Scrisoare deschisă către cei ce încă nu iubesc Biserica-Pr. Eugen Tanasescu
Frații mei,
Mai întâi, e dreptul vostru să alegeți ce anume iubiți și ce nu. Aici se vede clar că Dumnezeu este Iubire, pentru că, deși ne iubește și ne-a dăruit libertatea, totuși nu se răzbună pe noi și ne așteaptă, asemeni unui părinte care-și iubește fiii. Câtă vreme trăim, avem timp să înțelegem că este nefiresc să nu iubim Iubirea.
Apoi, celor dintre voi care cred că Dumnezeu nu merită iubirea lor, datorită unor necazuri sau nedreptăți din viață, le spun că niciodată Dumnezeu n-a dorit răul cuiva. Căci Iubirea nu poate dori răul asupra celui iubit. Așa cum nici noi n-am face rău celor ce-i iubim. Dimpotrivă. El Însuși suferă cu fiecare suferință de-a noastră, cu fiecare nedreptate ce ni se face, cu fiecare faptă rea pe care o săvârșim, pentru că noi înșine suntem făcuți după chipul Său. Prin urmare ar fi ilogic ca El să dorească răul a ceva ce este al Său. Dacă n-a ezitat să se răstignească pentru noi pe Cruce, cum oare ne-ar dori răul?
De aceea, cred că mulți dintre voi Îl iubiți pe Dumnezeu undeva, în adâncul vostru, dar nu iubiți Biserica, probabil din pricina greșelilor clerului. De aceea, aș vrea să vă explic mai bine legătura dintre Hristos și Biserică.
Chiar Hristos și-a dorit o Biserică, motiv pentru care își alege Apostoli, pe care îi trimite la propovăduire, aceștia rânduind mai departe episcopi, preoți și diaconi. Ar fi greșit să înțelegem însă că Biserica este formată numai din cler. Ea este alcătuită și din credincioși. Practic, Biserica este o mare familie, care urmează lui Hristos-Dumnezeu, în speranța desăvârșirii veșnice. Astfel, Biserica are Cap pe Hristos, dar Trupul ei este alcătuit din marea familie a clerului și a credincioșilor. Nici unii nu pot exista fără alții.
Acum, să discutăm despre greșelile clerului. Acestea nu afectează cu nimic sfințenia Bisericii, căci ea vine de la Capul ei, Hristos. Este și motivul pentru care oricine se poate sfinți și îndrepta în Biserica lui Hristos. Dacă sfințenia ar porni de la cler, atunci ar fi o problemă. Însă nu clerul este generatorul sfințeniei, ci Dumnezeu. Altfel, trădarea lui Iuda ar fi distrus existența Bisericii încă dinainte de nașterea ei. Prin urmare, greșelile clericilor nu pot fi atribuite Bisericii, pentru că ar însemna să le atribuim direct lui Hristos. Ceea ce este absurd.
În schimb, clerul nu are decât trei mari roluri, după cum Hristos l-a întemeiat: transmite sfințenia lui Hristos oamenilor, îi îndrumă pe aceștia către Hristos și administrează partea văzută a Bisericii, în comuniune cu credincioșii. Fiecare din aceste trei mari roluri se împlinește prin multe activități ale clerului. Ei bine, aici este zona unde clerul poate greși. De aceea, toți sfinții și clericii îmbunătățiți ne îndrumă să căutăm pe acei clerici care ne pot folosi sufletește și ne pot fi părinți sufletești. Criteriul de alegere ne este furnizat chiar de Hristos, când spune că omul se poate cunoaște după roadele lui.
Am spus de părinți sufletești. Aici apare un alt motiv de supărare a unora dintre voi pe Biserică, deoarece susțineți că omul se poate desăvârși singur, neavând nevoie de Biserică. Sau mai spuneți că nu Biserica stabilește adevărul.
Permiteți-mi să vă spun că acestea sunt păreri aparent frumoase, dar copilăroase. De ce?
Cu toții știm că cel mai complicat lucru din viață este să faci o alegere. De aceea, libertatea este pe cât de frumoasă, pe atât de delicată. Subiectivismul din noi ne poate fi cel mai mare dușman, alături de manipularea celor ce ne sunt potrivnici. Este și motivul pentru care toți înțelepții spun că orice alegere ar trebui să se facă în foarte mare cunoștință de cauză. Iar aceasta presupune cunoaștere, pe care trebuie să o primim de undeva. Cea mai bună cunoaștere nu poate veni decât de la Dumnezeu, prin Biserica Sa. El însuși spune că viața veșnică este cunoașterea lui Dumnezeu și a Fiului Său. Ea are rolul și capacitatea de a ne furniza datele necesare unor alegeri bune și înțelepte, ferite de pericolul subiectivismului sau al manipulării.
Biserica ne pune la dispoziție această cunoaștere nu stabilind ce este adevărul (cum bine spun unii), căci nici nu poate, ci propovăduind Cineeste Adevărul, care este Hristos, după cum El însuși se autodefinește (Calea, Adevărul și Viața). Mai mult, logica ne spune că nu pot fi mai multe Adevăruri, după cum nu pot fi mai mulți Hristoși. De aceea, nici nu pot fi mai multe Biserici ci doar Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. Altfel, dacă mergem pe ideea că fiecare om are adevărul său, ar însemna să avem o anarhie totală, cu 7 miliarde și ceva de adevăruri. Adevărul nu-l stabilește majoritatea, numărul, rasa, culoarea, sexul sau orice altceva ce ar veni din partea omului. Din contră, pentru a se evita acest haos, fiecare om este înzestrat ontologic cu o matrice sufletească a Adevărului, numită conștiință. Din păcate, ea poate fi pervertită, motiv pentru care unii ajung să numească răul bine și binele rău.
Tocmai de aceea, Biserica procedează asemenea unui părinte cu copilul său. El, deși ar face doar ceea ce îi place, trebuie să fie educat și îndrumat să facă ceea ce trebuie și îi este cu adevărat de folos. Știm cu toții că asta presupune, la un moment dat, chiar și nemulțumirea sau supărarea copilului, dar aceasta se datorează doar faptului că un copil încă nu înțelege pe deplin existența umană. Cam la fel este situația și când vine vorba de creșterea noastră duhovnicească: câtă vreme suntem necunoscători ai Adevărului, nu tot ceea ce ni se pare că e bun pentru noi este cu adevărat bun.
Acesta este, de fapt, și motivul pentru care toți greșim, fie clerici sau credincioși. Din fericire, Dumnezeu nu dorește să ne pedepsească, ci să ne îndreptăm, punându-se la dispoziție prin Biserica Sa. Chiar și atunci când Biserica a anatematizat pe cineva, pronunțându-se în plenitudinea ei, nu a făcut-o cu bucurie, ci cu durere, doar pentru ca acela să-și dea seama de eroarea în care se află și să se îndrepte. De altfel, nimeni din Biserică, cler sau credincios, nu are puterea de a osândi pe cineva, ci doar de a-l mustra spre a-l îndrepta, desigur cu duhul blândeții.
Dar știu din propria-mi experiență, că în viață cel mai greu este să te împaci nu cu Dumnezeu sau cu Biserica, ci cu propria ta părere. De asta se spune că cel mai mare dușman al tău poți fi tu însuți. Uneori, ne vine foarte greu să recunoaștem că tot ceea de am crezut că este bun, adevărat sau frumos, este de fapt nociv, fals sau iluzoriu. Dar nu este imposibil de făcut acest pas. De ce?
Pentru că, în esență, orice greșeală este doar o lucrare greșită a virtuții dragostei, a darului iubirii, a chemării la sfințenie. Așa apar patima, fanatismul, indolența, ura (o iubire inversă adică) și toate celelalte. Dacă veți studia cu atenție toate cele pe care Dumnezeu le numește rele, veți vedea că există un numitor comun: iubire eșuată. În sens biblic o spun, adică iubirea de Dumnezeu și de aproapele. Așa ajungem de ne facem rău nouă înșine, celor din jur și chiar mediului natural.
Din fericire, dragostea, iubirea, sfințenia pot fi regăsite, atâta vreme cât trăim și ne dorim aceasta. Pentru a ne ajuta, Însuși Dumnezeu își începe misiunea Sa printre oameni, după cum vedem în Evanghelia de azi, doar cu un scurt îndemn: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor!”
Pocăința nu este decât revenirea la iubirea autentică.
Alegerea vă aparține, dragii mei frați.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|