Citat:
În prealabil postat de Barsaumas
Sora, chestia cu "noul Adam" este o figura retorica de stil, nu e dogma.
|
Numele e folosit pentru ca noi creștinii, urmașii lui Adam creatura, să înțelegem cum anume ar fi trebuit să ființeze Adam: aidoma lui Hristos.
Aceasta însemnînd, înainte de toate, ascultarea desăvârșită față de Dumnezeu. Deci, fără de păcat.
În alt sens, pentru a distinge dubla alcătuire a creștinilor ca cetățeni a două lumi (aceasta supusă lui mamonna, respectiv Împărăția lui Dumnezeu) Adam cel vechi este referire la omul trupesc/sufletesc, supus cărnii, supus poftelor și patimilor. Prima naștere a omului.
Adam cel Nou este numit de către Părinți omul duhovnicesc, omul lăuntric botezat în Hristos, cel care pocăindu-se neîncetat se îndreaptă spre desăvârșire, ca mădular viu al Bisericii. Cel din a doua naștere, nașterea de Sus, în Duhul Sfânt.
Între Adam cel Vechi și Adam cel Nou se desfășoară, pe toată durata vieții de pocăință a creștinului, o luptă a cărei tensiune dinamică este folositoare urcușului duhovnicesc.