View Single Post
  #216  
Vechi 12.09.2013, 14:05:33
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Două articole pe această temă, foarte interesante:

Mihai-Silviu Chirilă, Participarea creștinului la viața cetății , din care un scurt citat (mai multe la pagina respectivă):

Citat:
(...) Acestui militantism i se opune ideea, cultivată la rândul său cu grijă, că nu se mai poate face nimic, că jocurile sunt deja făcute, că nimic nu se mai poate schimba. Acest defetism trădează lipsa de încredere în planul de mântuire a lumii, pe care îl are Dumnezeu și la care creștinul este primul invitat să lucreze, pentru a-l realiza. A abandona lumea în mâinile forțelor răului pentru că lupta este grea și pare pierdută este apanajul sufletelor frânte și trădează necredința în victoria finală a lui Dumnezeu asupra răului, care s-a și produs de fapt în momentul în care Hristos a “jefuit iadul” și a „rupt boldul morții”. În plus, Sfinții Părinți ai Bisericii ne învață, și părintele Iustin Pârvu ne reamintește adesea, că smerenia nu trebuie confundată cu prostia, ascultarea, cu slugărnicia, iar evlavia nu trebuie luată ca paravan al lașității. (...)
preot Marcel Răduț Seliște, Cum a fost și cum poate fi condusă România (Rememorări de istorie politică post-decembristă și gânduri despre un catehism politic național-creștin), din care un scurt citat (restul articolului la pagina indicată):

Citat:
(...) O a patra forță distructivă, poate cea mai periculoasă, se exprimă prin diluarea valorilor spirituale naționale și importul unor valori străine spiritualității românești. Înțelegem prin fenomenul de diluare a spiritualității naționale acele căderi mai mari sau mai puțin mari de la perceptele morale ale Credinței Creștin-Ortodoxe. În date statistice acest fenomen se exprimă prin informații precum: România – locul 5 în UE și 6 în lume la avorturi comise la cerere, România – locul 1 în Europa la fete minore rămase însărcinate ori România – locul 1 la corupție în UE etc. O mare parte din responsabilitate pentru acest fenomen de degradare a vieții morale a Națiunii Române (care fenomen exprimă de fapt încălcarea gravă a poruncilor dumnezeiești vechi și nou testamentare) o are clerul ortodox. Eu sunt preot al Bisericii Ortodoxe Române și cunosc destul de bine atât virtuțile preoțimii noastre (sunt împotriva oricărei generalizări, mai ales aceleia care vrea să inducă imaginea unui cler decăzut și iremediabil rătăcit!), cât și căderile. Dacă în parohii, prin spitale, în unități militare ori în mânăstiri se pot găsi mulți preoți, monahi și monahii care slujesc curat, loial și cu asumarea stării de jertfă credința noastră în Hristos, în administrația bisericească și în învățământul teologic nu aflăm o suficientă voință de a transforma societatea românească după chipul Bisericii, iar nu Biserica după chipul lumii.

Dimpotrivă, relația post-decembristă a administrației bisericești cu statul și cu societatea românească a fost și este marcată de o neutralitate față de vremelnicii și nemerituoșii stăpâni ai Țării, cu mult mai binevoitoare decât îngăduie Canoanele Bisericii Ortodoxe. Lipsită de glasul profetic, care se face auzit mai mult dinspre curajoasele organizații neguvernamentale creștin-ortodoxe și prin predica unor preoți și călugări mai puțin timorați de oarba disciplină administrativă bisericească, decât de la înălțimea scaunelor eparhiale, Biserica este supusă pe de o parte, unor puternice atacuri venite din partea ateilor și pan-europenilor păgâni, iar pe de altă parte, unei deteriorări tot mai accentuate a imaginii și influenței sale în societate.

Succesul accesării de fonduri europene pentru diferite proiecte sociale (multe dintre acestea însă enclavizate în centre sociale moderne, fără contacte directe și eficiente cu viața și sărăcia parohiilor), ofensiva construirii de biserici și mânăstiri, proiectul unei mari (unii ar spune prea mari) Catedrale Naționale, nu pot compensa tăcerea, uneori parcă vinovată, alteori parcă de complicitate, a cvasi-majorității clerului ortodox în fața degenerării și rătăcirii spirituale a Națiunii Române.

Tăcerea sau rostirea doar în șoaptă a Învățăturii lui Hristos din partea clerului ortodox a permis importul unor valori străine spiritualității noastre, precum conceptul secular al separării totale a Bisericii de Stat (nu doar sub aspectul relației financiare, care este discutabil și care ar putea genera eventuale efecte benefice pentru independența reală a Bisericii, ci mai ales din perspectiva exilării actului de credință exclusiv în spațiul privat, prin eliminarea definitivă și totală a credinței din spațiul public) ori comportamentele considerate imorale de Credința Creștin-Ortodoxă, dar promovate acum ca fiind parte a moralei publice, a firescului general acceptat (cazul homosexualității, a căsătoriei homosexuale, dar și ideea că prostituția trebuie oficializată ca profesie ori că drogurile ușoare pot deveni marfă legală). (...)
Reply With Quote