View Single Post
  #11  
Vechi 26.10.2013, 17:29:53
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Autor: Jean-Claude Larchet
Editura: Sophia
Titlu: Terapeutica bolilor spirituale si Terapeutica bolilor mintale


În complexul uman, nici un element nu poate acționa fără să fie implicat celălalt element.Carnea fără suflet nu poate realiza nimic, nici sufletul fără carne, dar din diferite motive diferite: trupul are nevoie de suflet ca să trăiască și să se miște, în vreme ce sufletul are nevoiede trup ca să se manifeste, să se exprime și să acționeze asupra lumii exterioare. Căci trupul este slujitorul, organul sau instrumentul sufletului, instrument indispensabil exercitării funcțiilor lui de relație cu lumea și manifestării facultăților lui în condițiile existenței pământești.

Iată de ce, atunci când trupul se descompune, sufletul nu se descompune o dată cu el și rămâne nemuritor, căci el nu se găsește la vederea altcuiva, ci poartă, ca pe o esență, viața în sine”.

Nebunia de origine somatică

Sfinții Părinți nu ezită să recunoască anumitor forme de nebunie o origine fiziologică, întâlnindu-se în aceasta cu concepțiile medicale cu preț în epoca lor. Beția psihică rezultată din absorbirea de alcool sau de droguri reprezintă dovada unei astfelde origini pentru anumite forme de delir sau de halucinație. Este vorba aici de substanțe toxice exterioare trupului, care, prin intermediul acestuia, au generat tulburări psihice. Dar unele deliruri pot avea drept cauze și afecțiuni intrinsece trupului. Astfel, febra, simptom comun multor boli, constituie o sursă frecventă pentru acestea. Nemesius din Emesa atribuie anumite rătăciri ale imaginației unei leziuni a ventriculelor anterioare ale creierului. La fel, Sfântul Grigorie de Nyssa admite drept cauză posibilă a delirului afecțiunea phrenes-urilor: „O, știm, delirul nu provine numai din beție: boala membranelor care înconjură părțile laterale ale creierului, e însoțită, după spusele medicilor, și de o slăbire a gândirii – ei numind această boală phrenitis, de la cuvântul phrenes, care reprezintă numele dat acestor membrane”. Sfântul Grigorie de Nyssa se plasează astfel de partea celor care cred că starea proastă a meningelor produce dezechilibru mintal. Sfinții Părinți notează, de asemenea, că anumite forme de paralizie sunt însoțite de o distrugere a facultăților, mintale și-l scot pe om din minți. Influența organismului asupra dezordinilor psihice nu se limitează pentru Sfinții Părinți doar la cazurile enunțate anterior: „În ceea ce mă privește, scrie Sfântul Grigorie de Nyssa, recunosc cu ușurință că precumpănirea afecțiunilor fizice tulbură adesea inteligența și căstările trupului slăbesc activitatea naturală a rațiunii”. Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă, larândul lui: „Datorită unor mici schimbări în constituția trupului, sufletul este tulburat în numeroasele funcții ale sale”. Sfinții Părinți adoptă pentru formele de nebunie de care este vorba aici, la fel ca pentru bolile trupești, categoriile cele mai obișnuite ale medicinii bizantine, care sunt, în esența lor, cele ale tradiției hipocrato-galenice. Aceste afirmații sunt însoțite, totuși la Sfinții Părinți de un anumit număr de precizări care, situându-le în cadrul antropologiei creștine, le deosebesc de tezele naturaliste și evită erorile unei perspective deterministe, mecaniciste sau materialiste. Pe de altă parte, dacă se admite că o alterare lezională sau funcțională a anumitor organe ale trupului pot genera tulburări ale psihismului, tulburări care, în anumite cazuri, se supun categoriilor nebuniei, asta nu înseamnă că sufletul se găsește localizat în acele organe.„Atunci când mi se spune că activitatea duhului este slăbită sau chiar dispare în întregime în anumite stări ale trupului, scrie Sfântul Grigorie de Nyssa, eu nu văd în asta o dovadă suficientă pentru a circumscrie puterea duhului unui anumit loc”. Potrivit antropologiei patristice, sufletul posedă o esență proprie și nu se poate reduce la trup; nu este determinat de el. cu toate acestea, trupul îi condiționează activitatea, este organul lui, instrumentul lui necesar. Fără el, sufletul nu se poate exprima, nici nu-și poate realiza vreuna din posibilitățile lui de expresie. Pentru ca sufletul să se poată exprima normal în el, cu el și prin el, este indispensabil ca trupul să fie pe de-antregul apt pentru funcția lui instrumentală, așa cum este în mod natural, în starea lui de sănătate, fiind hărăzit acestui scop de către Creator. Dar dacă o afecțiune atinge unul din organele trupului de care sufletul are nevoie ca să acționeze și să se manifeste, expresia psihică se va găsi perturbată, răsfrângând, în propriul ei fel, tulburarea organului ei mediator. Sfântul Grigorie de Nyssa explică o parte aacestei concepții recurgând la o metaforă clasică: „În realitate, considerăm întregul trup construit în felul unui instrument muzical; așa cum, adesea, instrumentiștii sunt împiedicați să-și arate talentul muzical datorită scoaterii din uz a instrumentului de care se folosesc, care s-a stricat cu timpul, s-a spart într-o cădere, sau pe care rugina sau mucegaiul l-a făcut inutilizabil, în așa măsură încât nu mai răspunde, chiar dacă cel care-l atinge este un flautist de primă mână, așa și duhul, care se comunică prin întreg instrumentul său și care atinge fiecare organ într-o manieră spirituală, potrivit naturii sale, nu-și exercită activitatea normală decât acolo unde totul se află potrivit ordinii naturii; dar acolo unde slăbiciunea unei părți împiedică lucrarea lui, el rămâne fără efect și fără eficiență. La fel, el face casă bună, de fapt, cu tot ce respectă ordinea naturii, dar rămâne străin față de tot ce se depărtează de ea”. El mai notează: „În orice organ al complexului uman, care are o activitate proprie în sine, puterea sufletului poate rămâne fără efect, dacă organul în chestiune nu se păstrează potrivit ordinii naturale”. Din această concepție decurge o consecință de mare importanță: în cazul în care unele tulburări psihice sunt legate de o afecțiune somatică, ele nu sunt tulburări ale sufletului însuși, ci ale expresiei, manifestării lui. Sufletul, dincolo de aceste perturbări aparente, nu este afectat el însuși; el rămâne neatins în esența lui. Ioan din Singurătate, care recurge la aceeași comparație ca și Sfântul Grigorie de Nyssa, explică aceasta foarte clar: „Pentru ca să-ți dai seama că natura sufletului este separată, în profunzimea intelectului lui, de membrele trupului, el este impulsionat de simțurile celui din urmă, bagă de seamă că atunci când se produce o rănire a unuia din organele interne, fie la creier, fie la inimă, nu natura sufletului este rănită, ci este afectată acțiunea pe care acesta o exercită prin acele organe. Când este stricată o coardă de vioară, sau o țeavă de orgă, nu degetul care le atinge este afectat, ci acțiunea artistică adegetului este împiedicată să se manifeste prin corzile viorii sau ale țevii, și pentru că aceste componente prin care arta se face auzită au fost stricate, însăși acțiunea mâinii asupra lor este redusă la tăcere, fără ca arta să fi dispărut din mână și fără ca mâna să fi fost afectată în același fel, știința sufletului este păstrată prin natura lui, iar acțiunea lui se servește de organe. Căci dacă însăși natura sufletului s-ar revela prin trup, ea ar putea și să profereze un cuvânt simplu”. Distincția operată de Sfinții Părinți este de cu totul altă natură decât aceea care ar putea părea aici mai la îndemână, aceea dintre duh și suflet. Când în suflet apar tulburări, ele nu ating numai latura „psihică”, duhul rămânând neatins. Sfântul Grigorie de Nyssa arată că duhul însuși (nous) este afectat. Deci, sufletul întreg (inclusiv duhul) este atins de tulburări,dar numai, o repetăm, în acțiunea lui prin mijlocirea trupului. Nu există posibilitatea ca această acțiune să fie distrusă sau modificată în însuși sufletul: numai trupul este cel care îi împiedică realizarea normală și îi deformează expresia. Tulburarea nu se sprijină în nici un fel pe o parte a sufletului sau pe anumite funcții ale sale, ci peste forma manifestării lui, pemedierea expresiei lui. Nu se găsesc schimbate decât modul în care se revelează trupul și înfățișarea acestuia prin intermediul trupului. Puterile diferite ale sufletului rămân în sine neschimbate, și ar opera și s-ar manifesta din nou în mod normal dacă trupul ar ajunge din nou apt să exercite funcțiile care se raportează la el. Tulburările psihice care se relevează în acest caz nu sunt deci tulburări ale sufletului decât dintr-un punct exterior de vedere. Nebunia, care în anumite forme ale ei denumește aceste tulburări, nu este aici, la drept vorbind, o boală a sufletului, ci o boală a trupului. De aici, o serie de consecințe importante. În primul rând, pe această concepție se întemeiază posibilitatea și chiar necesitatea unei terapeutici pur fiziologice. Deoarece sufletul nu este afectat în sine, ci cauza este pur somatică și se deosebește de cea a altor boli nu prin natura, ci prin consecințele ei, tratamentul trebuie să fie practicat nu de către un „medic al sufletului”, ci de un medic obișnuit. În al doilea rând, tratamentul va trebui să aibă drept unică misiune de a readuce trupul/instrument în starea lui normală, de a-i reda ordinea naturii lui, astfel încât să permită sufletului rămas intact în esența lui să se exprime din nou normal prin intermediul său, adică fără ca manifestarea lui să se găsească perturbată de tulburarea organului lui mediator.

Continuarea aici
Reply With Quote