Al doilea temei al vieții duhovnicești este osândirea de sine. Cel ce a  iubit și a urmat nefățarnic smerenia se cunoaște cel mai bine după  osândirea de sine. Cel mândru nu se osândește niciodată pe sine. El se  socotește întotdeauna a fi drept. Numai cel smerit este pregătit să  recunoască înaintea sa, înaintea semenilor și înaintea lui Dumnezeu  toate greșelile sale. Cel ce se osândește pe sine, numai pentru aceasta,  se află într-un război binecuvântat cu duhurile rele, căci a rupt  legătura cu mândria care îi era insuflată de acestea. 
  	Osândirea de sine se arată în lucrare prin părerea de rău pentru  păcatele săvârșite, care, însă, își află chip văzut în mărturisirea lor  prin Sfânta Taină a Pocăinței. Pentru a putea să-ți mărturisești sincer  păcatele, e nevoie ca mai întâi să le vezi, să te îngrețoșezi de ele și  să te osândești pe sineți pentru ele. Cel care în inima sa plină de  patimi izvodește îndreptățiri întru păcate, zice Psalmul Ps. 140:4,  aceluia nu îi este cu putință să-și îndrepteze nici măcar păcatele sale  cele mărunte, cu atât mai puțin să pornească pe calea vieții  duhovnicești statornice și orânduite. 
  	  
  	(Arhim. Serafim Alexiev, Viața duhovnicească a creștinului ortodox, Editura Predania, București, 2010, p. 18)
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.  
(Părintele Alexander Schmemann)
			 
		
		
		
		
		
	
	 |