View Single Post
  #52  
Vechi 13.08.2013, 19:58:17
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Daca cativa tarani simplii din Galilea sec I puteau asculta predicile lui Iisus fara a avea nimic din ce avem azi, atunci inseamna ca spusele Mantuitorului aveau un sens pt ei, in acel context si in aceea abordare. Poate unii dintre ei l-au auzit o singura data in viata lor si oare cum a fost viata lor dupa pentru ca trebuie sa fi avut o sansa in intelegerea lor altfel spusele Lui devin doar discursuri pentru alte timpuri in fata unui auditoriu inutil.Mi s-ar parea un mare cinism. Pentru acei oameni categoriile ulterioare cu care a operat crestinismul nu existau inca dar Hristos le-a vorbit. Cercetarea istorica pe acest segment tocmai cu asta se ocupa, cu intelegerea lor care, in mod sigur, va fi diferita pe anumite aspecte de ce a urmat. Altfel ar trebui condamnati pt ca s-au nascut prea devreme. Eu, cum am spus, nu caut sa impun o abordare, cercetarea mea este foarte diferita de contextul clasic, dar nu exclude sensul spiritual ulterior insa il percep ca o evolutie care poate fi diferita de contextul initial, dpdv al perceptiei. Momentul crucial care a schimbat acest lucru are doua elemente principal importante: disparitia comunitatii iudeo-crestine si balansarea spre neamuri care au adus o intelegere noua si implicit trecerea de la abordarea iudaica simpla, specifica mediului rural al Palestinei sec I cu toate caracteristicile sale spre intrarea crestinismului in marile orase elenistice, cu toata gandirea lor complexa, diferita, operand cu alte categorii necunoscute mediului original unde s-au afirmat ideile.
Văd în continuare cum sub masca cercetării noi istorice se ascunde de fapt aceeași veche și îmbătrânită erezie protestantă, aceeași de care vorbeam și în postările anterioare, și care este, așa cum am mai spus, erezie și atac eretic împotriva Sfintei Tradiții. Sfânta Tradiție s-a îmbogățit fără îndoială prin trecerea creștinismului în alte contexte culturale, cum a fost cultura greacă și elenistică, însă esența Tradiției s-a păstrat datorită Duhului Sfânt care călăuzea și conducea Biserica, chiar dacă a existat o evoluție și dezvoltare terminologică, teologică. Experiențele fundamentale de care dau mărturie Sfinții Părinți sunt într-o continuitate fundamentală cu cele ale Sfinților Apostoli, fie ei Petru, Ioan ori Pavel, prin urmare nu a existat și nu a putut și nici nu poate exista o înțelegere fundamental nouă, diferită, datorită unității Duhului și continuității lucrării fundamentale a Acestuia în Biserica lui Hristos. Deci faptul că pentru unii dintre sfinții apostoli nu existau categoriile ulterioare cu care a operat creștinismul, asta nu înseamnă că nu exista conținutul acelor categorii, conținutul revelațional, concretizat în Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Sfânta Tradiție este tocmai continuitatea istorică, și posibil din punct de vedere dogmatic aprofundarea, acestor conținuturi fundamentale ale Revelației, iar această continuitate este dată de Duhul Sfânt, Același lucrând în sfinții apostoli, Același lucrând și în sfinții părinți și în Biserică până în ziua de azi. Cine contestă unitatea fundamentală a Sfintei Tradiții este eretic din punctul de vedere al Bisericii Creștine.
Reply With Quote