View Single Post
  #241  
Vechi 18.10.2013, 22:33:40
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Neomartirii comunismului

In Revista Lumea Monahilor din luna septembrie, a fost publicat un articol cu tema: Neomartirii comunismului. Acesta cuprinde un dialog cu Radu Preda, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj si cu Sorin Lavric, scriitor.

"Pe 31 august Biserica Romano-catolică l-a beatificat pe prințul Vladimir Ghica născut la Constantinopol într-un sfârșit de secol XIX și mort la București, în Jilava, în chinuri cumplite, după doi ani de torturi. Un martir care, dacă nu ar fi murit în închisoare, ar fi fost, probabil, canonizat și altminteri. Pe lângă asta, în Biserica Romano-catolică mai sunt doi fericiți în curs de canonizare. Este vorba de doi episcopi care au sfârșit în temnițele comuniste. Și există, de asemenea, șapte dosare de beatificare ale episcopilor greco-catolici care au suferit în aceleași temnițe.

Cu toate acestea, în Biserica Ortodoxă, majoritară în România, nu avem, în acest moment, nici măcar un dosar în curs de canonizare, deși există destul de multe nume care sunt vehiculate în presă și sunt cinstite de către credincioși. Și aș aminti aici, de pildă, figura lui Daniil Sandu Tudor, care a murit în temniță la Aiud, sau figura lui Valeriu Gafencu, mort, de asemenea, și el, în temniță la Târgu Ocna. Două figuri opuse din punct de vedere politic, dar unite de aceeași spiritualitate.

Domnule Radu Preda, de ce în Biserica catolică avem șapte episcopi în curs de beatificare, alți doi episcopi deja beatificați și, de curând, un preot, dar nu avem nimic în Biserica Ortodoxă Română!? În Biserica Ortodoxă Rusă avem deja sfinți martiri ai perioadei comuniste. Nu au avut românii ortodocșii martiri în închisori?
Radu Preda: Este evident că au avut și aduc aminte faptul că în plin moment al anilor ’50, al persecuțiilor antireligioase în România, erau nu mai puțin de trei mii de clerici și de monahi în pușcăriile politice.

Trei mii?
Radu Preda:
Trei mii, da!
Și ortodocși toți? Sau de diferite confesiuni?
Radu Preda:
Nu, de diferite confesiuni, dintre care majoritatea, să zicem 80%, erau ortodocși.
Deci peste două mii cinci sute de ortodocși?
Radu Preda:
Absolut!

Unii dintre ei au murit acolo?
Radu Preda:
Acum nu știu să vă spun așa, deodată, cât la sută, dar în orice caz, avem un procent foarte mare de oameni care și-au dat sfârșitul în pușcării. Dar nu atât numărul celor care au murit în pușcării sau care au trecut prin pușcării ne interesează, că puteau fi și trei sute sau doar trei, important e altceva: faptul că o bună parte dintre aceștia, independent de orientarea lor politică, independent de pretextul pe care l-a folosit regimul de atunci pentru a-i închide, o bună parte dintre aceștia au supraviețuit prin mărturia creștină – adică au fost mărturisitori ai lui Hristos în pușcărie – iar cei care au reușit să iasă în viață din temniță au dat o mărturie explicită după aceea; unii, iată, până acum câteva zile, când au murit. Noi am avut, în ultimii 25 de ani, și un proces dramatic de ignorare a mărturisitorilor și martorilor unei epoci, ai unei credințe, pe care nu i-am luat, din păcate, prea în serios, nu doar ca Biserică, dar inclusiv și din perspectivă teologică. Nu am ținut cont de faptul că Dumnezeu ne-a făcut să fim contemporani cu oameni aleși de El să-L mărturisească acolo unde cel mai puțin era de așteptat să fie găsit.

Există însă o mișcare destul de vie în rândul credincioșilor și chiar în rândul unor organizații non-guvernamentale – au fost expoziții cu sfinții închisorilor, au încercat să și fixeze câteva portrete, câteva dosare de canonizare. Eu l-am amintit pe Daniil Sandu Tudor. A intrat în închisoare cu lotul Rugului aprins, a sfârșit în închisoare. Împreună cu el însă au fost mulți alți clerici: Roman Braga, Sofian Boghiu, dintre duhovnicii cunoscuți; nu știu dacă nu cumva și Bartolomeu Anania. Au fost și intelectuali încarcerați în lotul Rugului aprins: Vasile Voiculescu, un poet excepțional, un poet religios. Oamenii îi cinstesc: acatiste, pelerinaje... Iată, fenomenul de la Prislop în jurul mormântului lui Arsenie Boca.
Radu Preda:
Problema este că noi avem de-a face, ca și în viața politică, cu o continuitate destinală între două regimuri contrare.

Adică?
Radu Preda:
Adică așa cum în politică nu vă puteți aștepta să aveți în parlament oameni care să fie democrați autentici, pentru simplul motiv că au slujit securitatea sau sistemul opresiv comunist, nici în clerul și nici în ierarhia noastră nu putem spune că avem oameni care au înțeles până la capăt lecția libertății pe care o oferă Evanghelia. Dincolo de persoane – că nu e un atac la persoană, să ne înțelegem, ci este vorba de o constatare legată de o anumită rezistență a mentalităților... N-aș vrea să „sociologizez” inutil, dar inclusiv și din perspectivă spirituală este foarte incomod să te uiți în oglindă și să constați că în aceeași perioadă am avut mărturisitori în pușcării și am avut lingăi și carieriști în libertate."
Reply With Quote