<< continuare >>
Da, Iisuse, am nevoie numai de Tine, fiindcă numai Ție Ți s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Am nevoie numai de Tine, pentru că numai Tu, Iisuse dulce, Ți-ai arătat nemărginita-Ți iubire pentru mine, vărsându-Ți până și ultima picătură de sânge pentru mântuirea mea.
Am nevoie, iarăși, numai de Tine, căci numai cu Atotputernicia Ta mai pot fi scos din noua prăpastia în care am căzut și numai cu dragostea Ta fără seamăn Te mai poți apropia de un ticălos și de un mincinos ca mine. Părăsit de toți, ca și întâia oară, mi se pare că – în starea în care mă aflu acum – Măicuța Ta nu mai este și Măicuța mea, pentru că Ea este nevinovată, iar eu sunt vinovat de moarte. Ea este precum crinul de frumoasă și binevoitoare, iar eu sunt ca un câine împuțit și urât.
În starea în care mă aflu acum, parcă nici prietenul meu cel mai drag, nici îngerașul nu mai este cu mine și nu mă păzește. Păcatele mele l-au alungat, așa cum fumul alungă albinele. Prea mult mi-am bătut joc de îndelungata lui răbdare și așteptare. El veghea zi și noapte lângă mine ca să nu mi se întâmple vreun rău, iar eu zi și noapte păcătuiam, întristându-l și îndurerându-l. Recunosc, bunul meu Iisus, că păcatul meu de acum este de mii de ori mai greu decât lepădarea lui Petru, este la fel cu prigonirea lui Saul din Tars și nu este departe de trădarea lui Iuda.
În fiecare zi și în fiecare ceas mă lepăd, în fața dușmanului nevăzut și în fața oamenilor, de Numele Tău și de iubirea Ta – și câtă deosebire este, Doamne, între lepădarea lui Petru și lepădarea mea!
Apostolul cel iubit s-a căit și a plâns cu amar în toată viața lui, ori de câte ori auzea cocoșul cântând și aducându-și aminte de lepădarea lui. Pentru atâta plâns, pe fața lui se săpa-seră două șănțulețe pe care curgeau neîncetat lacrimile lui de pocăință, iar la sfârșitul vieții sale s-a pedepsit ca nimeni altul, cerând călăilor să fie răstignit cu capul în jos; pe câtă vreme eu, după fiecare lepădare, râd nebunește spre bucuria vrăjmașului și fug de cruce ca să nu sufăr nimic pe pământ.
În fiecare zi și în fiecare ceas Te prigonesc Iisuse, fie direct prin gândurile, cuvintele și faptele mele cele rele, fie prin aproapele meu pe care îl ucid cu limba, cu mânia și cu ura, socotind ca aduc slujbă lui Dumnezeu. Dar unde este convertirea mea de pe drumul Damascului? Unde se află la mine pocăința lui Pavel care se credea o lepădătură și cel mai mic între Apostoli, el, care era corifeul Apostolilor? Unde sunt râvna și focul iubirii pentru Tine, Iisuse și pentru frați? După cum vezi și știi, eu nu am nimic din toate acestea. Dimpotrivă, mereu Te prigonesc și mereu mă mândresc, socotindu-mă mai bun decât alții și crezând că am dreptul să cobor foc din cer ca să-i nimicesc pe păcătoși.
În fiecare zi și în fiecare ceas eu Te trădez, Iisuse, ca și Iuda. Sărutul meu mârșav îți spurcă mereu Preacuratul și Preacinstitul Tău obraz euharistie. Te vând și de frică și pentru bani, și pentru ca să mă răzbun pe alții și pentru blidul de linte al tuturor poftelor trupești și al patimilor sufletești. Tu, Mirele ceresc, vii să te logodești cu sufletul meu ca și cu o mireasă, iar eu Te trădez, pe față și în ochii Tăi, așa cum nu-și trădează nici cea mai desfrânată femeie din lume bărbatul, știind prea bine că prin aceasta îți răstignesc din nou iubirea Ta spre bucuria și batjocura diavolului. Tot pe Tine Te trădez și când îl vând pe aproapele meu, căci ceea ce fac unora dintre frații Tăi mai mici Ție îți fac.
Și când mă gândesc că nefericitul Iuda s-a căit, totuși, pentru păcatul lui! A aruncat toți banii pe care Te vânduse dușmanilor! A mărturisit în fața întregului Sinedriu că a vândut sânge nevinovat! Și, ce este mai îngrozitor, și-a aplicat cea mai grea pedeapsă pe care a ales-o duhul diavolului și sufletul său deznădăjduit, lipsindu-se – prin spânzurare – și de bucuriile de aici și de fericirea veșnică de dincolo!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|