Sfântul  Ierarh Dosoftei s-a născut în anul 1624 la Suceava în familia Barilă.  Părinții săi Leontie și Misira, binecredincioși creștini, români de  neam, aveau rudenii în Transilvania și în ținutul Liovului. La botez,  pruncul a primit numele Dimitrie, pentru că se născuse în preajma zilei  de 26 octombrie, când Biserica sărbătorește pe  sfântul martir din  cetatea Tesalonicului de la începutul veacului al IV-lea.
Tânărul  Dimitrie Barilă a învățat carte de la cei mai renumiți dascăli din  Moldova și la școala Frăției Ortodoxe de la Mănăstirea Adormirea Maicii  Domnului din Liov. Dăruit de Dumnezeu cu o inteligență deosebită și-a  agonisit încă din anii copilăriei și ai tinereții multă știință de  carte. A studiat cu multă râvnă Sfintele Scripturi și învățăturile  dumnezeieștilor Părinți ai Bisericii și a deprins cu mult drag  meșteșugul tâlcuirii textelor sfinte în limba română, pentru că învățase  a vorbi și a scrie în alte limbi ca să transmită tezaurul sfintei  Ortodoxii: greacă, latină, slavonă bisericească, polonă și ucraineană.
Pe  lângă învățătura adunată cu migală de la mulți dascăli, la școala  mănăstirii Probota a deprins și învățătura cea duhovnicească:  rugăciunea, ascultarea, smerenia și nevoințele ascetice. A primit  îngerescul chip în această sfîntă mănăstire la anul 1649, cu numele de  monah Dosoftei. Iubitor de înțelepciune și vrednic împlinitor al  nevoințelor călugărești, Cuviosul Dosoftei a sporit în dragoste și  rugăciune, devenind părinte duhovnicesc și începător al obștii de la  Probota. Într-o însemnare în limba română el scrie la 14 septembrie  1649: "Ieromonah Dosoftei de la Pobrata, feciorul lui Leontar  Barilovici", iar alături, în limba greacă: "Dositheos, ieromonah, fiul  lui Leontar Barila și al Misirei".
Timp de mai mulți ani învățatul  egumen a călăuzit pe monahi la Hristos, întărindu-i în buna nevoință și  în cunoașterea Sfintei Scripturi. A dezvoltat mult școala mănăstirii  Probota și a crescut mulți ucenici luminați, aducând în obștea sa o  adevărată înnoire duhovnicească.
Datorită prestigiului său de  cărturar și virtuților care-i luminau chipul și faptele, ieromonahul  Dosoftei este chemat de Dumnezeu la slujirea arhierească. În anul 1658  este episcop de Huși, după un an trece în scaunul vlădicesc de la Roman,  iar în 1671 este ales mitropolit al Moldovei. Blând și smerit, înaltul  ierarh uimea pe toți prin înțelepciune și bunătate: Cronicarul Ion  Neculce îl descrie astfel: „Acest Dosoftei mitropolit nu era om prost  (simplu) de felul lui. Și era neam de mazâl. Prea învățat, multe limbi  știa: elinește, slovenește, și altă adâncă carte și-nvățătură. Deplin  călugăr și cucernic, și blând ca un miel. În țara noastră, pe ceasta  vreme nu este om ca acela”.
Iubitor și trăitor al dreptei credințe,  purtător de grijă față de păstoriții săi în vremuri „nepașnice pentru  țară”, cu dese schimbări de domnii, sfântul Mitropolit Dosoftei al  Moldovei și-a împlinit misiunea pastorală prin punerea în lucrare a  darurilor pe care i le-a dat Dumnezeu din belșug: traducerea și  tipărirea de carte sfântă în limba română. În liniștea chiliei sale din  patria natală sau aflat în pribegie, sfântul a dăruit Bisericii și  neamului românesc lucrări de mare valoare. Primele cărți tipărite a u  fost Psaltirea în versuri și Acatistul Născătoarei de Dumnezeu (Uniev,  1673). Înțelegând în Duhul Sfânt poezia psalmilor, i-a transpus în  versuri românești, ca să apropie tot mai mult de sufletul poporului  comoara de lumină și de har a cuvântului dumnezeiesc. Recunoscut ca  autoritate teologică, a revizuit traducerea făcută de spătarul Nicolae  Milescu la Vechiul Testament, text care va fi  inclus în Biblia de la  București, din 1688.
            În toamna anului 1673 a plecat în  pribegie în Polonia, din cauza schimbărilor de domn în țară și a  convingerilor sale antiotomane. În 1674 a fost înlocuit în scaunul  mitropolitan de la Iași cu Teodosie, episcopul de Roman. În anul  următor, Mitropolitul Dosoftei este readus în demnitatea sa chiriarhală,  iar Teodosie se retrage la mănăstirea Bogdana și peste puțină vreme va  cunoaște moarte martirică.
După refacerea tipografiei de la Iași,  Mitropolitul Dosoftei a tipărit noi cărți de slujbă și de învățătură în  limba română: Dumnezăiasca Liturghie (1679 și 1683), Psaltirea de-nțăles  (1680), cu text paralel în română și slavonă, Molitvănic de-nțăles  (1681). Între anii 1682-1686 a tradus după izvoare grecești și slavone  și a tipărit în limba română Viața și petrecerea sfinților, în patru  volume. Lucrarea a rămas neterminată datorită plecării forțate în  Polonia. Această carte deosebit de necesară pentru misiunea Bisericii  arată darul de mare cărturar al mitropolitului Dosoftei dar și dragostea  sa pentru sfinți și pentru sfințenie. De aceea, el scrie despre sfinți  cuvioși români pe care i-a cunoscut personal și despre alții pe care  poporul îi venera cu multă evlavie: „Dară tocma și din rumâni mulți  sfinți sânt, carii am și vădzut viața și traiul lor, dară nu s-au  căutat, fără numai Daniil de Voroneț, și Rafil de Agapia, i-am sărutat  și svintele moștii. Apucat-am în dzâlele noastre părinț nalț la bunătăț  și-n podvig, și plecaț la smerenie adâncă. Părintele Chiriac de  Beserecani, gol și ticăloșit în munte 60 de ani. Și Chiriac de Tazlău,  Epifanie de Voroneț, Partenie de Agapia. Dară Ioan de Râșca,  arhiepiscopul acel svânt și minunat, Inochentie de Pobrata și Istatie!”.
În  1686 regele polon Jan Sobieski, în campania sa antiotomană, a intrat în  Moldova pentru a-l atrage de partea sa pe voievodul Constantin  Cantemir. Fiind nevoiți să se retragă, polonii au luat cu ei mulțime de  pietre scumpe, odoare din aur și argint. Luat ostatec împreună cu  tezaurul Mitropoliei și cu moaștele Sf. Ioan cel Nou, Mitropolitul  Dosoftei a trăit ultimii ani ai vieții sale pământești departe de țară.  Aici a continuat lucrarea sa cărturărească și a păstrat mereu legătura  cu ierarhii ortodocși de la Moscova și de la Kiev. Pentru a aplana  conflictele teologice privind epicleza euharistică mitropolitul  moldovean a tradus din elinește în slavo-rusă scrieri ale Sfinților  Părinți Ioan Gură de Aur, Efrem Sirul, Gherman, patriarhul  Constantinopolului, Simeon al Tesalonicului, argumentând astfel dreapta  învățătură a Bisericii. Păstor dreptcredincios și jertfelnic, sfântul  ierarh a îndurat cu demnitate asprimile și lipsurile, purtând de grijă  comunității sale ortodoxe care se afla în Polonia. Sfințenia vieții lui  strălucea nu numai asupra fiilor duhovnicești, chiar regele Jan Sobieski  venea adesea la castelul de la Stryi, unde locuia sfântul mitropolit al  Moldovei, ca să participe la slujbe cu familia și să-i dea cinstire  cuvenită. În ciuda presiunilor care s-au făcut asupra lui, sfântul  ierarh Dosoftei a refuzat trecerea la uniație și a rămas ortodox până la  trecerea sa la veșnicie, la 13 decembrie 1693. Din mărturiile  călugărilor care l-au însoțit în exil aflăm că sfântul și-a cunoscut  vremea chemării sale la veșnicie de către Domnul. Blândul ierarh  Dosoftei a fost înmormântat la Biserica „Nașterea Domnului” din Jolkiew,  astăzi în Ucraina.
Pătimind încercări și multe necazuri în această  viață trecătoare, sfântul mitropolit Dosoftei al Moldovei rămâne peste  veacuri un teolog al întregii Ortodoxii, ierarh cu viață sfântă și  neîntrecut învățător al dreptei credințe în limba poporului său. Luminat  de harul Duhului Sfânt, el a slujit cu dragoste Biserica Mântuitorului  Hristos, cu smerenie și fapte minunate, iar acum se roagă în ceruri  pentru mântuirea sufletelor noastre.
Cu a ta sfanta intelepciune, Sfinte Dosofteie, lumineaza-ne pe noi si ne calauzeste calea spre Domnul,  Amin.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi!