“Pentru mulți, dacã nu pentru majoritatea creștinilor ortodocși, Postul Paștelui constã dintr-un numãr limitat de reguli și prescripții exterioare, predominant negative: abținerea de la anumite mâncãruri, de la dans și alte distracții. Aceastã înțelegere exprimã gradul nostru de înstrãinare fațã de adevãratul duh al Bisericii, care ne este aproape imposibil de înțeles, și anume cã Postul înseamnã și “altceva”- ceva fãrã de care toate aceste rânduieli își pierd în mare parte semnificația. Acest “altceva” poate fi cel mai bine descris ca o “atmosferã”, “un climat” în care fiecare din noi intrã, ca fiind mai întâi o stare a minții, a sufletului, care timp de șapte sãptãmâni pãtrunde întreaga noastrã existențã. Scopul postului nu este acela de a ne sili sã acceptãm câteva obligații formale, ci acela de a ne “înmuia” inima, astfel încât aceasta sã se deschidã cãtre realitãțile duhovnicești, sã cunoascã tainica “sete și foame” dupã comuniunea haricã cu Dumnezeu.
Aceastã “atmosferã” de post, aceastã “stare a minții” este determinatã în mare parte de slujbe, de diferitele schimbãri ce intervin în viața liturgicã în aceastã perioadã. Luându-le separat, aceste schimbãri pot apãrea ca fiind “rânduieli” de neînteles, reguli formale la care trebuie sã consimțim formal; dar, întelese ca un întreg, ele descoperã și comunicã duhul Postului, ne fac sã vedem, sã simțim si sã exprimãm acea tristețe strãlucitoare care reprezintã adevãratul mesaj și dar al Postului." (Alexander Schmemann - Postul Mare)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
|