DW/ Horatiu Pepine: Despre libertatea de expresie și gândire
Povestea fetei care a fugit la mânăstire pare să fi devenit o foarte bună poveste ”educativă” pentru ce pățesc tinerii care stau de vorbă cu preoții sau care citesc cărți nepotrivite.
O fată de 15 ani a fugit de acasă și, fascinată de ambianța și decorul vieții monahale percepute poate mai mult ca imagine literară, s-a ascuns două zile la o mânăstire din Moldova. Poliția alertată de părinți a intrat în funcțiune, televiziunile și-au făcut datoria mediatizând cazul, parchetul a făcut investigații preliminare, dar în cele din urmă totul s-a sfârșit cu bine. Din acel moment întreaga poveste a reintrat integral în sfera vieții private și toată campania publică ar fi trebuit să ia sfârșit.
Pur și simplu televiziunile ar fi trebuit să tacă și să se ocupe de alte subiecte.
Din nefericire, episodul nu e trecut sub tăcere iar dezbaterile iau amploare, participanții profitând de ocazie ca să-și exprime copios idiosincraziile:
anticlericalii fac aluzii malițioase la cazul Tanacu și la finanțarea publică a Bisericii, psihologii își revarsă resentimentul asupra practicii spovedaniei sau confesionalului, ”iluminiștii” denunță înapoierea moldovenilor săraci și îndoctrinați de biserică.
Dar problema este că
toată această dezbatere se desfășoară în legătură cu o familie care nu mai vrea să fie în centrul atenției și care nu-și dorește decât să se întoarcă la anonimatul protector de dinainte. Întregul scandal a fost și așa prea amplificat cu tot felul de suspiciuni care s-au dovedit nefondate. De aceea trebuie ca cineva să atragă atenția televiziunilor că au depășit limitele și că, din prea multă bunăvoință și pasiune pedagogică, vor tranforma viața acestei familii într-un infern.
La prima vedere, realizatorii TV dezbat teme de interes general, cum ar fi relația dintre biserică și societate sau concurența dintre diferite modele educaționale, dar în realitate nu reușesc decât să focalizeze atenția telespectatorilor asupra unui caz particular. În felul acesta, protagonista inocentă a întâmplării și familia ei ajung obiectul unei dezbateri publice, care strecoară tot felul de presupoziții nefavorabile.
Chiar dacă nu li se pronununță numele, membrii acestei familii sunt evocați aluziv în fiecare moment al dezbaterii, ca și cum i-ar privi direct.
Problema este că, din punctul de vedere al unei societăți liberale, programele de televiziune nu pot fi interzise oricât de intruzive ar fi ele, deoarece fiecare are dreptul să spună ceea ce crede de cuviință, chiar dacă provocă prin vorbele sale o profundă rană morală. E neplăcut, dar e prețul ordinii liberale. Putem doar să facem apel la discernământul oamenilor de televiziune și să-i convingem că bunele lor intenții se transformă, încetul cu încetul, într-un mare rău.
Dar în ceea ce se întâmplă putem distinge niște tendințe care nu mai sunt deloc liberale și care schițează de pe acum o perspectivă îngrijorătoare. Faptul că se discută la televiziune pe un ton insistent și amenințător despre răul pe care îl face educația religioasă în general sau despre trauma pe care o familie ”neglijentă” o poate provoca copilului său, în așa fel încât acesta ajunge
horribile dictu să fie atras de povestirile despre Iisus, ne arată deja că există oameni care aspiră să exercite cu strictețe monopolul educației în societate.
Povestea fetei care a fugit la mânăstire, la fel ca narațiunile clasice despre copiii neascultători, pare să fi devenit o foarte bună poveste ”educativă” pentru ce pățesc tinerii care stau de vorbă cu preoții sau care citesc cărți nepotrivite. Noii pedagogi deținători ai adevărului recent ar fi, eventual, psihologii, care ar dobândi un rol mai important în școli în așa fel, încât să corecteze la timp aceste abateri de la ”normalitate”.
Într-o epocă în care tradițiile religioase sunt în regres, dobândind o mentalitate defensivă și temătoare,
spiritul laicist care se străduiește să evacueze cu totul orice urmă de cultură tradițională se află în plină ofensivă. Dar tentativa aceasta de a trasa un model unic al educației este cu totul antiliberală. Paradoxal este că liberalismul, care a atacat el însuși la vremea sa monopolul educației religioase, a ajuns să fie amenințat de chiar produsele sale.
Așa cum nu putem interzice vorbăria incontinentă a televiziunilor, chiar dacă devine stupidă și intruzivă, tot așa nu ar trebui să acceptăm
avansul acesta lent al gândirii unice.