In primul rand, veniturile raportate la preturi (deci puterea de cumparare) erau foarte bune! Eu va dau exemple concrete, in cifre: daca intr-o familie se castigau lunar cca 5000 lei (doua salarii), preturile erau foarte mici: chiria locuintei la stat (majoritatea eram chiriasi la stat) cca 100 lei, facturile la utilitati (curent, gaz metan, apa, canalizare, termoficare) cca 150 lei, o masa la restaurant (cu tot tacamul inclusiv bacsisul lautarului si ospatarului) nu depasea 100 lei, un kg de cartofi 2-3 lei, un salam de Sibiu 40-50 lei kg, pretul unui bilet la tren accelerat clasa intai 130 lei (iasi- Bucuresti), iar pretul unui bilet de avion pe rute interne cca 300 lei!
Asta in conditiile in care educatia era gratuita la absolut toate treptele (daca ati facut inainte de 1990 scoala profesionala, liceu industrial ori facultate cu siguranta va amintiti ca nu ati platit nici un leu taxa, atat masa, cazarea la camin si materialele didactice sau practica in productie fiind absolut gratuite), la fel si asistenta sanitara (exceptand pachetu de Kent sau cafeaua date doctorului!).
Acum puteti face si dumneavoastra comparatia sa vedeti cam ce se putea face cu 5000 lei atunci intr-o luna de zile!
Iar acele filme sunt intradevar filme oficiale, insa ele exprima o realitate! Din ce am discutat cu soferii de la ITA si IJTL care au lucrat inainte de 1990, cam cu problemele prezentate in acele filme se confruntau: lipsa sau calitatea proasta a motorinei (din aceasta cauza soferii care lucrau pe autocamioane aveeau in "dotare"" celebra festila ca sa porneasca iarna ""Saviem-ul""), lipsa pieselor de schimb, a bateriilor de acumulatori, supraaglomeratia autobuzelor, calitatea proasta a unor subansamble de pe autovehicul (in primii ani de exploadare la autobuzele "Roman"" se spargeau relativ des pernele de aer), etc.
Este adevarat ca se mai "descurcau"" si ei- la calatori mai luai acolo cativa fara bilet (dar cu un risc destul de mare) sa iasa de-o friptura la cap de linie, iar la marfa se mai intampla ca in foaia de parcurs sa scrie ca transporti o anumita canditate de marfa, dar in realitate sa fie un pic diferit!
|