View Single Post
  #243  
Vechi 18.10.2013, 22:47:19
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Neomartirii comunismului - continuare

"Iachint de Vicina, primul mitropolit al Țării Românești – e sfânt, dar nu știm mai nimic despre el.
Radu Preda:
Da, aceasta e o canonizare, dacă vreți, cu valoare simbolic instituțională. Adică aici se amestecă niște planuri: una este să-l canonizezi pe Ștefan cel Mare, care în mod real a apărat creștinătatea românească și europeană de tăvălugul islamic turcesc, și alta e să canonizezi pe cineva doar pentru că „dă bine” la instituția bisericească pe care o conduce unul sau altul, îngăduit de Dumnezeu, o vreme.
Însă eu aș avea și o sugestie, dacă îmi permiteți, în calitate de fiu al Bisericii mele, către membrii Sfântului Sinod, de a merge pe această logică a „canonizărilor de imagine”. Și le sugerez că ar da foarte bine dacă ar canoniza măcar pe doi-trei din cei care au mărturisit pe Hristos în pușcării; și nu trebuie neapărat să se sperie că au fost legionari, că...

Da, ortodocșii au fost, mulți dintre ei, legionari, dar nu toți: Daniil Sandu Tudor a fost antilegionar, Arsenie Boca a fost mai degrabă neutru, Valeriu Gafencu a fost, ca adolescent, frate de cruce...
Radu Preda:
Iar Nicolae Steinhardt, evreul, nu poate fi suspectat că ar fi fost vreodată legionar!
Ar fi hilar!
Radu Preda:
Cum nici Mircea Vulcănescu nu se poate spune că a fost un legionar înfocat.
Mort și el în închisoare și cu o figură de martir! Deci, e problemă legionarismul sau nu?
Radu Preda:
E o problemă, câtă vreme noi nu ne-am lămurit atitudinea pe care însăși Biserica a avut-o în epocă. Pentru că, până să-i condamnăm la tăcere și la uitare pe legionari, ar trebui să ne gândim că noi înșine am fost o parte din istoria legionară a acestei țări.

Da, unii preoți au mărșăluit în fruntea Legiunii.
Radu Preda:
Au mărșăluit pe Calea Victoriei, eu am văzut imagini din Arhiva Națională de Film care m-au cutremurat și care abia atunci m-au scuturat pe mine, tânăr entuziast, cum eram, la începutul anilor ’90, când bâiguiam și eu tot felul de stereotipuri culturale; m-au trezit și mi-am dat seama și eu că legio*narismul, ca orice altă formă extremistă, reprezintă un ideal care se cere foarte bine analizat înainte de a-l confrunta cu istoria. Pe de altă parte, pentru Dumnezeu, dacă majoritatea celor care L-au mărturisit pe Hristos au trecut, politic, prin anticamera legionarismului, pentru a ieși după aceea purificați în Hristos și prin Hristos, a nu onora partea a doua a biografiei lor, cea spirituală propriu-zisă, din simplul motiv că ei au fost închiși din rațiuni politice, că au fost legionari, mi se pare că procedând astfel și gândind astfel, ne aliniem, practic, celor care i-au persecutat, adică intrăm în aceeași logică politică și opresivă cu a comisarilor sovietici.

Să fie efectiv frica Sinodului de stânga europeană, de care vorbea domnul Lavric?
Radu Preda: Eu nici nu știu dacă sinodalii știu prea multe lucruri legate de stânga sau de dreapta europeană. Deci nu aș politiza excesiv. Recunosc că pentru unii ar fi o problemă. Ei nu vor ca cineva să spună că Biserica Ortodoxă Română este talibană, că încurajează modele proaste, că dă exemple nepotrivite, dar, repet: cu bună știință aleg aceste exemple care mi se par elocvente: Nicolae Steinhardt și Mircea *Vulcănescu.
Exemplari!
Radu Preda:
Care sunt exemplari! Adică, pentru Dumnezeu: Steinhardt este un evreu convertit, precum Edith Stein, pe care papa Ioan Paul al II-lea nu a avut jenă să o canonizeze, și, mai mult decât atât, s-o facă și co-patroană a Europei, și învățătoarea Bisericii. Deci, nota bene: o evreică convertită la creștinism și moartă în câmpul concentraționar.

Cu nimic mai prejos decât Nicolae Steinhardt, mort la Rohia.
Radu Preda:
Cu nimic mai prejos. Mort monah la Rohia, după ce a trecut prin toate etapele culturale și personale ale unui zbucium extraordinar, de a-și găsi identitatea și liniștea în Dumnezeu. O figură ca aceasta! Sau Mircea Vulcănescu, un admirabil intelectual! Și mai e ceva, dați‑mi voie: cu astfel de figuri, precum Steinhardt și Vulcănescu, am reabilita în sfârșit imaginea intelectualului credincios. Pentru că noi avem, latent, nu doar o teamă față de legionari în ierarhia noastră, dar avem și o zeflemea și un dispreț față de intelectual. E ca și cum cei care sunt în Sinod n-ar fi ei înșiși intelectuali, ci ar fi doar niște păstori nealfabetizați. Ceea ce, evident, nu e cazul!

Sau dacă l-ar canoniza pe Arsenie Boca, cel care are un cult local uriaș...
Radu Preda:
Aici dați-mi voie să fac un pas în spate și să mă uit mai atent la procesul, la fenomenul sociologic din jurul lui Arsenie Boca, pe care recunosc că deocamdată nu-l cunosc în toate articulațiile lui. Dar să ne referim strict la cei care au trecut prin pușcării și care au depus mărturia credinței lor.
A trecut și el!
Radu Preda:
Bun, dar Arsenie Boca are o... să zicem așa, o aură dată nu atât de perioada lui de detenție, care de altminteri a fost destul de scurtă, cât de cea de dinainte și de cea de după, chiar ca pictor bisericesc și ca și conștiință ascunsă, secundă, a unei Ortodoxii oarecum paralizate de istorie în ultimii ani de comunism.
Domnule profesor, o concluzie!
Radu Preda:
Concluzia este că dacă noi nu putem fi la înălțimea și la intensitatea pedagogiei lui Dumnezeu, adică la înălțimea istoriei, măcar ar trebui să avem modestia și smerenia de a învăța acest lucru de la sfinții Lui."
Reply With Quote