View Single Post
  #16  
Vechi 06.03.2014, 23:22:26
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nefarian Vezi mesajul
Stiu ca mandria este unul din cele 7 pacate capitale dar este ea tot timpul un pacat?

Este pacat sa fi mandru de copii tai?sa fi mandru ca esti roman sau sa fi mandru de realizarile tale(bune) ?
Personal cred ca acest cuvant si-a schimbat sensul de-a-lungul timpului si nu e aceeasi mandrie de care se vorbeste in Biblie. Ce parere aveti?

Despre mandrie


Acest cuvant, “mandrie”, a fost atat de mult rejectat in exegeza crestina, incat am fost cu totul vaduviti de sensul pozitiv al acestui cuvant. Incapatanarea de a ne incadra in norma dogmei creaza confuzie dar si hilaritate cand incercam sa explicam in cuvinte cand simtim “mandrie in sens pozitiv”, evitand folosirea cuvantului “mandrie”.

-------------------------------------
Mandria este o forma de bucurie/placere suscitata in raport cu diferite forme de posesiuni ale eu-rilor.

Nu spunem: “Sunt mandru ca nu mai este innorat” pentru ca nu implica o posesiune a eului, ci “Ma bucur ca nu mai este innorat.

Mandria este de doua feluri: mandrie rea si mandrie buna.

--------------------------------------------


Mandria rea este o placere resimtita atunci cand gandim ca eul nostru este superior sub anumite aspecte in raport cu alte euri (fiinte, oameni, demoni, sfinti, Dumnezeu). Aceasta mandrie poate fi mai usor identificata in fluxul mental daca suntem suficient de atenti. Cu trezvie putem bloca manifestarea ei, pentru a nu hrani inima cu aceasta placere pervertita.

De asemenea, mandrie rea este si un sentiment ca meritam ceva (ex. aprecieri, multumiri…) in fata altor euri - atunci cand consideram ca facem, sau am facut ceva bun. Atunci cand ne consideram indreptatiti, prin anumite calitati pe care le detinem. Este o forma de mandrie mai insidioasa, profunda. Pentru a scapa de ea, trebuie sa ne lepadam cu totul de noi insine. Putini reusesc sa nu se indreptateasca pe ei insisi. Ispitele de zi cu zi ne demonstreaza din plin aceasta. Cu totii suntem contaminati de aceasta forma de mandrie. Daca pe prima reusim sa o blocam intr-o oarecare masura, cea de a doua necesita o incizie pana in strafundul inimii.

Deci, mandria rea este orice inaltare a eului propriu in fata altor euri, prin diferite forme de gandire.

Incercand sa iubim toate fapturile, exersand dragostea, inima se umple de o caldura care alunga treptat raceala mandriei. Mintea se schimba. Nu mai simte deloc placere atunci cand se inalta pe sine, ci simte placere in placerea celorlalti si durere in durerea celorlalti. Mintea care iubeste nu se inalta pe sine si nu asteapta nicio recompensa.


Ce este mandria buna?

Mandria buna este o placere resimtita atunci cand constientizam calitatile/posesiunile altora – “Mandria-in-altii.
Am copii frumosi.”
Sunt mandru de tine, fiul meu!”
"Sunt mandru de voi!" (nu "Sunt bucuros cu/in/de voi")

De asemenea, mandrie buna este o placere resimtita atunci cand constientizam calitati/realizari proprii, amestecata cu sentimentul de recunostinta fata de Dumnezeu. Astfel recunoastem ca sunt primite in dar.

Recunostinta adanceste smerenia.

Fara recunostinta, aceasta mandrie buna cade pe panta mandriei rele.
Este ca benzina, ne poate ajuta sa inaintam, dar daca nu suntem atenti ardem de vii.

Dumnezeu ne porunceste sa cerem calitati, nu defecte. Si daca El ni la da sa nu le respingem.

Placerea
resimtita in aceste daruri lucreaza in tandem cu recunostinta. Iar recunostinta ne acopera cu smerenie.

Fara placere in daruri, recunostinta este falsa, formala.
Putem gusta placerea duhovniceasca si totusi sa nu ne lipim de ea. Nelipirea inimii de placeri duhovnicesti este o lucrare inalta. Aceasta aduce covarsire de daruri, in cel slobod, care nu se leaga de nimic, care inainteaza mereu in Dumnezeu.

Mandria buna este placerea care exprima si alimenteaza recunostinta. Iar recunostinta este cea care hraneste smerenia. Mandria buna este combustibilul smereniei. Cand veriga recunostintei se rupe mandria buna se transforma in mandrie rea, iar smerenia moare.

Aceasta mandrie buna este absolut necesara in stabilizarea si aprofundarea virtutilor.

Unii nu inteleg functia lucrativa a mandriei cele bune, fiind intr-o stare de confuzie, fara spor launtric.

Altii o inteleg, dar nu o denumesc astfel pentru ca acest cuvant este ireconciliabil in teza crestina cu smerenia.

Se foloseste de exemplu "Ma laud in Domnul" o placere care recunoaste sursa calitatilor daruite.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 06.03.2014 at 23:38:13.
Reply With Quote