Antiecumenism: deși suntem amândoi credincioși, deși suntem mădulare ale Bisericii, tu faci constant o mișcare care pe mine mă miră și mă supără chiar: nesocotești specificul fiecărui domeniu în parte și reduci totul, absolut totul, la un singur domeniu. Ignori complexitatea lucrurilor. Și cauți să distrugi ceea ce nu cunoști, de fapt.
Or, dragă Antiecumenism, îți atrag iarăși atenția că realitatea nu constă în stăpânirea despotică a unui domeniu peste toate celelalte ci, așa cum se poaet lesne constata, în con-viețuirea tuturor nivelelor și formelor realității, toate avînd însă o ierarhie (atât înlăuntrul domeniilor cât și între ele).
Sunt paliere și paliere, fiecare cu nivelul lui.
Una e durerea de unghie, alta e durerea de cap, una e sfințirea apei, alta e sfințirea credincioasului....
"La baza bolilor mintale nu stă sexualitatea, cum zice Freud" - scrie acolo în textul la care ai trimis.
Mai întâi, atrag respectuos atenția, că Freud NU ZICE NICĂIERI CĂ BAZA BOLILOR MINTALE ESTE SEXUALITATEA. Aceasta este o vulgarizare a teoriei psihanalitice.
Acum, dacă ar fi adevărat că toate bolile sufletești (psihice și comportamentale) vin din mândrie (teorie spre care, mărturisesc, eu însumi înclin cu putere),
va trebui să explicăm cel puțin următoarele:
a) de ce uneori copiii mici, de 2-3 anișori, sunt autiști, depresivi, psihotici, epileptici etc. Din mândrie? Au ei mândrie, micuții care abia au învățat să meargă și să gângurească?...
b) de ce oameni foarte smeriți, unii chiar cuvioși de-a dreptul, au suferit în timpul vieții de unele sau altele dintre cele pe care le numim tulburare psihică, de un fel sau altul;
c) de ce după tratamentul corect, psihologic și/sau psihiatric o mulțime de oameni care mai înainte fuseseră chiar exorcizați (fără folos) s-au făcut bine și chiar au practicat mult mai profund viața de credință (unii dintre ei fiind chiar preoți, eu cunosc pe câțiva și îi poate cunoaște oricine ține morțiș să afle - să caute și va afla)
Cât privește treaba cu sexualitatea ca origine a bolilor psihice, orice persoană care se încumetă să dea disprețuitor la o parte un material uriaș adunat în ultima sută de ani pe această temă - ar trebui să își facă o analiză mai serioasă la capitolul Frica de Dumnezeu.
Nu putem minți cu ușurătate o lume întreagă doar pentru că ni se pare nouă, în cămara minții noastre, că suntem pricepuți la tot ce mișcă sub soare.
A hotârât vreun sobor bisericesc, sinodal sau nu, spunînd "Părutu-ni-s-a nouă și Duhului Sfânt" că opera lui Freud este mincinoasă și că trebuie să ne ferim de ea? Ne învață Biserica să fugim de psihoterapeuți și de psihanaliști atunci când avem anumite probleme sufletești? Unde? Cine? Când?
Nu voiesc să contrazic nici o față bisericească legat de etiologia bolilor mintale. Din dragoste pentru sfințiții slujitori, mai întâi, precum și din frică de Dumnezeu.
Dacă m-aș întâlni cu vreun autor bisericesc și ar afirma că Freud a mințit atunci când a tratat nevrozele cu etiologie sexuală infantilă, aș dialoga atunci cu persoana respectivă și sper că ne vom lămuri cumva.
Dar aici discut cu tine.
Și îți voi spune ție câteva lucruri de care sunt sigur, atât cât poate fi un om sigur de ceva:
1) Toți practicanții psihoterapiei ortodoxe (Avdeev, Larchet etc. - sunt mulți azi în lume care sunt terapeuți ortodocși) dau mare atenție unui amănunt crucial în diagnosticul și tratamentul afecțiunii sufletești. Acesta se numește "diagnostic diferențial".
Ei fac cu grijă deosebire între etiologia care ține de mândrie, demonizare etc., pe de o parte și etiologia strict naturală, provenind din funcționarea complexă a corpului (printre ale cărui organe se numără și creierul).
2) Unele boli sunt de origine demoniacă; altele nu (țin de zeci și sute de factori naturali, biologici și psiho-sociali, de obicei co-intricați în sisteme complexe de factori cu acțiune morbidă, pe care îi vei cunoaște doar când vei pune mâna serios pe carte, pe foarte multe cărți grele, deloc comode).
3) În timpul lui Freud, mare parte din nevrozele isterice se datorau educației foarte stricte, pline de tabuuri, ale societății austriace și europene (precum și americane), cu influență religioasă din partea BC și mai ales din partea modului defectuos în care lumea răstălmăcea învățătura BC (precum și la noi mulți rătălmăcesc învățătura BO).
4) Freud a făcut distincție clară și extrem de fină (nu pricepe chiar oricine) între, de exemplu, paralizia cu etiologie organică și paralizia isterică cu origine în sexualitatea infantilă a pacienților. În "Omul cu șobolani", vei afla chiar cum e cu nevroza obsesională generată de o proastă dezvoltare în stadiul numit "anal" (pe care l-ai traversat și tu, sper, cu succes, deși nu știi despre ce-i vorba și dealtfel nici nu e obligatoriu să cunoști pentru a fi un om sănătos - merge de la sine, dacă l-ai traversat corect când erai micuț).
5) Freud și-a revizuit teoriile într-un sens ascendent: a adus tot mai multe argumente aasupra ravagiilor pe care le face sexualitatea neconștientizată și prost interpretată, luptînd toată viața să elibereze pe oameni de sub influența duhului sexualității morbide și încercînd să arate că omul e o ființă culturală care își poate controla frumos, între anumite limite, natura. Doar că nu știe s-o facă, mai întâi pentru că se ține la ignoranță și superstiție.
6) Arătînd fără putință de tăgadă că el însuși, mai întâi, își controlează libidoul sexual (și încă în limitele ascultării de Biserică!), Freud:
a) nu a avut relații sexuale cu logodnica lui, deși logodna a durat mulți ani, din motive expuse pe larg în cărțile cu caracter biografic;
b) după oficierea căsătoriei a avut mai mulți copii, fiind un înverșunat luptător împotriva utilizării prezervativului și a altor contraceptive (a arătat mereu cât este de nesănătos prezervativul, prin influență atât asupra psihicului bărbatului cât și asupra femeii);
c) după ce soția lui a născut ultimul copil, Freud și soția au stabilit de comun acord să se abțină de la relațiile sexuale. Și așa au făcut, până la sfârșitul vieții, trăind zeci de ani în curăție, în dragoste sufletească.
Cine mai face azi, fie și în țara cu atâta dispreț pentru Freud, ceea ce a făcut el în timpul Logodnei? Câți tineri mai fac azi logodna și câți ascultă de cele bisericești în timpul logodnei? Cugetă singur, de voiești...
Cine mai practică azi abstinența, deși a făcut deja 4-5 copii, deși e încă tânăr și sănătos, deși e căsătorit, deși îi iubește soția etc. Cu renunțare clară la prezervativ și orice alt mijloc contraceptiv. Cugetă singur, de voiești....
Așadar, Freud nu a fost un adept al libertinajului sexual, nici un obsedat sexual, cum cu nerușinare spun ignoranții și cei cu probleme sexuale evidente
ci, dimportivă, a fost un om care, prin geniul lui și cu harul lui Dumnezeu, a făcut lumină asupra sexualității, arătînd cum poate fi corect dirijată pentru a nu conduce la boli, arătînd cum poate ea îmbolnăvi pe oameni și cum trebuie tratate bolile care au origine sexuală (întrucât nu toate tulburările sufletești au etiologie sexuală), arătînd că abstinența poate fi practicată fără probleme, arătînd că spiritul omenesc poate și trebuie să se elibereze de seducția uneori morbidă a sexualității, arătînd că omul poate sublima energia sexuală pentru a-și atinge alte scopuri, mai înalte, în familie, cultură, societate etc.
Freud nu a robit pe om sexualității, cum spun detractorii și ignoranții, ci i-a arătat omului cum să fie liber față de pulsiunile sexuale, pentru a nu deveni cu totul pământ ci, cu sau fără viață sexuală, să devină om.
Psihoterapia ortodoxă este un domeniu de graniță, interdisciplinar, care cere un mare simț al discernământului la cel care o practică. Precum și la cei care o comentează.
Realitatea, așa cum o crează și cum o îngăduie Bunul Dumnezeu în toată marea ei complexitate, nu permite nimănui să dea mereu cu barda, retezînd după plac și eliminînd ce vrea și cum i se pare.
Puțină prudență, totuși...
Last edited by cezar_ioan; 24.08.2013 at 03:35:09.
|