Liber 
    
  Ce inseamna, de fapt, a fi “liber”? 
    
  Evident nu inseamna libertatea de a face orice sau libertatea de a ne infrupta din diferite forme de placere.  
    
  Din experienta proprie putem sesiza cu relativa usurinta ca orice forma de libertate lumeasca este insotita de probleme, griji si obstructii.  
    
  Acestea apar spontan fara sa le chemam. Se agata de noi si contamineaza orice stare pe care noi o numim “libertate”.  
    
  Deci libertatea lumeasca este pur si simplu o amagire, o inselare, o iluzie – fie ca este libertate financiara sau libertatea pe care ti-o da tihna unei casute din povesti cu gradinuta si gazon. 
    
  Libertatea adevarata este rodul cunostintei. Nu are alt suport decat intelepciunea. Omul devine liber doar atunci cand cunoaste adevarul. Pana atunci este rob.  
    
  Ramane inlantuit pentru ca nu vede, nu intelege natura esentiala a fenomenelor si experientelor proprii. 
 
------------------------------- 
    
  Studiul atent al scripturilor poate deschide fereastra mintii spre lumina cunostintei esentiale. 
    
  Orice forma de virtute, intr-un fel sau altul, este un ghid de incredere, care ne conduce spre libertatea neinselatoare.   
    
  Insa, in timp ce acestea actioneaza indirect, este una cu totul speciala care actioneaza direct, loveste necunostinta la baza ei, ii usuca radacinile si odata cu ele toate ramificatiile pacatelor. 
    
  Necunostinta este mustul care alimenteaza toate buruienile pacatelor, indiferent de natura lor, in acelasi fel, precum pacatele alimenteaza suferintele. 
    
  Orice pacat este, in esenta, o anumita forma de necunostinta.  Cand necunostinta se risipeste lasand loc luminii cunostintei toate pacatele se usuca si pier. 
    
  De aici putem vedea cat de importanta este cultivarea acestei forme speciale de virtute – denumita intelepciunea care sesizeaza vacuitatea. 
    
  Reteaza toate necuratiile dintr-o singura lovitura si ne descopera sensul profund al puritatii si libertatii. 
    
  Restaureaza ordinea fireasca a lucrurilor si ne reda naturaletea paradisiaca. 
    
  Cine cauta “naturalul” si “firescul” – il gaseste cu adevarat prin cultivarea acestei virtuti exceptionale. 
    
  Ea nu este cultivata in mod exclusiv ci in conjunctie cu celelalte forme de virtute, pe care le amplifica la infinit. 
 
-------------------------------------------- 
    
  Unde este aceasta virtute explicata?  
    
  In sutrele mahayana.  
    
  Sutra inseamna invatatura scripturala. 
    
  Sunt mai multe sutre care explica aceasta virtute denumita “Intelepciune Perfecta” (“perfecta” pentru ca intelege direct natura esentiala a realitatii) de diferite lungimi. 
    
  Cea mai lunga este Sutra Intelepciunii Perfecte in O Suta de Mii de Versete. 
    
  “Sutra Esentei Intelepciunii  sau Sutra Inimii este cea mai condensata varianta dar pastreaza toate intelesurile, implicit si explicit al sutrelor extinse.” Kelsang Gyatso.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
			 
		
		
		
		
		
	
	 |