View Single Post
  #9  
Vechi 13.08.2013, 18:34:03
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Trecând peste faptul că nu acesta este subiectul threadului

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Contextul iudaic in care Mantuitorul si-a dus pana la capat vocatia Sa este radical diferit de intelegerile ulterioare, nu-i poti intelege pe acei oameni si deciziile lor proiectand asupra lor categorii de gandire ce le erau necunoscute, inseamna ca au avut de-a face cu un fel de ,,timeless truth" cu privire la care nu aveau nici o sansa de intelegere. Pe o logica elementara este evident ca mesajul care le-a fost transmis putea fi explicat in categoriilor lor conceptuale si nu le poti intelege decat printr-o intoarcere in timp si incercarea de a privi realitatea lumii iudaice prin ochii lor de atunci. Este ceva extraordinar de dificil dar si fascinant pt ca o alta lume ti-se dezvalui, foarte diferita de ce a urmat. La nici doua secole dupa moartea si Invierea Mantuitorului ecourile contextului iudaic incepeau sa se piarda iar crestinismul intra intr-o alta faza de interpretare si intelegere. Eu cred ca ulterior caderii Ierusalimului castigarea influentei religioase de catre farisei, care au eliminat toate gruparile rivale, coroborat cu evenimente neclare inca complet dpdv istoric precum Conciliului de la Jamnia au dus la adancirea rupturii fata de matca originala,tinand cont ca aripa iudeo-crestina aproape disparuse iar raspandirea credintei era un aspect eminamente printre neamuri. In aceasta situatie proiectarea retroactiva a unei alte intelegeri,in categorii elenistice, a devenit inevitabila.
Te înșeli, Pelerinule, într-o bună măsură, atunci când crezi că creștinismul nu a avut dintru început o înțelegere fundamental nouă, pe lângă care persista și ceva din contextul iudaic. Să afirmi o discontinuitate fundamentală, pe linie de înțelegere a Revelației (cu privire la Iisus Hristos), între creștinismul originar și cel de peste două secole este o eroare fundamentală, asupra căreia într-o formă sau alta te-am mai avertizat, dar văd că nu reușești să înțelegi. Reiau deci un mesaj anterior care este foarte bun pentru răspuns în cazul de față, arătând o diferență fundamentală între Ortodoxie și protestantism:

Aici este în fapt diferența de percepție și de înțelegere până la urmă între Ortodoxie și diversele forme de protestantism. Ortodoxia are un asemenea grad de inițiere dumnezeiască în tainele lucrurilor că vede Lumina Dumnezeiască a Transcendenței divine în lăuntrul unui fenomen ca revelația lui Iisus Hristos! Aici este marea taină a Creștinismului Ortodox și marea diferență în comparație cu alte "confesiuni creștine". Hristos nu este doar un legislator, de origine divină și cu mesaj divin, nu este doar un Dumnezeu care a adus adevărata dreptate ce se primește prin har și prin credință, nu este doar ascuns sub sacramente și păstrat doar credinței, ci este Lumină dumnezeiască și îndumnezeitoare, "experimentabilă" la modul cel mai "simțit" cu putință. În virtutea acestei taine fundamentale a Ortodoxiei ea s-a recunoscut și s-a definit mereu ca Ortodoxie, deci cu conștiința clară a ceea ce spune și face. Dacă protestantismul propovăduiește îndreptarea prin har și prin credință, de fapt mai mult prin credință decât prin har, Ortodoxia propovăduiește, pe lângă cele de mai sus, îndreptarea reală, ontologică bazată pe această Lumină, pe această Transcendență care coboară și pătrunde în mod ontologic, deplin ființa umană și dăruindu-i dreptatea efectivă, aceea de la Cruce și de la Înviere, dar trăită, experimentată, pătrunzând la modul cel mai conștient, în anumite cazuri, ființa umană și transformându-o. Nu este doar credință, nu este doar o îndreptare mai mult sau mai puțin declarativă, nu este doar sacrament, ci este Mister, Gnoză și Îndumnezeire, Metanoie și Transfigurare reale, Lumină Divină "pipăită" și "încorporată" la modul cel mai concret!!

Cuvintele sfântului apostol Ioan "Ceea ce era de la'nceput, ceea ce noi am auzit, ceea ce cu ochii noștri am văzut, ceea ce am privit și ceea ce mâinile noastre au pipăit despre Cuvântul Vieții – și viața s'a arătat, și noi am văzut-o și mărturisim, și vă vestim viața de veci care la Tatăl era și care nouă ni s'a arătat –, ceea ce am văzut și ceea ce am auzit, aceea vă vestim și vouă, pentru ca și voi să aveți părtășie cu noi; iar părtășia noastră, din parte-ne, este cu Tatăl și cu Fiul Său Iisus Hristos. (I Ioan 1, 1-3) nu sunt deci niște simple cuvinte, ele, ca și altele, vin în urma unor experiențe spirituale la care, este drept, mai puțini au avut acces. Și nu este vorba, la sf Ioan, doar despre cunoașterea lui Hristos așa cum l-au cunoscut și ceilalți cât a fost cu ei; este mult mai mult, iar Ortodoxia este cea care a păstrat Tradiția autentică pentru descifrarea unor astfel de fragmente ioaneice. Poate nu întâmplător spunea Serghei Bulgakov că biserica apuseană (catolică) este biserica lui Petru, iar biserica răsăriteană este biserica lui Ioan. Nu iau această zicere la modul absolut, dar pentru cine cunoaște Ortodoxia din lăuntrul ei și mai și intră în contact cu formele apusene ale creștinismului, intuiește și știe că este o bună doză de adevăr în cele spuse de Bulgakov.

Last edited by Decebal; 13.08.2013 at 18:43:46.
Reply With Quote