<< continuare >>
Când zic că primesc orice fel de suferință, mi se încrâncenează carnea de pe mine, mi se tulbură sufletul până la moarte și, din pricina zbuciumului meu lăuntric și a groaznicei cruci ce mi se arată în față, parcă îmi apar broboane de sânge pe frunte, dar – cu toate acestea – eu sunt hotărât să primesc orice durere din mâna Ta, așa cum primesc cuțitul doctorului care mă taie și-mi scoate putreziciunea din mine, ca să mă izbăvească de moarte sau așa cum primește femeia durerile nașterii, gândindu-se cu bucurie că va veni un om nou pe lume.
Împietrit am fost – recunosc – ca samaritenii. N-am vrut să-Ți primesc Cuvântul în casa sufletului meu. Pentru aceasta, ai fi putut face, ca pe vremea sfântului Ilie, să cadă foc din cer peste mine și să mă ardă de viu. Dar Tu, multmilostive, preaîndurate și îndelung răbdătorule, ai oprit pe Fiii Tunetului, spunându-le: „Nu știți de ce duh sunteți însuflețiți?”. Trecând peste Legea Veche, peste litera care ucide, Tu ai venit cu Duhul iubirii care nu vrea moartea păcătosului.
Acum însă, când – ca Simon Leprosul – eu Te primesc în casa mea surpată, poruncește ucenicilor Tăi și sfinților îngeri să nu-mi ia sufletul nepocăit, să nu mă lovească cu moarte năpraznică, ci să fie – ca și Tine -îndelung răbdători, plini de milă și de dragoste. Fă din nou ca Măicuța Ta să fie și Măicuța mea, trimite pe îngerașul păzitor și pe toți sfinții ca să mă întărească, să mă mângâie și, curățin-du-mă prin focul suferințelor, să mă ridice de la pământ la cer. îndrăznesc să Te rog a-i trimite la mine, căci o văd cu ochii inimii pe Preasfânta Fecioară cum, fără să se scârbească de Maria-Magdalena, pășește alături de această desfrânată pocăită din care Tu ai scos șapte draci și cu care Preacurata Te-a urmat pe Golgota și Te-a căutat în mormânt, așa cum, cu aceiași ochi lăuntrici, îl văd pe îngerul păzitor al unui păcătos nepocăit plângând în urma lui și petrecându-1 până la mormânt împreună cu Andrei cel nebun pentru Hristos, chiar după ce diavolii puseseră stăpânire peste sufletul lui. Te rog să mi-i trimiți în ajutor și pe sfinții Tăi, căci – întocmai ca Apostolii de odinioară – au primit de la Tine puterea nu numai să mi Te propovăduiască prin sfintele lor rugăciuni și inspirații, ci să și scoată duhurile rele din mine, să-mi deschidă ochii mei cei orbiți de păcat, să-mi destupe urechile mele cele surde, ca să Te văd și să aud glasul Tău, să-mi curețe sufletul de lepra păcatului și să mă învie pe mine cel ce sunt omorât de păcat.
Drept aceea, de mă vei cruța și-mi vei ierta cei zece mii de talanți ce-Ți datorez, făgăduiesc că și eu, la rândul meu, îl voi cruța pe aproapele meu, nu-l voi strânge de gât și nu-l voi pedepsi cu temnița, ci-i voi ierta și eu cei o sută de dinari pe care mi-i datorează. Și fiindcă aici trebuie să bem paharul tuturor amărăciunilor, îți aduc jertfă bine plăcută Ție o inimă zdrobită și înfrântă, îți aduc ardere de tot: ochii, mâinile, picioarele, gândurile mele pătimașe și păcătoase pe care să mi le cureți cu focul iubirii Tale pe care l-ai adus pe pământ; să le arzi cu dragostea Ta, iar în locul gunoiului păcătos să torni, fără măsură, Duhul Tău cel Sfânt.
Acuma mi-e dor, Doamne Iisuse, numai de Tine, dar în același timp îmi este frică să nu Te pierd pe Tine, Cela ce-mi ești singura și ultima nădejde de mântuire. Mă apucă groaza când mă gândesc la faptul că s-ar putea să rămân pe veci fără Tine. Vai! Cât de înfricoșătoare ar fi atunci pentru mine chinurile iadului. Focul dragostei Tale, rămas în adâncul inimii mele, m-ar arde veșnic și neîncetat; viermele neadormit al mustrărilor de conștiință m-ar roade întruna cu părerea de rău că mi-am cheltuit în zadar zilele unei vieți ce nu se mai poate repeta; întunericul cel mai dinafară al nopților de veșnică părăsire m-ar înnebuni, iar vaietele și gemetele fraților smintiți de mine m-ar împunge mai rău decât furcile înfocate ale dracilor. Și nu numai atât: însuși trupul meu, lipsit de darul Duhului Sfânt, care-i păzește nevătămați pe cei trei tineri în cuptorul de foc și-i face pe mucenici să cânte în mijlocul cazanului cu smoală în clocot, ar simți toate intemperiile, arșița și gerul, viermii și putoarea.
Dar eu nici atunci nu-mi voi pierde nădejdea. Luând pildă de la fratele care, după fiecare cădere, plângea la icoana Ta, până în clipa când i-ai luat sufletul la cer, eu voi striga din însăși temnița păcatelor, ca să mă audă toți demonii, că numai pe Tine Te iubesc, Iisuse. Chiar de-aș fi lipsit de mângâierea Ta, de care nu sunt vrednic, chiar dacă n-aș gusta nici una din fericirile Raiului, voi striga, Iisuse, că Te iubesc numai pe Tine, că Te iubesc pentru dragostea Ta pe care ai arătat-o oamenilor, pentru jertfa Ta nespusă și pentru mila Ta nesfârșită. Departe de frumusețea Raiului, voi fi fericit, Iisuse, să Te văd, printr-o mică deschizătură la Cina cea de Taină, la Cina cea veșnică, înconjurat de Preacurata Fecioară și de sfinții Tăi, iar eu să mă mulțumesc cu firimiturile Darului Tău ce vor cădea de la masa stăpânilor mei. De voi fi întrebat de vrăjmașii nevăzuți cum de-am îndrăznit să intru sub masă și să adun firimiturile, voi răspunde că Iisus al meu este prietenul vameșilor și al păcătoșilor, că Iisus pe care îl iubesc ne-a spus nouă tutTu, Doamne Iisuse, așa cum i-ai răspuns diavolului când acesta voia să-1 tragă la iad pe fratele ce plângea la icoană: „Ai atâtea greșale, ca să pui să tragă întocmai cu Sângele cel scump, pe care L-am vărsat pentru dânsul pe cruce? Iată junghierea Mea și moartea Mea au afundat fărădelegile lui, fiindcă nu s-a deznădăjduit de mântuirea sa”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|