Citat:
În prealabil postat de anita
Deci ai ajuns la concluzia ca era mai bine atunci.
Industria folosea tehnologii depasite ,productivitatea era mica.
Nu capitalismul e rau ci sleahta care s-a instalat dupa '90 la conducere
|
O mica precizare: licentele pentru produsele industriale, achizitionate in anii 60'- 70' din tarile dezvoltate industrial, erau atunci numai tehnologii noi, de top, la nivelul tehnicii mondiale:
-licenta de la firma elvetiana Sulzer pentru locomotivele diesel-electrice de 2100 cp, achizitionata in 1956-1960;
-licenta de la firma suedeza ASEA pentru locomotivele electrice de 5100 Kw, achizitionata in 1966-1967;
-licenta pentru motoare diesel de la MAN si Saviem, din RFG, achizitionata in 1969;
-licente in petrochimie de la firma italiana Pireli;
-colaborara cu firme britanice pentru productia avionului Rombac-1-11;
-colaborararea cu firma franceza Renault- Dacia 1100 (IN 1968) si Dacia 1300
-licente pentru motoare diesel navale, cumparate din Japonia si aplicate de UCM Resita
Imediat după învestirea sa în funcția de secretar general al partidului (martie 1965), Nicolae Ceaușescu s-a preocupat să dezvolte fabrica de locomotive din cadrul Uzinei Electroputere. De exemplu, în planul de dezvoltare a economiei naționale pe perioada 1966-1970, discutat la 22 aprilie 1965, s-a prevăzut dotarea Căilor Ferate Române cu 630 de locomotive Diesel-electrice, 1.100 vagoane de călători și 23.250 de vagoane de marfă cu patru osii, precum și electrificarea a 430 km de linie de cale ferată. În documentul respectiv s-a precizat astfel: "În scopul creșterii capacității de transport și a reducerii cheltuielilor de exploatare se prevăd dotarea cu 630 locomotive Diesel și electrificarea a 430 km linii și se va ajunge ca în 1970 circa 70% din totalul traficului să se efectueze cu tracțiune Diesel și 9% cu tracțiune electrică, ponderea tracțiunii cu aburi scăzând de la 60% în 1965 la 21% în 1970. Prin această acțiune se va realiza pe întreaga perioadă 1966-1970 o economie de aproape 5 milioane tone de combustibil convențional.
Pentru o bună utilizare a puterii de remorcare a locomotivelor Diesel și electrice prin mărirea tonajului trenurilor, parcul de vagoane se va înzestra cu 23.250 de vagoane de marfă/4 osii de mare capacitate și 1.100 vagoane de călători/4 osii cu un confort sporit. Ponderea vagoanelor de marfă de mare capacitate în parcul total va crește de la 16% în 1965 la 43% în 1970". Investiția totală se cifra la 7.406 milioane de lei, din care 5.943 milioane de lei pentru realizarea vagoanelor de marfă.
Totodată, s-a propus electrificarea liniei duble de cale ferată dintre București și Brașov pe o porțiune de 140 km până în anul 1968. Pentru acel proiect s-a preconizat cheltuirea a 605 milioane de lei, din care 230 milioane de lei în anii 1966-1970. De asemenea, s-a propus electrificarea liniei Craiova-Caransebeș-Câlnic pe o porțiune de 265 km până în anul 1970, investiția fiind în valoare de 420 milioane de lei.
În același timp, Nicolae Ceaușescu a aprobat dezvoltarea Uzinei Electroputere în scopul construirii la Craiova, începând din anul 1967, a locomotivei electrice tip CoCo, seria 060-EA (o variantă îmbunătățită a locomotivei suedeze Rb 1). De asemenea, au fost adoptate măsuri pentru producerea de aparataj de înaltă tensiune și motoare electrice (circa 3.000 de bucăți pe an) și realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA și 89 de locomotive electrice tip CoCo. În consecință, la sfârșitul anului 1969, uzina de la Craiova a atins ritmul maxim de fabricație de 150 de locomotive Diesel-electrice și electrice pe an.
Investiția totală de la Electroputere s-a cifrat la 950 milioane de lei, din care 450 milioane de lei pentru anii 1966-1970, iar rezultatele pozitive au apărut curând. Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice și aproape 1.000 de locomotive electrice.
În același timp, Nicolae Ceaușescu a aprobat dezvoltarea Uzinei de Construcții de Mașini de la Reșița, a Uzinei 23 August din București, precum și a fabricii de vagoane de la Arad. La Reșița au fost fabricate anual 170 de motoare pentru locomotivele Diesel-electrice realizate la Craiova. În cazul 23 August, ritmul maxim anual de producție a fost stabilit la 80 de locomotive Diesel-hidraulice (tip BB, seria 040-DHC) și 400 de motoare Diesel (de 350 și 700 CP).