View Single Post
  #274  
Vechi 09.02.2014, 15:18:34
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Dragilor, mare bucurie: astăzi a început perioada Triodului, cu pilda vameșului și a fariseului.

"Este vremea plângerii dinainte de plângere, este vremea care vestește Învierea lui Hristos, prin pocăință și participarea noastră împreună, laolaltă, ca Biserică a lui Iisus Hristos, la Patimile si Moartea Mântuitorului, pentru a putea vedea cu adevărat și Învierea lui" (din cântările Utreniei de azi)

"Întreaga perioada a Postului, a Triodului - această perioadă care pregătește sufletul credinciosului cu forfota aceasta a căutării și mai cu seamă cu dorința aflării luminii Învierii, este marcată de această icoană a vameșului și a fariseului... Această săptămână ... se mai numește și Vestitoarea, pentru că, în adevăr, după cum cei care vor să meargă la război sunt vestiți mai dinainte de general despre timpul când va începe lupta, ca să își curățească și să-și ascută săbiile... tot astfel și Sfinții Părinți vestesc mai înainte, ca printr-o trâmbiță, lupta ce o vom da prin post împotriva diavolului, spre a curăți păcatul care a pus stăpânire mai dinainte pe sufletele noastre și care s-a prefăcut în venin din pricina timpului îndelungat de când ne stăpânește. Mai mult încă, să ne sârguim să dobândim faptele bune pe care nu le avem și, înarmându-ne cum se cuvine, să mergem pregătiți spre nevoințele Postului. Fără îndoială că așa începe Postul și prima pildă din sinaxar, aceea a săptămânii acesteia vestitoare a Postului este îndemnul spre smerenie....

Pentru prima dată ni se cere urcare unei întâi trepte în Post: INTRAREA ÎN TEMPLU, alături de vameș și de fariseu, și identificarea mea cu vameșul , ieșirea mea din fariseismul meu cotidian cu care-mi hrănesc visele de mântuire și intrarea în smerenia vameșului, care se dovedește a fi o stare de fapt, o stare de conștiință și, mai mult, un spațiu delimitat fizic, ca un templu în templu...

Calea ne este arătată de Însuși Domnul și pregătirea aceasta a postului ân Duminica vameșului și a fariseului se leagă deja cu exemplificare modelului care se va reliefa tot mai mult către sfârșit și anume: "Arătat-a Cuvântul smerenia a fi calea cea aleasă a înălțării. smerindu-se și la chipul cel de rob, Căruia urmînd oriunde, smerindu-se, se înalță." De aceea, întâia cerință a acestei Duminici este smerenia.... Suntem chemați să fim râvnitori vameșului pentru că "pe cei drepți voindu-i vicleanul - spune o altă cântare a utreniei - îi fură prin mijlocirea slavei deșarte, iar pe cei păcătoși cu lanțurile deznădăjduirii îi leagă." (subl. mea)
Dar toate acestea în spațiul amplificat al Bisericii, căci cuvintele vameșului, noi, credincioșii, le găsim în Sfânta Biserică. Aici suntem chemați să vedem realitatea... Nu-l vedem pe vameș rugându-se în colțul camerei lui pentru ispășirea păcatelor, deși suntem convinși că va fi făcut-o înainte de a urca la templu, ci starea lui, repet, este aceea a omului venit înaintea lui Dumnezeu spre a-și cere iertare păcatelor....

Iată, așadar, smerenia noastră nu ține de o sărbătoare, nu ține de un moment al vieții noastre, ci smerenia ne aruncă, dacă putem foplosi cuvântul, dincolo de sfârșitul vieții noaste, în Împărăția lui Dumnezeu, care este o împărăție a smereniei și a discreției.
Pentru că cea de-a doua lecție mare a duminicii de astăzi e lecția discreției, adică a manifestării mele în cadrul liturgic al Bisericii, dar cu smerenie și cu discreție deopotrivă. Dumnezeul nostru nu e un Dumnezeu al îngâmfării sau al faptelor semețe, al actelor triumfaliste, ci este Dumnezeul discreției, Care nu vine să zguduie sufletele decât atunci când acestea se cer a fi zguduite și cere sufletul în sine să fie zguduit de prezenșa lui Dumnezeu. Că discreția este o trăsătură de caracter fundamentală a lui Dumnezeu ne-o descoperă de fiecare dată Mântuitorul, Care, în toată bucuria întâlnirii Lui cu Apostolii, vine de fiecare dată și o întărește printr-o prezență discretă, mâna Lui nefăcând spectacol din minunile pe care le face, din vindecările pe care le face, iar glasul Lui neînălțându-Se fals...

Fără îndoială că sunt mulți care socotesc că dacă preotul sau diaconul în ectenie se află în picioare, în dreptul catapetesmei, iar credinciosul ortodox cântă cu voce înaltă în biserică, au senzația că gata, ne-au prins și ne-au catalogat de partea fariseului. Ei nu pricep că cele mai dese cuvinte cântate ale Liturghiei ortodoxe sunt Doamne miluiește-mă, nu Dă-ne nouă, Doamne, și că cel de-al doilea cuvânt des întâlnit în Liturghie este Aliluia: Mărire Ție, Dumnezeului nostru, mărire Ție! Adică între Doamne, miluiește și Slavă lui Dumnezeu pentru toate cele primite, creștinul ortodox se răstignește, dacă vreți, în poziția aceasta a vameșului care are conștiința păcatului său, dar în aceeași vreme, are conștiința faptului că Dumnezeul său este un Dumnezeu al slavei și al bucuriei, un Dumnezeu care plinește rugăciunea, un Dumnezeu nemincinos. Intră vameșul în templu și se bucură acolo în toată tristețea lui, pentru că în cele din urmă Triodul și întregul Post vor vorbi despre o tristețe radioasă. "


Din cântările Triodului de azi:
"Strălucit-a harul Tău, Doamne, strălucit-a lumina sufletelor noastre. Iată vremea bineprimită, iată vremea pocăinței! Să lepădăm lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm cu hainele luminii, ca, trecând noianul cel mare al Postului, să ajungem la Învierea cea de-a treia zi a Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cel care mântuiește sufletele noastre."

"Peste pleoapele ochilor mei duhovnicesti s-a așezat zgura păcatelor și nu pot să privesc și să văd la înălțimea cerului."

"Să lepădăm, credincioșii, trufia cea fără de măsură, cumplita nebunie, urâta mândrie și cruzimea cea rea a fariseuluii, căci necuviincioase sunt acestea înaintea lui Dumnezeu. Și aceasta o spunem noi, pentru că smerenia odinioară a înălțat pe vameș și a strigat cu plângere: Milostiveste-te!, iar Domnul l-a indreptat, iar semeția a surpat prin dreptate pe ticălosul fariseu, care a grăit cu trufie."


"Timpul pocăinței, în al cărui pronaos ne aflăm deja, devine odată cu duminica în care se va citi pilda Fiului risipitor, timpul întoarcerii din exilul mondenității și al modernității, către Hristos. Mai întâi însă, suntem chemați să identificăm adevăratul templu, să identificăm adevărata smerenie, să identificăm adevărata rugăciune și, mai cu seamă, să identificăm pe adevăratul Hristos....



Duminica de astăzi este o duminnică a îngenuncherii, pentru că de prea multe ori credem că putem rezolva numai stând la birou problemele unei țări, ale unei familii, ale unui oraș sau, știu eu, ale unei omeniri. Haideți împreună cu vameșul, să intrăm în Templul cel ceresc al Tatălui, să ședem în Biserica cea pământească și să-i cântăm lui Dumnezeu, bătându-ne, cum bine spun Sfinții Părinți, cu pumnii nădejdii, cugetele, și să ne rugăm Lui să ne miluiască pe fiecare dintre noi în parte."

(extrase din pr. Constantin Necula, Cântare de biruință cântând", 2012, pp. 7-17).
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote