Raspunsul lui Avalokiteshvara este unul gradual din punct de vedere al subtilitatii, fiind adresat atat celor cu facultati intelectuale comune, dar si celor cu facultati intelectuale exceptionale.
   
  Intelegerea sutrei nu este facila. Este nevoie de un studiu atent al analizelor si comentariilor cu autoritate.
   
  Raspunsul lui Avalokiteshvara concorda cu cele 
cinci cai mahaianice.
   
  ---------------
  Ce inseamna “
cale”?
   
  In general, “
caile” sunt de doua feluri: 
externe si 
interne.
   
  
Caile externe  sunt mult mai usor de inteles decat 
caile interne. O cale externa ne conduce la o anumita destinatie, locatie fizica.
   
  
Caile interne sunt anumite tipuri de minti. Se spune ca sunt “
cai”, in sensul in care produc efecte specifice, au o anumita “destinatie”.
   
  Toate felurile de minti care au ca efect renasterea in samsara se numesc 
cai mundane.
   
  
Caile mundane sunt de doua feluri: 
pacatoase si 
virtuoase.
   
  
Caile pacatoase au ca efect renasterea in 
samsara inferioara (intuneric intelectual – regn animal, iaduri).
  
Caile virtuoase mundane au ca efect renasterea in 
samsara superioara (taram uman, 
deva).
   
  Caile interne care conduc 
la eliberarea din samsara (din procesualitate) se numesc 
cai supramundane.
   
  
Caile supramundane sunt de doua feluri: 
cai supramundane hinaianice si 
cai supramundane mahaianice.
   
  
Caile supramundane hinaianice includ cele 
cinci cai ale ascultatorilor si cele 
cinci cai ale solitarilor. Acestea apartin celor care cauta eliberarea personala din samsara, pentru ei insisi.
   
  Similar, 
cele cinci cai (niveluri) mahaianice sunt: 
  1.acumularea, 
  2.pregatirea, 
  3.vederea, 
  4.meditatia si 
  5.fara invatare.
   
Caile mahaianice, pentru ca au la baza dragostea si altruismul conduc la budeitate, desavarsire.
  Raspunsul lui Avalokiteshvara corespunde cu modul de cultivare al celor 
cinci cai mahaianice.
-------
"Heart of Wisdom" - Kelsang Gyatso