View Single Post
  #114  
Vechi 07.11.2013, 20:14:12
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Imaginea răului pe care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât la sporirea violenței, a infracționalității și a criminalității

http://activenews.ro/imageria-raului...ref_map=%5B%5D

"Zilele trecute, un grup de 28 ONG-uri reunite sub titulatura de Coaliția pentru Familie și Constituție au acuzat Ministerul Educației Naționale de nerespectarea Legii Educației Naționale, pentru că permite și promovează sărbătorirea Haloween-ului în scolile românești.

În acest context, l-am contactat pe domnul Virgiliu Gheorghe, cunoscut biofizician și specialist în cercetări psihosociale și comunicare, pentru a ne explica însemnătatea și simbolistica Halloween-ului.

Domnule Virgiliu Gheorghe, cum apreciați introducerea acestei sărbători pe agenda activităților instituțiilor de învățământ din România?

În primul rând, cred că ar trebui să ne punem problema scopului, a sensului sau a beneficiului pe care îl va avea pentru educația copiilor români, pentru societate în ansamblul ei, promovarea manifestărilor Halloween. Aceasta pentru că pe parcursul istoriei, orice sărbătoare a jucat un anumit rol în cultura, în religia, în definirea identității și viața popoarelor.
De pildă, sărbătorile creștine, contribuie la întărirea, la consolidarea relației omului cu Dumnezeu, cu sfinții și evident cu întreaga învățătură a Bisericii Creștine care are ca centru iubirea aproapelui, milostenia, fapta cea bună în general. Deci sărbătorile creștine trimit la modelul Dumnezeului-Om Hristos și a tuturor care i-au urmat model de dragoste și jertfă pentru ceilalți.
Mai existau sărbătorile legate de ciclul natural al anotimpurilor agricole sau pastorale care erau oarecum neutre din punct de vedere moral, deși imprimate de tot felul de superstiții și concepții magice; avem, desigur, și sărbătorile care celebrau evenimente istorice importante ale poporului respectiv care consolidau relația omului cu trecutul poporului său și, nu în ultimul rând, sărbătorile păgâne dedicate tot feluri de zei. Acestea din urmă, având ca scop atragerea simpatiei a ajutorului zeului respectiv, erau marcate de tot felul de ritualuri prin care erau evocate actele fundamentale ale zeului, ca și comportamentul moral sau social pe care acesta îl reprezenta în mod exemplar. Deci ca și în creștinism, sărbătoarea închinării la acești zei readucea în conștiința oamenilor poruncile zeului respectiv, care uneori nu erau deloc morale și inofensive. De pildă la sărbătorirea lui Dionisos se îmbătau și se dedau orgiilor. Iar la alți zei cum ar fi Baal, se aduceau jertfe copii cât mai mici, prunci.
Deci mie mi se pare că atunci când se introduce sau se promovează o sărbătoare – eveniment central în viața unui popor – este esențial de investigat care este schimbarea pe care acesta o va aduce în mentalități, în raporturile sociale și chiar în Weltanschauung-ul acelui popor.

Dar Halloween-ul este perceput ca un prilej de relaxare, de distracție. Copiii se deghizează, se vizitează, primesc bombonele…

Așa este promovat mediatic, dar cea mai mare parte a mass-media, s-a demonstrat din păcate în ultimii ani, nu are criterii etice, ci doar mercantile. Câștigul dictează morala. Iar Halloween-ul este un eveniment care anual crește audiența, deci câștigurile. Waldemar Sezer, profesor de informatică la Universitatea Sao Paulo din Brazilia observa că legile acestui mediu conduc la paradoxul că evenimentele cele mai grozave, moartea cea mai tragică sunt cele care cresc cel mai mult audiența. Deci dacă media se întreține prin horor și divertisment, este de înțeles în această logică de ce promovează hallowen-ul în măsura în care o fac. Problema cea mai mare este aceea că instituțiile educaționale nu înțeleg faptul că oricare sărbătoare vine cu o panoplie de elemente simbolice care generează anumite comportamente și mentalități.
Deși pare o joacă, ca orice manifestare rituală, mimesisul are ca efect actualizarea și consolidarea unei relații psihologice între individ și realitatea mitologizată. Cercetările din domeniul fenomenogiei religiilor au demonstrat că pe parcursul participării implicării în scenariul mitului respectiv, individului chiar i se imprimă acele stării mentale sau sufletești care caracterizează persoanele mitologizate. E ca și cum s-ar produce un transfer de energie psihomentală între personajul mitologizat și subiect. Aceasta explică faptul că participarea la sărbătoarea Halloween induce o stare psihologică în care excitația și fascinația sunt asociate cu un sentiment de spaimă mai mult sau mai puțin intens în funcție de gradul implicării. În acest context individul în mod firesc urmează actele proprii personajelor în pielea cărora a intrat. Așadar, dincolo de bombonele, este evident pentru oricine că imageria răului pe care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât la sporirea comportamentului violent, a infracționalității și a criminalității, adică faptele proprii duhurilor necurate pe care Halloween-ul le invocă.

Dar Halloween-ul a fost introdus ca sărbătoare chiar în Biserica Catolică, pentru a alunga spiritele rele, și lucrul acesta îl cred foarte mulți din cei care acceptă această sărbătoare. Cum vă explicați acest lucru?

În primul rând, este vorba de o sărbătoare celtică închinată prințului morții și prietenilor lui, deci avem de-a face cu o sărbătoare păgână pe care probabil la un anumit moment Biserica Catolică a încercat să o îmblânzească suprapunând-o cu Sărbătoarea Tuturor Sfinților. Ea oricum nu avea valențele de astăzi în trecut, și chiar dacă în Biserica Catolică ea ar fi fost dezvoltată într-un sens compatibil cu cel din zilele noastre acesta nu este un argument. Când, adeseori, în mass-media se critică Biserica, se aduc în discuție inchiziția și cruciadele sângeroase din unele locuri din lume, uitându-se că acest lucru a avut loc numai în catolicism, nu și în Ortodoxie, și numai într-o anumită perioadă de timp. Însă, paradoxal, când se dorește promovarea unei sărbători cu evident caracter păgân ni se impune ca argument principal că este creștină, deci bună pentru că a fost recunoscută la un moment dat și în Biserica Catolică.
Dacă Halloween-ul a fost ceea ce este astăzi în trecut nu știm, însă oricum discuția este lipsită de sens atâta timp cât Biserica Catolică, de ani de zile ca și anul acesta se delimitează de manifestările acestei sărbători, atenționând asupra caracterului magic și malefic în ultimă instanță al acestora.
Reply With Quote