Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
.... foarte important să faci lucruri bune, ca să crești în bine, cum se zice undeva că „Omul crește în ce pornește”, adică, dacă ești rău, crești în rău și te faci și mai rău; dacă ești bun, crești în bine și te faci și mai bun. Iar rezumatul vieții noastre suntem noi înșine, și la tinerețe, și la bătrânețe, pentru viața câtă am trăit-o.
...... Când știu ca acum nu mai trebuie să fiu împrăștiat și totuși sunt împrăștiat cu gândul, înseamnă că încă nu sunt curățit, că nu am ajuns la măsura aceea ca să mi se limpezească mintea, și gândul încă vagabondează.
(Arhim. Teofil Părăian, Punctele cardinale ale Ortodoxiei, Editura Lumea credinței, p. 69
|
Prima afirmație, trimite la vorba concisă a Părintelui "Ce faci te și face".
Admirabilă vorbă, deplin adevăr, verificabil de fiecare în parte pe propria piele. Nu e deloc întâmplător în ce activități ne implicăm. Acțiunile noastre ne constituie, întrucât în acțiunile care se împletesc înlăuntrul unei activități sunt antrenate toate stihiile omului, într-un mod anume. Iar ce dăm la moara minții se macină și apoi dospește în inimă... Definind astfel profilul omului lăuntric...
Un exemplu: rugăciunea (rostită) naște rugăciune (a minții) care naște rugăciune (a inimii). Cu harul Domnului.
Sfântul Teofan Zăvorâtul insista mereu, în special în scrisori, asupra incompatibilității dintre o viață dezordonată și o rugăciune folositoare, ca să nu mai zic de rugăciunea curată... Sfântul folosește termenul de "atmosferă" a rugăciunii atunci când se referă la faptele noastre. Cum e "atmosfera", așa e și rugăciunea, așa-i și duhul omului.
Ceea ce facem nu piere, ci ne constituie.
În ce privește a doua afirmație... sunt un pic nedumerit. Pentru că sunt momente, poate chiar minute, când un rugător chiar și începător își poate ține mintea la rugăciune, fără împrăștiere. După cum sunt zile întregi când, dincolo de orice stăruință, mintea nu șade la rugăciune nici 3 secunde ci se agită de colo-colo, ca o maimuță prin copaci...
Cred că părintele, formulînd de fapt un îndemn și o binecuvântare, vorbește de o stare înaltă a rugăciunii și a rugătorului. De un avans serios în lucrarea despătimirii. Probabil se referă chiar la propria experiență și măsură, despre care, știm chiar de la Părintele, era cu totul bogată în privința stăruinței (ani și ani, încă din adolescență și apoi toată viața) și roadelor rugăciunii. Bucurii ale credinței.