Deci Maria luând o litră cu nard curat, de mare preț,
a uns picioarele lui Iisus și le-a șters cu părul capului ei.”
(In. 12:3)
Vedeți înțeleapta socotință a unei inimi recunoscătoare! Vedeți expresia sinceră a unui suflet iubitor? Maria, plină de bucurie și de înflăcărare la venirea Domnului în casa ei dă exemplu de cea mai înaltă înțelepciune, de cea mai înaltă iubire și cucernicie.
Ce faptă frumoasă! Cât de grăitoare! Cine nu se va mira de felul nobil al Mariei în care Îl primește în casa ei ca oaspete pe Domnul, Care a binevoit să-i fie oaspete. Cine nu va fi mișcat la vederea unei fapte atât de înțelepte precum cea a Mariei? Dar cum a fost condusă la această faptă, atât de plină cinste, de a-L primi la ea? Răspunzând la această întrebare necesară, zicem că, pe de o parte, prin fire, era aplecată din căldura inimii spre iubirea dumnezeiască și spre dorul profund de a sluji lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, avea acestea potrivit datinii comune vechilor popoare. Vechile popoare care prețuiau mult iubirea de străini, îi găzduiau mult timp pe străinii poposiți în casele lor. Una dintre rânduielile găzduirii pe care le ofereau era și spălarea picioarelor. Fapta aceasta era văzută ca foarte cinstitoare și de aceea de multe ori chiar stăpâna casei împlinea această lucrare. Așadar, luând pildă de la acest obicei, Maria și-a exprimat față de Iisus, în cel mai grăitor mod, sentimentele sale dezvoltate în inima ei din recunoștință și dragoste.
Da, frați creștini. Prin acest fel de a acționa, Maria a arătat doririle către Dumnezeu cele tăinuite în ascunzișurile inimii ei, fiindcă faptele noastre, care provin din sugestiile inimilor noastre, descriu și exprimă inimile noastre, lucru pe care limba nu poate să o facă. Fapta Mariei așadar, este icoana în care se înfățișează măreț sentimentul care domină în inima Mariei. Inima ei recunoscătoare nu s-a limitat numai la o ospitalitate obișnuită, nu s-a mulțumit numai cu o îngrijire îndătinată și comună, ci a voit ca printr-un mod ieșit din comun, printr-o ospitalitate deosebită, să arate părerea ei deosebită față de cel pe care Îl găzduia. A voit ca pe o persoană ieșită din comun să o trateze în mod ieșit din comun. Așadar, a înlocuit apa cu mirul cel mai de preț și prosoapele și ștergarele le înlocuiește cu părul curat al capului. Și cât de potrivit se tâlcuiește cugetul ei! Ce limbă sau ce artă ritoricească ar putea să înfățișeze să descrie atât de amănunțit ceea ce în tăcere și într-un singur moment a exprimat și înfățișat celebra faptă a Mariei? Desigur, nici una. Fiindcă sentimentele inimii se vădesc nu prin cuvânt, ci prin modul de a acționa, fiindcă alta este limba inimii și alta limba cugetului. De aceea, altfel se exprimă mintea și altfel inima. În lacrima unei inimi care se pocăiește, a unei inimi înfrânte și zdrobite, câte nu sunt descrise, câte nu sunt revelate! Cu această limbă tainică și Maria grăind, a exprimat către Iisus și către toți înaltul și nobilul ei cuget și dragostea și slujirea ei față de Hristos! Fapta aceasta bună a Mariei, voind Evanghelistul Ioan să o păstreze până la noi, în vreme ce altele, cele mai multe sau fără de număr, precum însuși istorisește, au fost trecute sub tăcere – fiindcă precum socotea dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărțile ce s-ar fi scris.Nu mai puțin totuși a istorisit fapta Mariei, ca exemplu a dragostei dumnezeiești și slujire bineplăcută Lui.
(Sfântul Ierarh Nectarie, Omilii pastorale, Opere complete vol I, în curs de editare la Editura Doxologia)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|