View Single Post
  #139  
Vechi 31.08.2013, 12:30:26
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Sunt întru totul de acord cu dvs în privința faptului că Revelația creștină este descoperirea Adevărului absolut și personal, Care este Hristos. De aceea, adevărul revelat NU poate fi relativizat, fiindcă este absolut.
Mai departe, cred că ar fi interesant să definim noțiunile de "subiectivitate" și "relativism", pentru a analiza problema deosebit de interesantă pe care ați pus-o în discuție.
Voi reveni, probabil în cursul zilei de mâine.
Doamne ajută!
Asa este, trebuie mai intai sa lamurim notiunile, pentru ca nu cred ca avem aceeasi intelegere. Desi nu face subiectul topicului de fata, dar Geo si-a sters contul.
Daca iti amintesti am mai discutat despre relativ si absolut. Vad ca tu te referi doar la Adevarul Absolut, care e Iisus, dar eu nu doar la asta ma refer. Un adevar absolut este un adevar obiectiv, care nu depinde de cum il percepe fiecare. De exemplu faptul ca tu ai doua maini e un adevar absolut, faptul ca pamantul e rotund (nu chiar rotund, dar nu are relevanta in discutie) e un adevar absolut. Daca intr-o perioada oamenii credeau ca pamantul e plat nu insemna ca e asa cum cred ei, pentru ca Pamantul tot rotund era. La fel si invatatura revelata, e un adevar obiectiv, absolut, indiferent ca penticostalii cred altceva, catolicii altceva si hindusii altceva.
Adevarul relativ ar inseman ca fiecare are dreptate in felul lui, fiecare vede adevarul lui, care nu il exclude pe al celuilalt. Dimpotriva, adevarul absolut exclude toate celelalte adevaruri subiective. Adevarul ca pamantul e rotund exclude afirmatia ca ar fi plat sau cubic.
In privinta invataturii revelate, am vazut ca Parintele Galeriu este mai apreciat de unele persoane, e aici o convorbire a parintelui cu Gabriel Liiceanu, Andrei Plesu si Sorin Dumitrescu, intr-o carte numita "Dialoguri de seara". Plesu si Liiceanu sustineau un adevar relativ, referitor la toate religiile si cultele. Parintele le spune ca invatatura revelata e un adevar absolut, nu relativ.
Citez: "Pr. Galeriu: Or, acceptând totul greșim, instituindu-ne de astă dată în sincretismn și relativism. Eu trebuie să am conștiința că aici se află pleroma, și în interiorul ei să mă lupt să le împărtășesc Adevărul, prin tot ce pot eu face la nivelul vieții și al faptei. Ce ar însemna să nu am certitudinea că mă aflu în adevăr? Să-mi suprim această certitudine?
A.Plesu : Eu vreau să spun doar că adevărul meu nu trebuie să anuleze neapărat adevărul celuilalt. Mai exact: calea celuilalt spre adevăr. Căci adevărul este unul.
Pr. Galeriu : […] Învățătura pe care o mărturisesc este absolută, fiind revelată...
A.P. : Părinte, dacă eu sunt într-un spațiu dat, împreună cu islamic, și cu un iudeu, ambii practicanți, eu nu mă pot uita la ei ca la unii care cu siguranță sunt mai prost plasați decât mine în raport cu Dumnezeu. Mă pot uita însă cu bucurie că religia mea îmi permite, în numele iubirii, să le înțelege “amplasamentul”, mai bine poate, chiar, decât mi-l înțeleg ei mie.

S.Dumitrescu : Ce te determină atunci să nu basculezi înspre adevărul lor?

A.Plesu : Eu nu pun la îndoială adevărul meu, și nu spun că adevărul lor îmi place mai mult decât adevărul meu. Eu spun că adevărul meu îmi dă generozitatea să privesc adevărul lor în față.
G.L. : Adevărul absolut nu-i compatibil nici cu căutarea, nici cu condiția umană.

Pr. Galeriu : Iisus a aspus: “Căutați și veți afla.”. Deci eu permanent mă refer la acest adevăr absolut, dar tot timpul îl caut, adică mă aflu pe cale. Condiția făpturii, direcția ei, este eternă în absolutul inepuizabil. Dar există și vectorul alienării. În veacul viitor dispare tocmai această direcție nefastă.

G.L. : Există un adevăr în afara căii? Se poate vorbi de un adevăr separat și de o cale separată?

Pr. Galeriu : Numai în sens alienat. Doar așa, asemenea fiului rătăcit din parabola Evangheliei, cu același nume (Luca 15). Venirea lui Hristos se justifică tocmai prin faptul că ne arată “Calea, Adevărul și Viața.”."

Vedem cum Andrei Plesu si Gabriel Liiceanu vorbeau despre un adevar relativ (nu si S. Dumitrescu, din scurta interventie), in timp ce Parintele Galeriu explica faptul ca invatatura revelata este adevar absolut.
Reply With Quote