Pentru că s-a amintit de părintele N. Steinhardt...
FALSUL IDEALISM
Din „Dăruind vei dobândi”
Nicolae Steinhardt
Editura Manastirii Rohia, 2006
FALSUL IDEALISM – La Duminica 25 dupa Rusalii
Pericopa bunului samarinean (Luca 10, 25-37) care este a milei și grijii de nevoile și necazurile semenului ne evocă pe acei falși idealiști neobosiți în a ne spune: ce vă tot plângeți și văicăriți că nu aveți destulă pâine și nu mâncați pe săturate? Sunteți, nu încetează ei a stărui și dojeni,-’Sunteți materialiști, robi pantecelui și prea puțin creștini. Vă tot plângeți și tot cârtiți : dar nu pâinea este esențialul și nu ea vă va mântui ; oamenii, o știți doar, nu trăiesc numai cu pâine!
Predicatorii aceștia ai idealismului se recrutează de cele mai multe ori dintre ghiftuiții și îmbuibații lumii.
Pe deplin lămurit, este că nu au citit parabola samarineannlui milostiv și că nu se pricep să facă distincție între necesar și exces. Una este lăcomia, alta este strictul necesar vieții. Au dreptate cât privește gândul după delicateturi și răsfățuri, nu însă când e vorba de pâine. Ni se pomenește de înfrânare și ascetism, dar se pierde din vedere că ascetismul e treabă voluntară; când e impus nu de un imbold lăuntric ci de o situație obiectivă exterioară, el își pierde orice merit soteriologic. în sfârșit, cei pe care i-aș numi falșii idealiști mai dau dovadă că nu cunosc învățătura lui Hristos.
Hristos ce a făcut, ce a provăduit? A înmulțit pâinile și peștii, a prefăcut apa în vin. întotdeauna Domnul și-a manifestat grija pentru nevoia de pâine a oamenilor. I-a apărat pe apostoli când, fiindcă le era foame, au smuls spicele de grâu în zi de sabat (Matei 12, 1 și urm.). A socotit că bine au făcut David și însoțitorii lui când, flămânzind, au intrat în casa lui Dumnezeu, în zilele lui Abiadar arhiereul, și au mâncat pâinile punerii înainte pe care nu se cuvenea să le mănânce decât preoții (Marcu 2, 25-26). A săturat cu pâine o dată patru mii de bărbați și altă dată cinci mii, motivând minunea săvârșită astfel: „Milă îmi este de mulțime că sunt trei zile de când așteaptă lângă Mine și n-au ce să mănânce; și să-i slobozesc nu voiesc, ca să nu se istovească pe drum ” (Matei 15, 32).
Iată cum grăiește și cum făptuiește autenticul Iisus: nu certându-i pe oameni că sunt robi pântecelui și se gândesc numai la mâncare, nu dându-le povețe idealiste și îndemnându-i să se mulțumească cu hrana spirituală (și ușor l-ar fi venit să le ceară să nu uite că au ascultat cuvinte dumnezeiești), nu lăsându-i să se descurce cum vor putea, ci săturându-i din belșug (de au rămas o dată șapte și altă dată dousprezece coșuri cu fărâmituri) și îngrijindu-se ca nu care cumva să leșine de foame pe drum.
Dar la stârșitul capitolului al 25-lea din Evanghelia Sfântului Matei, unde e vorba de înfricoșata Judecată, cum ni se spune că va proceda Fiul Omului întru slava Sa, cum va deosebi oile de capre, pe cei buni de cei răi, pe binecuvântați de osândiți, după care criteriu va efectua despărțirea? După cum I s-a dat să mănânce când a fost flămând ori nu I s-a dat să mănânce când a fost flămând (criteriu desigur trivial în ochii „idealiștilor”).
Pentru fiica lui Iair, mai-marele sinagogii din Capernaum, după ce i-a poruncit: „Talita kumi” și a înviat-o, ce dispoziție dă acolo pe loc și neîntâziat: să i se dea să mănâcel (Marcu 5, 43).
Pe smochinul neroditor care, atunci când El a flămânzit și nu I-a dat roade, cum l-a tratat Domnul? Blestemându-l! (Marcu 11, 14). Și cum se auto-caracterizează Iisus ? „Om mâncăcois și băutor de vin” (Matei 11, 19; Luca 7, 34). Domnul e mereu gata și dispus să primească invitații la masă: cinează în casa lui Zaheu, a lui Matei-Levi, ba și în a fariseului Simon leprosul (și probabil că nu numai în a lui Simon, căci fariseii, iscodindu-L, îl vor fi poftit în casele lor și la mesele lor spre a-L prinde mai lesne în cuvânt).
Cum se mai numește Domnul pe Sine? „Pâinea vieții” și adaugă : „cel ce vine la Mine nu va flămânzi” (Ioan 6,35 și 48). Și se mai definește cu același prilej : „Eu sunt pâinea ce S-a coborât din cer” (Ioan 6, 43). Iisus, hotărât lucru, nu Se rușinează a vorbi pe șleau de foame și de sete și de mâncare și nici de a mânca. împărăția cerurilor cu ce o aseamănă? Cu o cină, iar celui care îi va deschide ușa ce îi făgăduiește? Că va intra la el și va cina cu el (Apoc. 3, 20). După înviere, cum îi convinge pe apostolii care se spăimântaseră că e nălucă și se tulburaseră, că El este și că nu-i arătare? Mâncând în prezența lor pește și miere (Luca 24, 41-43).
Nu, Domnul, binecuvântat fie Numele Său, nu a fost ceea ce în limbaj curent se cheamă „idealist”, ci a fost materialist întrucât a luat fără greș aminte și în mod foarte deschis, foarte participatoriu la problema pâinii.
Să fie oare această grijă pentru pâine – care-i și a noastră – mărturisire de robie a pântecului, de josnică preocupare animalică, de materialism grosolan?
Problema o rezolvă în mod definitiv, cred, Nicolae Berdiaev. Problema pâinii, spune marele gânditor, problema pâinii pentru mine ca ins care, nu mă ascund, sunt lacom și cunosc tendința de a mă văicări și a fi nemulțumit, este, da, o problemă materială. Dar pâinea aproapelui meu, continuă Berdiaev, nu mai e o problemă materială ci o datorie spirituală. Să luăm aminte, înfiorați de respect, la schimbarea de registru tonal: când sunt în joc eu cu nesațul meu, eu individul cârcotaș și pofticios, pâinea e o problemă. Când mă preocupă însă pâinea aproapelui meu, problema devine datorie, saltă de pe tărâmul material pe cel spiritual.
Iată cel mai bun răspuns dat falșilor idealiști. Dacă în loc de a mă plânge pe mine, îi deplâng pe cei lipsiți, cârteala se preface în compătimire și ia cu totul altă înfățișare.
Și le mai amintim așa-zișilor idealiști că Domnul nu ni se dă nouă spre consumare în idealitate și abstracțiune, ci la modul materialității: ca pâine și ca vin. Și ce sunt acestea de nu cele două elemente consubstanțiale vieții ; pâinea (prea curatul Trup) pentru întreținerea vieții, vinul (scumpul Sânge) pentru veselirea și îndulcirea ei? Căci ființa omenească nu e făcută numai pentru a viețui, a exista (animalic) și a trudi, ci și pentru a se bucura de viață în chip conștient, a o gusta și proslăvi în ceasuri de odihnă și înălțare sufletească. Vinul simbolizează această caracteristică din urmă a ființei înzestrate cu duh și cu darul cuvântării. Pâinea și vinul, laolaltă și dual, alcătuiesc cumpăna vieții noastre, o metaforizează și totodată o explică, o condiționează.
Cum își intitulează frumosul său roman scriitorul italian Ignazio Silone? întocmai chiar: Pâinea și vinul. Iar fiului rătăcitor înapoiat la vatra părintescă ce i se arată mai întâi în poezia lui Trakl ? Pâinea și vinul – strălucind în curată lumină pe masă.
Și Domnul cum ne învață să ne rugăm în rugăciunea domnească (atât de sintetică, de concentrată în esențe)? Oare nu cerând să ne fie dată pâinea cea spre ființă?
Falsul idealism nu mi se pare nimic altceva decât fățărnicie, nedragoste de aproapele, grandilocvență deșartă și necreștinism. Bunul samarinean s-a apropiat de năpăstuit, i-a legat rănile, i le-a uns cu untdelemn și le-a stropit cu vin, l-a suit pe dobitocul său și l-a dus la casa de oaspeți ca să i se dea îngrijiri și să fie de bună seamă hrănit. Iată idealismul în acțiune. Falsul idealism nu-i decât fariseism și se identifică purtării preotului și levitului care au trecut nepăsători pe lângă cel aflat în mare strâmtorare. (Ii vor fi acordat în gând consolări idealiste: mai bine ar fi făcut să stea acasă și să nu umble hojma teleleu-tănase de colo până colo).
Hristos ne învață, El, să nu disprețuim pâinea, să nu facem paradă de idealism fariseic și să nu fim nepăsători – ca preotul și levitul – față de foamea, setea, nevoințele și necazurile fratelui nostru.
Pâinea, în învățătura Domnului, e sfântă. Și sfântă a fost din străvechime pentru întregul popor, atât cel din orașe cât și cel de la sate. In frumoasele noastre sate mai ales, unde s-au păstrat neștirbite valorile creștinești și datinele strămoșești, unde se face atât de vădit văzută continuitatea caracterului național, dacă se întâmplă ca un dumicat de pâine să cadă pe jos e numaidecât ridicat ; pâinea se așează numai la loc curat, de cinste; e oferită, odată cu sarea, oaspeților de vază o taie numai capul familiei, având mereu grijă să cresteze într-însa semnul Sfintei Cruci cu vârful cuțitului.
Pâinea e dătătoare și intreținătoare de viață. Prin mijlocirea ei, transubstanțializată, ni se dă spre consumare Trupul Domnului. Nu numai cu pâine va trăi omul, desigur, dar nici fără ea cât timp sufletul nu se va fi slobozit din lut. Hristos nu a binevestit „idealismul” (așa-zisul nerod și mincinos idealism al fățarnicilor), ci dimpotrivă și-a exprimat grija (atentă, serioasă, părintească) pentru pâinea cea spre ființă, cea de toate zilele, a făpturilor Sale.
|