„Șaisprezece ani - treisprezece de muncă silnică și trei de grea  clandestinitate - reprezintă un capitol negru din viața unui om. 
       
      L-am început la 35 de ani și l-am încheiat la 52. Un capitol de calvar,  căruia i-aș putea spune calvarul Aiudului, pentru că zece ani i-am  petrecut numai la Aiud.“ Așa își începe depănarea amintirilor părintele  Ioan Bărdaș în a sa carte „Calvarul Aiudului. Din suferințele unui preot  ortodox“, apărută la editura bucureșteană Anastasia, în anul 1999.
Era  preot în Sâc, lângă Beliu, județul Arad, când într-o zi din anul 1948 un  plutonier de jandarmi din Beliu îl anunța că se afla pe lista pentru  arestare. Din acest motiv a plecat de acasă, urcând în munții Codrului  pentru trei ani. Dar neajunsurile pentru Ioan Bărdaș începuseră mai  înainte. În 1939, ca student la Academia Teologică din Oradea, era  reținut pentru suspiciunea de răspândire de manifeste legionare. 
Fusese  un denunț al unui țăran care în anchetă a recunoscut că era vorba de o  altă persoană. Apoi, în primele zile ale ocupației horthyste din Oradea,  tânărul Bărdaș a fost din nou reținut pentru suspiciunea de spionaj în  favoarea statului român. A fost expulzat alături de alți români, care au  cunoscut neajunsurile Diktatului de la Viena. 
După război, în 1945,  Ioan Bărdaș a fost internat în lagărul de la Caracal, de unde își  amintește cum se purtau discuții „de lămurire“ pentru ralierea preoțimii  la frontul democrat inițiat de partidul comunist. După eliberare, Ioan  Bărdaș a primit în slujire Parohia Sâc, azi Săliște de Beliu, fiind  martor al alegerilor din 1946, falsificate de comuniști. 
Instalarea  comuniștilor la putere i-a determinat pe mulți români să urce în munți,  în așteptarea americanilor eliberatori. Astfel, părintele Bărdaș s-a  implicat în rezistența de pe Valea Crișului Alb, uneori participând la  ședințele acestui grup anticomunist. Așa s-a ajuns la situația din mai  1948, când părintele Bărdaș a fost informat de un plutonier de jandarmi  că urma să fie arestat. 
Părintele a luat decizia de a urca în munții  Codrului, alături de învățătorul Aurel Leucuța și „alți flăcăi“. Îi  aștepta pe americani. Trei ani mai târziu, prin trădare, părintele era  arestat, iar în martie 1953, condamnat la 20 ani de muncă silnică pentru  activitatea în mișcarea de rezistență „Horea, Cloșca și Crișan“. 
În  memoriile sale, părintele Bărdaș descrie regimul de detenție din timpul  anchetei de la Securitatea din Arad, din penitenciar, dar mai ales din  cele două locuri care l-au marcat: Canalul și Aiudul. Poate că vorbește  prea puțin despre colegii de suferință, în schimb realizează o frescă  aproape completă a universului concentraționar pe care l-a cunoscut. 
Descrie regimul de muncă obligatorie de la canal, hrana pe care o  primea, pedepsele, spațiul concentraționar. Practic, prin lectura cărții  sale, părintele Bărdaș ne introduce în ceea ce a văzut și a suportat.  Părintele ne oferă o descriere a regimului de muncă de la Aiud, a  perioadelor mai bune de detenție, legate probabil de schimbările în  relațiile internaționale, despre nemulțumirile deținuților, ca de pildă  greva de la Aiud din 1957, sau reeducarea orchestrată de colonelul  Crăciun. 
Aspecte care nu pot fi eludate din lectura cărții pe care o  propunem sunt cele legate de momentele de spiritualitate și cultură:  prelegerile profesorului Ioan Petrovici, dar mai ales slujbele care se  țineau la Aiud. Părintele Bărdaș vorbește de săvârșirea spovedaniei și a  împărtășaniei, de ținerea, alături de alți preoți ortodocși, a Sfintei  Liturghii „seci“, adică fără prefacere. 
Tot la Aiud, mărturisește Ioan  Bărdaș, a învățat Sfânta Liturghie în limba greacă de la părintele  profesor Dumitru Stăniloae. Iar acestea sunt numai câteva frumuseți din  lectura cărții părintelui Ioan Bărdaș, o importantă sursă pentru  cunoașterea și înțelegerea suferințelor îndurate în detenția comunistă." (sursa: ziarullumina.ro)