Ceea ce s-a gresit in 1990 a fost ca in loc sa pastram ceea era bun , noi am distrus totul!
Prostiile facute de guvernul Petre Roman au fost eviidente:
-in agricultura idioata lege 18/1991 a distrus CAP-urile, si ne-am intors la o agricultura de subzistenta, practicata pe suprafete mici, faramitate. Locuitorii din mediul rural s-au bucurat atunci ca au luat si tigla si caramizile de la grajduri si complexele zootehnice, s-au bucurat când pentru cativa bani au dus la fier vechi instalatiile de irigare, iar acum stam si ne rugam sa ploua sau fiecare munceste cu sapa si plugul tras de cal 2-3 hectare de pamant, exact ca pe vremea lui Ilie Moromete. In aceste conditii nu-i de mirare ca importam cca 50-60 % din necesarul de alimente;
Atunci chiar o delegatie franceza venita in vizita in Romania se minuna de dobitocenia pe care o facea Roman.
-In industrie: este adevarat ca nu toate fabricile existe in 1989 erau foarte rentabile, dar o buna parte din ele erau. Daca imediat in 1990, marile fabrici (care aveeau piata de desfacere asigurata, nu aveau datorii la bugetul de stat sau al asigurarilor sociale) se privatizau cu firme serioase, puternice , atunci fabricile romanesti puteau fi eventual retehnologizate. De exemplul: ""Autobuzul Bucuresti"" cu Mercedes sau MAN, ""Roman Brasov"" cu ""Volvo"", Electroputere Craiova cu "General Electric"", etc.
Dar s-a mers pe ideea "de ce sa le privatizam cu firme serioase, când le putem fura noi""!
-Apoi cu cele cca 2 miliarde de dolari ramase de la Ceausescu, puteau fi terminate lucrarile in infrastructura incepute: canalul navigabil Bucuresti-Dunare (in 1989 era finalizat in proportie de 70%), canalul de irigatie Siret-Baragan, caile ferate Valcele-Ramnicu Valcea, Alunu-Seciurile, Harlau- Botosani si Dangeni- saveni- Darabani.
Insa Roman a preferat sa bage acesti bani in consum, cheltuindu-se pe tot felul de turcisme si chinezarii sclipitoare.
-In domeniul transporturilor, Romania aveea in 1989 un sistem feroviar foarte bine pus la punct si o flota maritima ce ocupa locul 9 in lume. Si de acestea s-a ales praful, astazi marfurile se transporta cu vase a armatorilor straini, iar aglomeratia de pe sosele este infernala (in conditiile in care transportul feroviar ar fi mult mai economic si mult mai putin poluant)
-Apoi unele sectoare strategice din infrastructura nu trebuiau nicioadata privatizate. Normal ar fi fost/ar fi ca urmatoarele domenii de interes strategic sa ramana in proprietatea statului:
Nuclerelectrica, Hidroelectrica, Transelectrica, Romgaz, Distrigaz, Posta Romana, Romtelecom (in 1998 când a fost "privatizata""- doar firma care a cumparat Romtelecom e tot de stat!- aveea profit), Petrom (când Nastase a "privatizat Petrom""- doar OMV este detinuta in mare parte tot de statul austriac!- Petrom aveea profit destul de bun), Administratia porturilor si canalelor navigabile, aerporturile, CNADNR, CFR-Infrastructura, CFR-Calatori, CFR-Marfa, CEC-ul.
-Apoi in turism tot Roman a fost cu idioata idee a "locatiei de gestiune"", care a dus la distrugere bazelor turistice. Pentru ca cel care inchiria o baza turistica pe un timp limitat in "locatie de gestiune"", stiind ca nu e proprietatea sa, nu aveea nici un interes sa faca investitii in modernizarea bazei, ci doar sa obtina profit pana când se termina contractul de inchiriere.
-Apoi s-a distrus si sistem bine inchegat al cooperatiei de consum si mestesugaresti. In special in mediul rural, cooperatia mestesugareasca aveea un rol foarte important, deoarece dadea de lucru in multiple meserii (ceasornicari, confectionere, depanatori radio-tv, frigotehnisti, mecanici auto, tamplari, etc), contribuind la atragerea si stabilizarea populatiei in mediul rural.
|