Subiect: Postul Mare
View Single Post
  #5  
Vechi 27.02.2014, 00:45:38
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Pravila creștinului în Postul Mare

Perioada Postului Mare este socotită în tradiția ortodoxă vremea prielnică pocăinței, fiind sprijinită de rânduieli liturgice specifice și asociată cu cea mai riguroasă prescripție de postire. Cele șapte săptămâni de asceză oferă cadrul propice unei profunde trăiri duhovnicești, unică în cursul anului bisericesc.

Pe lângă slujbele rânduite a se oficia numai în această perioadă și la care este îndatorat să participe cu regularitate, cum ar fi: Pavecernița Mare, Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, Deniile etc., creștinul practicant, dornic de o creștere lăuntrică izbăvitoare, este îndrumat să-și împlinească și o pravilă a lui, de rugăciune particulară. Aceasta ține mai ales de o practică bisericească, fără a se încadra însă în scheme prestabilite și statuate normativ. Ceea ce trebuie să aibă în vedere un creștin practicant este grija de a nu scăpa ocazia unuia dintre cele mai propice răstimpuri pentru pocăință, Postul Mare, care-l poate face apt pentru primirea praznicului Învierii Domnului, la capătul unui exercițiu de voință de aproape 50 de zile.

În cele ce urmează, vom face câteva recomandări practice pentru pravila de rugăciune a creștinului în Postul Mare, cu precizarea că ele nu trebuie aplicate global, ci fiecare trebuie să și le însușească după puterea și disponibilitatea sa lăuntrică, sub îndrumarea duhovnicului.

Rânduieli pentru mângâierea sufletului la vreme de post

Așadar, se recomandă creștinului să țină, după putere, rânduiala și rigurozitatea postirii, iar dacă starea sănătății îl împiedică, singurul în măsură să dezlege asprimea postului e duhovnicul. Îi mai este recomandat să se spovedească măcar o dată în cursul postului, citindu-și canonul de rugăciune înainte și după Spovedanie, și să împlinească epitimia sau canonul rânduit. Să se împărtășească, dacă primește dezlegare, citindu-și îndătinatul canon, înainte și după împărtășire.

Nici sfintele slujbe nu trebuie uitate, fiindu-i necesare omului credincios rugăciunea și participarea cât mai deasă la cele rânduite de Biserică. Să înmulțească metaniile, ca gest trupesc al umilinței și al stârpirii patimilor, precum și faptele de milostenie. Să nu uite nici de citirea rugăciunilor și a cărților de zidire sufletească (Sfânta Scriptură, Viețile Sfinților, Psaltirea, Acatiste, Paraclise etc.). Să aibă în permanență sub control gândurile, vorbele și faptele sale, cenzurând pe cele vinovate, în scopul unei bune așezări lăuntrice.

Pe lângă obișnuitele rugă*ciuni de seară și de dimineață, practica scrisă și nescrisă a Bisericii recomandă în această perioadă și câteva rânduieli de rugăciune de pocăință, de mai multe ori pe zi: Rugăciunea lui Manase - pe care o găsim în Ceaslov, Cântările lui Moise - găsite la sfârșitul Psaltirii, Canonul de pocăință al Domnului nostru Iisus Hristos - din Ceas*lov, Canonul Sfântului Andrei Criteanul - din Triod, Psaltirea și diferite rugăciuni de pocăință din cărțile de rugăciune. Atenție însă: toate aceste recomandări rămân aleatorii. Fiecare își asumă, după puterea și imboldul lăuntric, rânduiala pe care și-o dorește.

La toate acestea, ne întrebăm așadar, care creștin adevărat nu va dori un spor duhovnicesc în drumul spre Primăvara Învierii? Curaj, oameni buni! Pravila poate fi împlinită, iar rodul împlinirii ei devine binecuvântare pentru noi. (sursa: ziarullumina)
Reply With Quote