Dacă vorbim despre frumusețe, care nu este doar o priveliște exterioară și trecătoare, nici o simplă valoare estetică, ci putere care mântuiește lumea, atunci, Sfântul Munte, prin existența și viața lui, are ceva să ne spună: de ce anume se numește “Grădina Maicii Domnului” și “Munte al Schimbării la Față”.
Maica Domnului, în imnologia Bisericii, este: Fiică preacurată și plină de har, cea ”împodobită cu frumusețea virtuților”, care a primit ”strălucirea Duhului”, ”bunăcuviința cea înfrumusețătoare”, pe Domnul Dumnezeu și om, ”Cel Care pe toate le-a înfrumusețat”.
Dar, ca să ne apropiem cu sfiala cuvenită și să înțelegem taina frumuseții care mântuiește, nu trebuie să uităm că frumusețea nu este altceva decât dragostea și binele. ”Binele este cântat de sfințiții teologi și ca bine, și ca frumusețe, și ca dragoste, și ca iubit… și toate cheamă către el, pentru aceasta se numește și frumusețe”. Adică, Domnul, care este dragoste și frumusețe inegalabilă, le creează pe toate „bune foarte”. Și cheamă la părtășia vieții, prin frumusețe, întreaga creație.
Omul, auzind chemarea la frumusețea dumnezeiască, devine părtaș fericirii vieții Treimice. Dar, împotrivindu-se și neascultând, creează iadul nepărtășiei, blestemul urâțeniei nefirești care nu mântuiește, ci distruge omul și creația.
Și, să nu uităm că afară de frumusețea adevărată care cheamă la mântuire există și surogatul frumuseții care amenință și distruge, pentru că nu este descoperire a bunătății, ci o aparență a frumuseții și funcționează ca momeală. Îl amețește și îl prinde în capcană pe om și îl duce la robie totală și la nimicire, promițându-i mântuirea, așa, ca printr-o simplă magie.
Această luptă și încercarea de dobândire a frumuseții alcătuiește istoria omului și a umanității: Care frumusețe ne va atrage mai mult? Căreia ne vom supune?
Dintru început ne-a atras o frumusețe care ne-a distrus, din pricină că am despărțit-o de dragostea și ascultarea de Dumnezeu. Ne-am mișcat grăbit și nechibzuit: ”Frumos era la vedere și bun la gust rodul ce m-a omorât”.
Dacă printr-o femeie a venit căderea, în crearea din nou tot o femeie se face aducătoarea mântuirii. Necunoscută și neînsemnată pentru lume, dar smerită și neîntinată, fiica Nazaretului se distinge ca „fericită între femei”, căci primește închinarea Îngerului și zămislește pe Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu.
Frumusețea virtuților Drepților, râvna Proorocilor și așteptarea întregii umanități pregătesc și poartă în pântece, la rândul lor, frumusețea și virtutea Fecioarei.
Aceasta, prin sfânta smerenie și ascultarea de bunăvoie de voia lui Dumnezeu, s-a arătat instrument al mântuirii întregii lumi. Ea este ”hotarul dintre firea creată și cea necreată”. Scara cerului „pe care S-a pogorât Dumnezeu” și podul „care trece la cer pe cei de pe pământ”. Pruncul ei este Dumnezeu Cuvântul. Și Dumnezeu este pruncul pe care ea însăși L-a născut. Ca „Maică mai presus de fire, iar după fire fecioară” trăiește prin Sfântul Duh maternitatea pururea fecioriei și se bucură de fecioria nașterii de Dumnezeu. Unește cerul cu pământul.
Și, de vreme ce noi, oamenii, am înnegrit frumusețea chipului lui Dumnezeu, El, Dumnezeu Cuvântul, prin curatele sângiuri ale Pururea Fecioarei, devine om desăvârșit, iar ”chipul cel întinat l-a unit cu dumnezeiasca frumusețe”.
Dumnezeu Cuvântul nu a apărut doar în chip văzut, ci a unit întreaga noastră fire cu dumnezeiasca frumusețe.
Mântuirea omului se înțelege și se trăiește ca participare și reînnoire în frumusețea dintru început.
Frumusețea dumnezeiască mântuiește omul, dar nu în chip magic, fără știrea lui, nici împins cu forța, căci astfel l-ar desconsidera și l-ar disprețui; dimpotrivă, omul este răscumpărat acordându-i-se prețuire, pentru ca el însuși să devină artist, izvor al frumuseții și mântuirii pentru cei mulți: ”izvor de apă curgătoare spre viață veșnică”, pentru ca doxologia, slăvirea lui Dumnezeu, să se nască din întreaga sa existență ca mulțumire.
Și Fecioara, ca Născătoare de Dumnezeu, a arătat însăși firea omenească ca fiind Născătoare de Dumnezeu. Cu pilda și ajutorul Maicii Domnului, fiecare suflet care caută așezarea duhovnicească și curăția, dacă este ascultător voii dumnezeiești, poate deveni, după har, născător de Dumnezeu. Să zămislească și să nască omul îndumnezeit care biruiește moartea. Atunci trăiește omul, cu toată ființa lui, cercetarea Maicii Domnului în lumea sa lăuntrică și se întreabă precum Elisabeta: „de unde mie cinstea aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?”.
Această prezență a Născătoarei de Dumnezeu rămâne apărătoarea și hrănitoarea Sfântului Munte.
(
Sursă: Arhim. Vasílios Gondikákis, Sf. Mănăstire Iviron, Frumusețea va mântui lumea )