In privinta situatiei actuale economice si sociale din Republica Moldova, principalele aspecte asupra carora ar trebui sa-si concentreze eforturile guvernul de la Chisinau sunt:
-in primul rand, grava problema a coruptiei, care alunga orice investitor serios si prejudiciaza grav bugetul public;
-reducerea dependentei energetice aproape complete de Rusia. La ora actuala Moldova importa tot gazul metan din Rusia. Daca se va termina gazoductul Iasi-Ungheni, se va putea importa gaz metan si din Romania.
Oricum, ideal ar fi fost acel proiect "Nabuco"", la care sa fie conectata si Moldova.
In privinta energiei electrice, aici exista linii de inalta tensiune care leaga Romania de Moldova, iar cum astazi capacitatea de producere a energiei electrice in Romania este mai mare decat necesarul, putem exporta curent electric in Moldova, la un pret mai mic fata de cel din Rusia sau Ucraina.
In privinta combustibililor, Moldova dispune de un singur port fluvial- Giurgiulesti- prin care ar putea prelua combustibili si din alte tari deca Rusia.
-deoarece Moldova nu dispune de minereuri sau zacaminte de hidrocarburi, posibilitatea dezvoltarii industriei grele, metalurgice si chimice, este destul de redusa.
In schimb Moldova dispune de unul dintre cele mai fertile soluri din Europa, ceea ce i-ar permite practicarea unei agriculturi intensive, performante. Pentru aceasta insa guvernul moldovean trebuie sa faca pasi concreti: sa stimuleze prin toate mijloacele creerea de asociatii/cooperative agricole (pentru ca pamantul sa poata fi lucrat comasat, pe mari suprafete, cu mijloace tehnice moderne), investitii in sisteme de irigatii, lucrari de imbunatatiri funciare, complexe zootehnice, etc.
Daca agricultura din Basarabia ar fi macar la nivelul care era in 1991 (din punct de vedere al productivitatii la hectar- atunci era una dintre cele mai ridicate de pe teritoriul fostei URSS), ar putea asigura un nivel de trai destul de bun pentru cei cca 4.500.000- 5.000.000 de locuitori, cati erau in Basarabia in 1991.
-o alta problema este cea a infrastructurii- in special cea feroviara si rutiera.
Situatia cailor ferate din Basarabia este destul de precara: acestea au rampe mari si curbe stranse (majoritatea fiind construite pe timpul tarismului), ceea ce limiteaza drastic sarcina pe osie, tonajul si viteza trenurilor. Toate caile ferate din Basarabia (cca 1500 km) necesita ample lucrari de reconstructie, pe noi trasee.
In plus majoritatea materialului rulant din parcul CFM este invechit, datand de acuma 30-40 de ani, ceea ce duce la un consum de combustibil si lubrifianti destul de mare.
Despre trecerea retelei feroviare a CFM la ecartament normal, aceasta va fi utila atunci cand fluxurile de marfuri si pasageri vor fi indreptate spre Romania.
In privinta posibilei semnari a tratatului de asociere a Moldovei la UE, desi in principiu sunt de acord, totusi guvernul moldovean trebuie sa fie foarte atent, ca sa nu faca acceleasi grave greseli pe care le-a facut guvernul roman cand a aderat la UE:
-In plan economic, viitoarea aderare la UE nu trebuie sa faca din Moldova doar o piata de desfacere si o sursa de forta de munca ieftina, asa cum s-a ""intamplat"" in cazul Romaniei.
Asocierea deocamdata si in viitor aderarea la UE trebuie sa deschida noi piete de desfacere pentru produsele (in special cele agricole) basarabene.
-In plan social, Moldova nu trebuie sa faca imensa prostie pe care a facut-o guvernul roman, cand a acceptat tot felul de porcarii si lucruri anormale, contra firii (""drepturile"" homosexualilor, eutanasierea, ""drepturile"" si discriminarea pozitiva a minoritatilor), promovate in vest ca fiind ""normale""!
|