Corinusha, mult m-aș bucura să aflu că ai cugetat (dovedind capacitatea de pliere a conștiinței asupra propriilor mișcări, de oglindire a universului cognitiv și emoțional lăuntric) la judecarea superficială, în duhul lumesc, a celor sfinte.
Atunci când pătrundem într-un domeniu al realității, prima grijă e să îi cunoaștem legile, regulile, specificul de funcționare.
Dacă voim să facem matematică, de exemplu, nu vom proceda după regulile și principiile horticulturii și nici după legile baletului. Ci vom căuta să cunoaștem ce este numărul, ce sunt operațiile aritmetice, cum funcționează ș.a.m.d.
Dacă voim psihologie, de pildă, nu vom gândi și interveni după legile mecanicii, nici după cele ale matematicii ori ale chimiei și nici după cele ale teologiei.
Astfel, dacă voim să cunoaștem cele ale Bisericii, nu vom cugeta după legile celorlalte domenii ci, înțelegînd că teologia are un specific al ei, vom căuta să cunoaștem acest specific. Vom căpăata, așadar, gândirea, vorbirea, simțirea, voirea celor bisericești și astfel ne vom îmbiserici. Vom fi în Biserică și ai Bisericii.
Altminteri, de rămânem în duhul celor lumești, oare ce consistență ori pertinență vor avea cugetările noastre cu referire la credință, Biserică, Dumnezeu și eu, tu, noi, ei? Și ce impact, ce roade, asupra vieții noastre și a semenilor?
Sfinții Părinți sunt învățătorii noștri tocmai din acest motiv: lepădîndu-se de viețuirea și cugetarea lumească, încropită din ghemuri ale unor cunoașteri nedepline, vădit omenești și nedumnezeiești, au conviețuit cu Duhul lui Hristos, lucru de neînțeles și de necrezut pentru omul lumesc.
Tu, dacă zici că ai studiat psihologia, vei fi auzit poate despre Jean Piaget. El descoperă și comunică nouă că oamenii se dezvoltă prin jocul dinamic a două procese complementare: asimilarea și acomodarea.
A asimila înseamnă a "umple burta" unei scheme cu conținuturi informaționale. De pildă, dacă ai deprins schema mersului, începi să exersezi și să nuanțezi schema asta în fel și chip, mergînd în felurite moduri după cum e drumul, încălțămintea, vremea, starea fizică sau psihică, dansul, ritualul etc. vezi cum își îmbogățesc mersul copiii, actorii, îndrăgostiții, bătrânii, șchiopii, amputații, bețivii etc.
Dar vine o vreme când, pe lângă schema mersului ai nevoia sau dorința să înveți și schema alergatului. La început îți e greu deoarece memoria îți cere să activezi doar ceea ce ai: mersul. În acest moment, ai de ales: ori restructurezi (modifici) schema mersului și astfel deprinzi alergarea, ori rămâi rigid prizonierul schemei mersului și renunți să mai alergi.
Această modificare a schemei se numește acomodare. E mecanismul de îmbogățire și diversificare a schemelor/mecanismelor psiho-comportamentale, fără de care omul ar rămâne blocat în prima achiziție și nu ar putea desfășura o viață omenească. Asta pățesc cei pe care îi numim "puțin inteligenți", cu IQ de nivelul scăzut....
În concluzie, cred că pentru a avea acces la un nou nivel al realității umane, anume cel al credinței în Iisus Hristos, e inteligent (și, implicit, necesar pentru supraviețuire, veșnică viețuire) să ieși din prizonieratul unor scheme vechi rigide și să NU asimilezi BIserica la lumescul schemelor vechi.
Ci, dimpotrivă, înțelegînd precaritatea și deșertăciunea celor lumești, să năzuiești a acomoda gândirea, simțirea și voirea ta la principiile, legile, specificul întreg al Bisericii. Altminteri saltul în Biserică e imposibil și vei rămâne lângă Ea și lângă Cale.
Despre acest salt, Apostolul Pavel vorbea nu în termeni de schemă și acomodare (acești termeni tehnici au apărut abia în secolul XX, în înțelegerea/erminia psihologiei dezvoltării specifice școlii piagetiene) ci, desemnînd același proces în fond, vorbea despre "altoi" și "altoire". Iar Domnul pune temei acestor înțelegeri mai noi când spune pilda aluatului (dacă vrei să cauți).
Îți doresc ce îmi doresc și mie: spor în acomodare (fără de care nici învățare nici inteligență a dezvoltării nu este, la nimeni sub soare) și/sau în altoire. Să nu ne imaginăm că asimilăm Biserica la noi, acomodînd-O noi pe ea (lucru dealtfel imposibil și răsturnat, în fond delirant) ci dimpotrivă, să ne lăsăm noi asimilați de Biserică iar pentru aceasta să ne lăsăm acomodați (restructurați, altoiți) de Ea. Nu facem pe Hristos după chipul nostru, ci ne lăsăm modelați noi după chipul/duhul lui Hristos, prin lepădare de sine ("Lasă toate ale tale și urmează Mie!"). Iar pentru această transformare, "laboratorul" pus în lumea noastră de Însuși Domnul, e Biserica. Una. Sfântă. Sobornicească și Apostolească.
Doamne ajută!
Last edited by cezar_ioan; 07.10.2013 at 13:25:01.
|