Fragmente dintr-un alt articol al Parintelui Petru Pruteanu:
<<În Sfântul Munte, de exemplu, există mai multe mănăstiri în care „mărturisirea sacramentală” se practică doar de 2 sau 4 ori pe an, iar călugării se împărtășesc de la 2 la 7 ori pe săptămână.
Dacă frații au nevoie de anumite sfaturi de la stareț sau vor să-și mărturisească careva gânduri, o pot face chiar și în fiecare zi, dar aceasta nu mai este mărturisire sacramentală, ci o simplă discuție duhovnicească sau, dacă e cazul, una pur omenească.
Nici mărturisirea sacramentală și nici discuțiile duhovnicești nu au loc în timpul slujbelor și nici măcar nu în biserică. Starețul și fiul duhovnicesc stau de vorbă așezați pe scaun, iar în cazul mărturisirii sacramentale, abia la sfârșit, starețul ia epitrahilul și-i citește rugăciunile cuvenite.
Totul este foarte simplu și personal; iar în mănăstirile de maici (dintre care multe sunt metoace ale mănăstirilor athonite), mărturisirea gândurilor se face în fața maicii starețe și doar în cazul păcatelor mai grave stareța poate trimite sora la preotul duhovnic pentru a i se citi și rugăciunile necesare. Unii se pot întreba: dar ce fel de „Taină a Mărturisirii” este aceasta?>>
<<Creștinii noștri trebuie să înțeleagă că pocăința nu se reduce la mărturisirea păcatelor și primirea dezlegării. Orice rugăciune și trăire duhovnicească este pocăință.
Aceasta nu exclude mărturisirea păcatelor în prezența episcopului/preotului, ci o completează și o desăvârșește. Putem spune că pocăința este „un exercițiu terapeutic permanent”, iar mărturisirea este „o operație chirurgicală”.
Noi însă am ajuns să-i operăm pe oameni la tot pasul, ținându-i într-o anestezie continuă, dar nu-i mai învățăm cum să trăiască sănătos. Sf. Apostol Pavel îndeamnă, ca înainte de împărtășirea cu Sfintele Taine „să se cerceteze omul pe sine însuși și așa să mănânce din Pâine și să bea din Pahar” (I Corinteni 11:28).
Aici se are în vedere o cercetare a propriei conștiințe, care trebuie educată în așa fel încât omul să-și vadă păcatele sale și să se pocăiască pentru ele, iar dacă păcatele sale constituie impedimente canonice pentru împărtășirea cu Sfintele Taine, atunci el trebuie să meargă să se mărturisească și să-și asume epitimia rânduită până la reintegrarea în comunitatea euharistică a Bisericii de care s-a rupt prin păcat.>>
(Preot Petru Pruteanu, „Despre legătura dintre spovedanie și împărtășire”)
http://www.teologie.net/2013/07/05/s...e-impartasire/
Daca asa trebuie sa intelegem acum credinta ortodoxa, atunci, stergeti din Istoria crestinsimului din România numele marilor duhovnici, ca ei ne invatau altfel.
Daca nu trebuie „să ne preocupăm de cipuri” (ne spune parintele Petru Pruteanu) , chiar daca, pana nu demult, intre altele, parintele Iustin Pârvu, Dumnezeu sa-l ierte si sa-l aseze cu Dreptii, ne atragea atentia parinteste despre pericolul pe care-l reprezinta acestea, atunci, de ce sa nu le sprijinim, tot printr-un indemn crestinesc, pe femeile care-si doresc sa slujeasca in Sf. Biserica?
Cine stie, poate reusim sa gasim undeva, in cei doua mii de ani de crestinism, un locusor, o tara, un hrisov, care....parca le-ar fi permis si asta? Daca e inovatie, sa fie pana la capat. Ce mai conteaza? „Unde a mers mia, mai merge si suta!”
Si care are fi problema? Ca orice am face, orice n-am face, tot nevrednici suntem, asa ne imbarbateaza novator mesajele unor preoti! Nu asa ne invata innoitorii in ale ortodoxiei?
Dar noi stiam, deja, ca ne mantuim prin marea milostivire a lui Dumnezeu:
<<Căci în har sunteți mântuiți prin credință; iar aceasta nu-i de la voi: e darul lui Dumnezeu; nu din fapte, pentru ca nimeni să nu se laude. >>(Efeseni 2, 8-9)
(Oare de ce n-o fi aparut avalansa asta de articole cu idei novatoare inainte de trecerea la cele vesnice a parintelui Iustin Pârvu, poate ultimul mare duhovnic al nostru, daca mai avem voie sa credem in Marii nostri duhovnici)?