View Single Post
  #242  
Vechi 18.10.2013, 22:46:18
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Neomartirii comunismului - continuare

"Domnule Sorin Lavric, de ce nu sunt canonizați sfinții închisorilor în Ortodoxie?
Sorin Lavric:
Exact din motivul pe care l-a pomenit și domnul profesor Radu Preda. Există o prudență temătoare, există o expectativă, i-aș spune înțeleaptă – dacă ar fi chiar așa – din partea fețelor bisericești din Sfântul Sinod.
De ce se tem?
Sorin Lavric:
Se tem pentru că au căpătat reflexele fricii de-a lungul întregii vieți și se tem pentru că au interiorizat psihologia omului care se știe supravegheat și monitorizat, pentru că noi nu trăim într-o libertate totală. Există un tipar ideologic pe care-l resimțim într-un fel constrângător, și lucrul acesta îl simt și înaltele fețe bisericești ale Sfântului Sinod, și de aici atitudinea lor timorată când este vorba de canonizarea martirilor din închisori.

Ați reclamat o ideologie. La ce ideologie vă referiți și ce ideologie ar putea împiedica canonizarea unor oameni care au murit pentru Hristos?
Sorin Lavric:
Este ideologia laicizantă a stângii europene, care-și face simțită prezența în toate țările din Uniunea Europeană.
Adică? Ce-ar putea avea stânga europeană cu sfinții din închisorile comuniste?
Sorin Lavric:
Păi, este o tendință antinațională și o tendință anticreștină, care este evidentă la nivelul Uniunii Europene. Gândiți-vă la ce represalii în mass-media este supusă Biserica catolică, câte scandaluri apar în șir, pe bandă rulantă. În privința asta, Biserica Ortodoxă este încă cruțată. Dar pesemne că se va ajunge și la noi în situația aceasta. Și, de aici, starea asta timorată și până la urmă temătoare a membrilor Sfântului Sinod.

Dar uitați că nu ne-a fost frică să-l canonizăm pe Ștefan cel Mare, născând chiar un mare scandal în societatea românească.
Sorin Lavric:
Este înclinația de a canoniza oameni din trecut, de obicei cărturari sau domnitori. Există o intenție, până la urmă plauzibilă, dar când este vorba de sfinții mai apropiați, cei în care ne-am putea regăsi, atunci refuzul Sfântului Sinod este evident.
Și ce credeți că ar putea fi făcut? Vă întreb ca un om implicat, să zicem, în această problemă. Ce credeți că ar putea fi făcut pentru a spulbera frica aceasta? Suntem totuși oameni din biserică, nu?
Sorin Lavric:
Da, dacă suntem creștini – și până la urmă este foarte ușor să critici, ca intelectual laic, pe cei din Sfântul Sinod – dacă suntem creștini, atunci trebuie să sperăm și să ne rugăm, că lor li se vor lumina mințile și până la urmă vor face ceea ce așteptăm de la ei. Acesta ar fi răspunsul creștinesc. Oricum, mă îndoiesc că noi vom apuca ziua în care părintele Lăcătușu sau Valeriu Gafencu sau Arsenie Boca vor fi canonizați.

Adică o să murim și noi uitându-ne la ei ca la niște simpli oameni.
Sorin Lavric:
Da.
Domnule profesor Radu Preda, în două cuvinte – la catolici este destul de simplu să explici canonizarea: are loc o beatificare, dacă există o cinstire locală; și după beatificare, dacă acel sfânt potențial face o minune, se trece la canonizare. Cum se canonizează sfinții în Biserica Ortodoxă Română?
Radu Preda:
În privința, dacă vreți, a procedurii canonizărilor în Ortodoxie, în general, nu putem vorbi despre o practică omogenă, pentru că dacă am fi avut o practică omogenă, ar fi trebuit să avem, ca să zic așa, o concomitență în materie de canonizare; adică nu doar grecii să-și fi canonizat martirii din perioada luptei împotriva dominației turce, sau rușii pe cei din perioada comunistă, ci și noi să fi canonizat nu doar pe Ștefan cel Mare, care s-a luptat cu turcii, ci și pe Nicolae Steinhardt sau pe Mircea Vulcănescu.

Dar condițiile mă gândesc că sunt oarecum aceleași.
Radu Preda:
Sunt similare, da. Istoria e cam aceeași pentru Ortodoxie, numai că...
Ce condiții trebuie să îndeplinesc pentru ca să fiu sfânt canonizat în Biserică?
Radu Preda:
Bun, pe lângă mărturia pe care o depun contemporanii despre viața sfântă a persoanei în cauză, avem în linii mari, criteriile generale, dar care privesc cultul local. Ele sunt semne, dovezi, mărturii, începând, sigur, și de la cele fizice – moaștele care izvorăsc mir, minunile care se fac, mărturia de credință pe care o depune – sunt o seamă întreagă de criterii, care, repet, nestructurate într-o manieră... s-o numesc așa, de canon al sfințeniei, lasă loc la interpretări. Adică noi avem canonizări făcute „la birou”, cum s-ar zice, în jurul unor persoane de la care nu avem nici moaște, nu avem nici mărturii de minuni, n-au nici cult local și care, inclusiv după ce au fost canonizate, nu au produs un cult în rândul credincioșilor..."
Reply With Quote