View Single Post
  #254  
Vechi 18.10.2013, 01:29:30
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Laura, cum comentezi acest eveniment istoric?:

Din volumul al IX-lea al ”Vietii Sfintilor” (pag.1034 si 1043), aflam ca, in ziua premergatoare luptei cu Maxentiu din 28 octombrie 312, imparatul Constantin a vazut pe cer o cruce luminoasa si inscrisul ”in hoc signo vinces” (”prin acest semn vei invinge”), apoi, in noaptea urmatoare, a avut un vis in care i s-a aratat Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, care l-a indemnat sa insemneze cu Sfanta Cruce toate steagurile de lupta ale ostirii sale. Constantin a facut intocmai. Monogramul lui Hristos HP (semnul ”CHI – RO”) l-a pus si pe un steag numit ”labarum” (stindard – drapelul - roman de razboi, pe care, Constantin cel Mare, punand crucea si monogramul lui Iisus Hristos, l-a transformat in stindard imperial). Astfel, prin purtarea de grija si marea milostivire a Domnului nostru Iisus Hristos, Constantin l-a invins pe Maxentiu, intrand triumfator in Roma.
Doamne ajută!
În primul rând, relatarea din "Viețile Sfinților" este întemeiată pe scrieri ale următorilor autori:
1. Lactantius, "De mortibus persecutorum";
2. Eusebiu de Cezareea, "Istoria Bisericească" și "De vita Constantini" (PSB 13 și 14).
Acum, pentru a nu fi acuzată că pun la îndoială texte ale unor Sfinți (mulți de aici, de pe forum, sunt, efectiv, îndrăgostiți de argumentul autorității...), precizez faptul că nici unul dintre cei 2 autori nu este canonizat, nu se încadrează în categoria Sfinților Părinți, fiind doar istorici ai Bisericii. Mai mult decât atât, Eusebiu a avut și convingeri semiariene, a trecut de la ortodoxie la arianism și invers cam cum schimbă ai noștri politicieni partidele... A mers, "academic" fie spus, după principiul "consecvență și onoare, eu mă dau cu cel mai tare". A fost caracterizat, în documentele vremii, drept un lingușitor fără pereche al împăratului (ceea ce rezultă inclusiv din propriile scrieri ale lui Eusebiu, chiar fără să-l fi caracterizat cineva astfel). A participat la Sinodul din 335, în care s-a luat decizia exilării Sfântului Atanasie cel Mare și, în cadrul discuțiilor din Sinod, a fost acuzat de către un alt episcop participant de faptul că, în vremea persecuțiilor lui Diocletian, ar fi căzut în apostazie (afirmație controversată, greu sau poate chiar imposibil de demonstrat prin probe istorice incontestabile).
Am precizat aceste detalii nu pentru a pune la îndoială istoricitatea evenimentului prin sofismul "ad hominem", ci doar pentru a evita replici de tipul: "negi viețile Sfinților?...". :)
Originea relatării este, de fapt, întemeiată nu pe vreo scriere revelată, ci exclusiv pe documentele menționate.
Comparând textele lui Lactantius si Eusebiu în care este relatat episodul din anul 312, putem observa cu ușurință faptul că există, între ele, anumite diferențe de detaliu, într-adevăr nesemnificative pentru mesajul teologic al textului (deosebiri de tipul: Constantin cel Mare a avut vedenia în stare de veghe, sau în vis?... etc).
Cred că am scris un text prea lung, continui în mesajul următor. :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 18.10.2013 at 01:31:53.
Reply With Quote