View Single Post
  #289  
Vechi 30.01.2014, 14:56:31
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Acestea nu tin de filetism, ci cel mult de jurisdictie. Iar jurisdictia nu tine de dogme, ci de organizare si administratie. Impartasania si rugaciunea cu eterodocsii tine de invatatura, am dat si citate in sensul asta.
La primul canon, o comunitate nu poate avea doi episcopi, dar acolo unde sunt doi, in unele tari, fiecare comunitate are episcopul ei, nu are doi episcopi.
La al doilea canon, Patriarhia Constantinopolului are aceste atributii. Dar de cand s-a dat acest canon s-au schimbat dramatic conditiile istorice. Teritoriile au fost cucerite de turci si aproape toti crestinii au devenit musulmani. Dupa exodul grecilor din primul razboi mondial au mai ramas azi aproximativ 5000 de credinciosi, cam cat are o parohie de la noi. Din acestia se alege Patriarhul si Sinodul, care practic va conduce ortodoxia (primul intre egali). De aceea probabil exact dupa primul razboi mondial patriarhia ecumenica a cam luat-o pe campii, adoptand unele conceptii ecumeniste.
1) Jurisdictia priveste in cazul asta o problema de ecleziologie.
'Un singur episcop intr-un singur loc' inseamna: Biserica lui Hristos este una, 'incarnbata' intr-un loc'. Fiecare Bierica locala este Biserica deplina. De accea este organizata pe principii locale. Biserica este una, de aceea nu pot exista mai multe in acelasi loc, altfel este ca si cum ar fi mai multe Biserici, se rupe unitatea.
Unitatea intre Bisericile locale se realizeaza prin euharistia comuna si prin sinodurile dintre episcopi, la care unul este primul intre egali - dra nu are putere jurisdictionala asupra celorlalti.
Asta foate pe scurt. exista multe carti pe tema asta, o sa le citez.

Cred ca tot nu ai inteles problema: Zici ca 'fiecare comunitate are episcopul ei, nu are doi episcopi' - pai cum nu au atunci doi episcopi? De ce comunitati vorbetsi? Vorbesti de cele nationale. Cum ai zice: Comunitatea romana de la Bruxelles are un episcop (roman), cea rusa de la Bruxelles are un êpiscop (rus), cea greaca de la Bruxelles are un alt episcop (grec) samd. Nu sta o comunitate in Eeterbeek, una in Jette, alta in Ixelles samd (astea sunt cartiere ale Bruxellesului). - stau toti in acelasi loc Comunitatile astea sunt nationale, deci se organizeaza Biserica dupa principii nationale, nu locale. Sunt mai multi episcopi in acelasi loc.
Nu stiu cum sa mai explic ca sa fie clar.

2) A, deci cu canonul asta despre Constantinopol conteaza contextul istoric, vad ca recunosti si tu (da, sunt de acord si eu ca nu mai este acelasi context, dar canonul nimeni nu l-a anulat, nu?)

Patriarhatul de Constantinopol chiar daca tu zici ca a luat-o razna (parerea ta, nu si a milioanelor de oameni care au alta parere, daca vrei sa argumentezi cu cifre) nu este compus doar din cateva mii de credinciosi, din Turcia, ci si din multe episcopii in strainatate, care tin de el. In general, grecii tin de el (in cazul Greciei, se respecta acel canon care cere sa tina de Constantinopol, Biserica din Grecia nu se extinde in afara)
Si oricum, daca faci parte din Biserica din Romania esti in comuniune cu Constantinopolul.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Aici ai dreptate, eretici erau cei ce adoptau o erezie in Biserica. Cultele de azi nici nu mai pot fi numiti eretici, sunt adunari omenesti desprinse din partea de Biserica ce a ales sa il urmeze pe papa acum 1000 de ani. Nu le spunem pagani pentru ca nu se inchina la idoli sau zei, dar nu au nici taine si nici o credinta dreapta, deci nu se inchina la Dumnezeu cel adevarat, ci la o reprezentare a divinitatii facuta de fiecare cult. La fel cu iudeii se rugau la fel ca pana atunci dupa ce L-au rastiginit pe Hristos, dar erau rupti de divinitate, de aceea nici nu au mai avut minuni dupa aceea.
Oamnei buni pot fi si printre atei, pagani, alte culte, dar cea mai importanta este credinta, dreapta credinta.
In legatura cu iudeii, ar trebui sa explici ceva. Daca zici ca automat cand nu l-au acceptat pe Hristos s-au rupt complect de Dumnezeu, de ce atunci primii crestini se mai duceau sa se roage la templu si in sinagogi? Aaa, o faceau ca sa ii atraga pe fratii lor la Hristos? Vezi ca pot exista mai multe feluri de a trai aceeasi realitate, a Bisericii, nu numai cea de a refuza orice ocntact si rugaciune comuna cu ceilalti si a zice ca sunt complect in afara? Iar in acel caz nici nu era vorba de persoane care il recunosc pe Hristos ca Fiul lui Dumnezeu.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote