie, fiecare lucru e creat desavarsit pentru scopul cu care a fost creat. De exemplu si un leu si o rama sunt creati perfect (poate cuvantul nu e tocmai cel mai nimerit) pentru conditia lor. Ramei nu-i mai trebuie inca ceva ca sa devina o super-rama, are tot ce-i trebuie. Desigur, nu se poate compara cu un leu, care e un animal mai complex.
La fel si omul, a fost creat cat de desavarsit a fost posibil pentru conditia sa. A primit Chipul lui Dumnezeu (vointa, ratiune, liberul arbitru), prin aceasta a primit si libertatea de alegere. Cum era o creatie, putea fi doar in legatura cu Domnul, Creatorul. Prin ascultare se apropia tot mai mult in asemanare cu Domnul. Dar a ales neascultarea, la indemnul anturajului (tot femeile si dorinta de putere) si a rupt astfel asemanarea cu Domnul, care se realiza cu ajutorul harului.
Putea fi creat fara libertatea de alegere ca sa nu cada, era astfel mai perfect? Nu, nicicum, pentru ca liberul arbitru este probabil cel mai pretios dar, atribut. Fara liberul arbitru nu este nici fericire, iar omul era chemat pentru comuniunea deplina, fericire alaturi de Domnul.