Nicolai Berdiaev - Filosofia lui Dostoievski:https://mega.co.nz/#!ZdhFibCD!ec_Q-W...P5EOpEv0Ys_RSQ
"Dostoievski nu este numai un mare artist, ci și un mare gînditor și clarvăzător spiritual. El este un dialectician genial, cel mai mare metafizician rus. în cazul său, ideile joacă un rol esențial. Geniala dialectică dostoievskiană ocupă un loc la fel de important ca și covîrșitoarea lui concepție psihologică. Prin artă, Dostoievski penetrează înseși principiile vieții ideilor, iar viața pătrunde în arta sa. Ideile trăiesc la el o viață organică, au soarta lor inevitabil umană, iar această viață este dinamică, nu are nimic static, nu e pasivă, osificată. Dostoievski studiază procesele dinamice în viața ideilor. în creația sa se înalță vîrtejul de foc al ideilor care curge șuvoi. Ideile reci nu există și nici nu-l interesează. La Dostoievski există ceva din spiritul lui Heraclit. Totul este incendiar, dinamic, totul e în mișcare, în contradicție și luptă. Ideile sale nu sînt categorii înghețate, statice, ci torente pîrjolitoare. Toate sînt legate de destinul omului, de destinul lumii și al lui Dumnezeu. Ideile determină destinul, ele sînt adînc ontologice, existențiale, energetice și dinamice, în idee este concentrată și ascunsă energia distrugătoare a dinamitei, iar Dostoievski arată cum exploziile ideilor distrug și aduc moartea. Totodată, în idee este concentrată și ascunsă energia regeneratoare și izbăvitoare. Lumea ideilor lui Dostoievski este cu totul deosebită, o lume unică, mult deosebită de lumea ideilor lui Platon. Ideile lui Dostoievski nu sînt prototipuri ale existenței, nu se constituie în esențele primare și, desigur, nu sînt norme, ci destine ale existenței, energii incandescente primare. Dar, ca și Platon, Dostoievski a recunoscut rolul determinant al ideilor. Și, în ciuda modei actuale, înclinată să nege valoarea independentă a ideilor și să suspecteze valoarea lor la fiecare scriitor, nu poți să te apropii de Dostoievski, nu poți să-l înțelegi, fără să te cufunzi în diversa și bogata lume a ideilor lui. Creația lui Dostoievski este un adevărat ospăț al cugetării. Iar acei care refuză să ia parte la acest ospăț, bazați pe faptul că în reflecțiile sale sceptice bănuiesc valori comune ale gîndului și ideii, sînt sortiți la o existență tristă, săracă, ajung în pragul inaniției spirituale. Dostoievski descoperă noi lumi. Aceste lumi se află în stare de mișcare clocotitoare. Prin intermediul lumilor și prin mișcarea lor sînt dezlegate destinele omenești. însă cei care se limitează la interesul pentru psihologie, la latura formală a artei, își închid singuri intrarea în aceste lumi și niciodată nu vor înțelege ceea ce destăinuie Dostoievski. Așadar, vreau să intru în adîncul adîncurilor lumii de idei, să înțeleg modul de contemplare dostoievskian asupra lumi. Este o contemplare originală a lumii, o pătrundere intuitivă în substanța interioară a ei. Este ceea ce i se dezvăluie creatorului privind lumea și viața. Dostoievski a avut revelațiile sale pe care vreau să le înțeleg. Concepția dostoievskiană despre lume nu a fost un sistem abstract de idei, nu pot găsi așa ceva, ba chiar e îndoielnic că este posibil. Această concepție despre lume constă în intuiția genială a destinului uman și universal. Este o intuiție artistică, dar nu numai, e de asemenea o intuiție ideatică, filosofică, de cunoaștere — e o gnoză. Dostoievski a fost, într-un sens oarecum abuziv, un gnostic. Creația lui este cunoaștere, o știință despre spirit. Concepția lui Dostoievski despre lume este, mai întîi de toate, dinamică, iar eu vreau să-l surprind în acest dinamism. La Dostoievski punctul de vedere dinamic nu are nimic contradictoriu. El traduce în fapt principiul coincidentia opositorum. Adîncindu-se în lectura lui Dostoievski, fiecare trebuie să iasă înnobilat de cunoaștere. Această cunoaștere doresc să o reconstitui în deplinătatea sa."
"Prin Dostoievski, literatura rusă atinge o culme. Se scoate în evidență caracterul religios, de martiriu. în Dostoievski se condensează tot întunericul vieții rusești, al destinului rus, dar se aprinde și o lumină. Calea plîngerii literaturii ruse, plină de suferință și căutare religioasă, trebuia să ducă la Dostoievski. Dar la el se ivește deja o ruptură spre alte lumi, din falia deschisă se vede lumina. Tragedia lui Dostoievski, ca orice adevărată tragedie, presupune un catharsis, o curățare și o eliberare. Cei care se precipită spre întunericul situațiilor fără ieșire, nu-l văd și nu-l pricep.
Citindu-l pe Dostoievski ai o mare bucurie, o uriașă eliberare a spiritului. Este bucuria prin suferință, este calea creștină. Dostoievski redă credința în om, în adîncimile umanului. Această credință nu există în umanismul lînced. Acesta renaște cînd crede în Dumnezeu. Credința în om înseamnă credința în Hristos, în Dumnezeu-Omul. Toată viața, Dostoievski a promovat sentimentul exclusiv și unic al lui Hristos, dragostea extatică pentru El. în numele lui Hristos, și din iubire nemărginită față de El, Dostoievski a rupt cu acea lume umanistă în care era prooroc Belinski. Credința lui Dostoievski în Hristos a trecut peste văpaia tuturor îndoielilor și s-a călit în focul suferinței. Dostoievski notează în însemnări : „Iar în Europa nu există și nu au fost asemenea forțe ale exresiei ateiste. Așa s-a făcut să nu cred ca un copil în Hristos și în mărturisirea Sa. Peste marea văpaie a îndoielilor a trecut Osana ce-mi aparține". Dostoievski și-a pierdut credința tinereții în „Schiller" — prin acest nume desemna el simbolic tot ce era „măreț și minunat", umanismul idealist. Credința în „Schiller" nu a făcut față ispitelor, credința în Hristos a suportat toate ispitele. A pierdut credința umanistă în om, dar a rămas fidel credinței creștine în om, a adîncit, a întărit și a înnobilat această credință. De aceea, Dostoievski nu a putut să fie întunecat, un pesimist incurabil. La el există o emanație luminoasă și în ceea ce e mai întunecat, mai chiunit. Aceasta este lumina lui Hristos care iradiază și întunericul. Dostoievski îl conduce pe om prin beznele dedublării, motivul fundamental dostoievskian, dar dedublarea nu-l nimicește definitiv pe om. Prin intermediul lui Dumnezeu-Omul, personalitatea umană poate fi redată vieții."
Nicolai Berdiaev