Raspunsul lui Avalokiteshvara este unul gradual din punct de vedere al subtilitatii, fiind adresat atat celor cu facultati intelectuale comune, dar si celor cu facultati intelectuale exceptionale.
Intelegerea sutrei nu este facila. Este nevoie de un studiu atent al analizelor si comentariilor cu autoritate.
Raspunsul lui Avalokiteshvara concorda cu cele
cinci cai mahaianice.
---------------
Ce inseamna “
cale”?
In general, “
caile” sunt de doua feluri:
externe si
interne.
Caile externe sunt mult mai usor de inteles decat
caile interne. O cale externa ne conduce la o anumita destinatie, locatie fizica.
Caile interne sunt anumite tipuri de minti. Se spune ca sunt “
cai”, in sensul in care produc efecte specifice, au o anumita “destinatie”.
Toate felurile de minti care au ca efect renasterea in samsara se numesc
cai mundane.
Caile mundane sunt de doua feluri:
pacatoase si
virtuoase.
Caile pacatoase au ca efect renasterea in
samsara inferioara (intuneric intelectual – regn animal, iaduri).
Caile virtuoase mundane au ca efect renasterea in
samsara superioara (taram uman,
deva).
Caile interne care conduc
la eliberarea din samsara (din procesualitate) se numesc
cai supramundane.
Caile supramundane sunt de doua feluri:
cai supramundane hinaianice si
cai supramundane mahaianice.
Caile supramundane hinaianice includ cele
cinci cai ale ascultatorilor si cele
cinci cai ale solitarilor. Acestea apartin celor care cauta eliberarea personala din samsara, pentru ei insisi.
Similar,
cele cinci cai (niveluri) mahaianice sunt:
1.acumularea,
2.pregatirea,
3.vederea,
4.meditatia si
5.fara invatare.
Caile mahaianice, pentru ca au la baza dragostea si altruismul conduc la budeitate, desavarsire.
Raspunsul lui Avalokiteshvara corespunde cu modul de cultivare al celor
cinci cai mahaianice.
-------
"Heart of Wisdom" - Kelsang Gyatso