Citat:
În prealabil postat de VladCat
Hristos nu are cum sa transfigureze acest inteles ci propune unul complet nou...
|
Îmi pare rău că nu pot fi de acord.
Un înțeles complet nou nu poate fi implantat în mintea nimănui. Orice noutate se nutrește din înțelesuri mai vechi, pe rădăcini uneori cu totul arhaice. Nici o minte omenească nu poate opera/procesa un conținut absolut nou, dacă nu are deja operații potrivite pentru aceasta, așadar dacă nu a avut deja o minimă experiență înrudită premergătoare.
Creștinismul nu a adus nimic
absolut nou, nimic care să nu fi fost deja cunoscut, fie și parțial (de pildă prin șirul de proorocii succesive sau, dacă vrei, prin aventura întoarcerii acasă a lui Ulisse...). Hristos adună cele risipite prin vremuri și prin culturi, cele făcute țăndări în toate colțurile lumii, le ordonează frumos, le plinește pe ici pe colo, le curăță de balast inutil și de bâlbâieli, le dă trup și suflu curat și stenic și...iată omul!
Nici măcar pe demoni nu îi extermină, nu folosește sprayul contra gândacilor. Nu vedem nici un demon, în Evanghelie, plesnit cu burta-n sus la soare, mort-copt. Ci doar silit să se depărteze, să-și ia papucii/drumul spre alte zări...
Până și dogma Sfintei Treimi nu e cu totul nouă în conștiința omenească. Sunt atâtea apropieri, atâtea experieri... Omenirea s-a apropiat mereu de Revelația deplină, însă ... lipsea mereu ceva, un ceva cât de mic, așa încât mereu eșua în a face click final și a lega totul până la capăt. A trebuit să Se întrupeze Cuvântul pentru aceasta și să moară pe Cruce... Și cercul înțelegerii noastre s-a rotunjit, în sfârșit.
Eram doar o za ruptă, Vlad! Asta era omenirea, o za ruptă.
Hristos nu a aruncat cercul vechi al geometrilor nisipului, ci doar l-a completat și l-a reînsuflețit.
Dar mesajul central al lui Hristos este "faceți ca Mine!". Îl repetă mai apoi și Pavel, apoi mulți alții care au trăit între oameni nefăcînd nu știu ce mari năzbâtii, nemergînd de pildă în mâini sau zburînd musai prin văzduhuri ci, discret, cu forță bărbătească autentică, au corijat pe ici pe colo, au mângâiat, au udat, au hrănit - în ei înșiși apoi și în semeni.
Dacă predica lui Hristos sau a lui Pavel ar fi fost absolut năucitoare prin noutatea ei radicală, nimeni nu ar fi priceput nimic și toți i-ar fi părăsit ca pe niște bieți poeți nebuni, ciudați dar inofensivi.
Or, nu-i deloc așa, învățătura evanghelică nu pică brusc din înaltul cerului, ea preia multe ramuri ale sufletului omenesc deviate într-o parte sau alta, îndreptîndu-le. Apoi taie unele care crescuseră nepotrivit de mult, pe altele le rade de-a binelea iar pe altele le încurajează să crească și mai mult. Dîndu-i-se limpede, odată pentru totdeauna, reperele corecte, nutritive, mântuitoare. Punctele cardinale au fost repuse clar pe cerul înțelegerii omenirii, spre a nu se mai îndoi de acum, iarăși, căutătorul de steaua lui...
În final tot rostul lucrării a fost ca pomul numit om să crească drept, că era în mare strâmbătate. Evident, fără Jetfă această operă ar fi fost o simplă aranjare/coafare, un simplu look nou, o modă trecătoare sub copitele care joacă tontoroiul vremurilor prin lume. Jertfa a adus însă puterea susținerii acestei reașezări și a deschis poarta Împărăției și a comuniunii cu cerul pe tot parcursul travaliului/pelerinajului numit îndeobște viață.
Harul plinește, reașează, repară luxația. Nu desființează ci drept-ființează, cu adevărat în-ființează, pune ferm pe cale ceea ce sufletul omenesc prins în posibilități mult prea largi, doar-tatonează.
Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă.
Continuumul vieții omenești ascultă de alte legi, să fiu iertat că țin la modul acesta de înțelegere care nu vrea să arunce mai nimic peste bordul arcăi creștine, ci "doar" să mute înspre și, finalmente, în Împărăție.
De aceea vorbesc despre trans-figurare. Despre dezvrăjire. Despre simplitate, dincolo de falduri grețoase adăugate prin vremi în diverse culturi.
Biserica e o bolniță unde sunt operați zilnic muribunzii prin procedeul numit dez-vrăjire și prin manevra introectării hapului-harului. Iar nu prin chirurgie.
În creștinism, chirurgia înseamnă aruncare în moarte veșnică. E un procedeu rar utilizat, de care au avut parte numai cei putreziți de-a binelea.
Pilda aluatului îmi pare cea mai bună cale de a cunoaște ceva din taina creștinismului. Acolo nu se aruncă nimic. Acolo se pre-face, se transfigurează, se pre-schimbă, treptat, pe nesimțite. Așa e lucrul doftoricesc în miezul duhovnicesc al lumii.