Cuvântul „ortodoxie” înseamnă dreaptă mărire. Este un cuvânt grecesc, un termen grecesc, care nu s-a tradus în limba noastră ci a rămas așa cum este în limba greacă, dar însemnătatea lui pentru noi, ca să înțelegem și noi ce înțeleg grecii care au creat acest termen, este „dreaptă mărire”. Noi ne numim pe noi înșine ortodocși ca să ne deosebim de ceilalți creștini care nu sunt ortodocși, ci sunt, zicem noi, eterodocși. Ce înseamnă eterodox? Străin de Ortodoxie, străin de dreaptă mărire.
Ortodoxia ca dreaptă mărire se revarsă în aducerea de mărire lui Dumnezeu, deci noi suntem ortodocși pentru că aducem dreaptă mărire lui Dumnezeu și dacă nu aducem dreaptă mărire nu suntem ortodocși. Și ceilalți creștini aduc mărire lui Dumnezeu, dar nu mărirea cea dreaptă, pentru că nu au credința cea dreaptă. Cei care, de pildă, nu cinstesc pe Maica Domnului, nu pot avea dreaptă mărire pentru că nu au dreaptă credință. Ori noi ca cinstitori ai Maicii Domnului avem dreaptă mărire pentru că facem legătura între Domnul Hristos și Maica Domnului, mama Domnului nostru Iisus Hristos. Și așa mai departe, nu stărui acum în amănunte. Sigur că se pot aduce multe lucruri care mărturisesc dreapta mărire pe care o avem noi.
Cine zice „ortodox” știe ce zice, adică zice creștinii care nu sunt de credințe străine de Ortodoxie ci sunt așa cum suntem noi, cu credința ortodoxă, cu dreaptă mărire. Sigur că pentru a avea dreaptă mărire trebuie să ai dreaptă credință. Nu poți să ai dreaptă mărire dacă nu ai dreaptă credință. Deci, ori zicem drept măritori creștini, ori zicem drept credincioși creștini, în realitate e același lucru în două înfățișări. La slujbă, de pildă la Sfânta Liturghie, se spune: „Pe voi pe toți, dreptmăritorilor creștini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăția Sa, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”. S-ar putea spune foarte bine: „Pe voi pe toți, ortodocșilor creștini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăția Sa, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”. Prin urmare noi ne definim ca ortodocși, ne numim ortodocși, drept măritori, și ne manifestăm ca ortodocși prin ceea ce are Ortodoxia ca specific, adică prin ceea ce e reprezentată Ortodoxia.
(Părintele Teofil Părăian, Gânduri bune pentru gânduri bune, Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1997, p. 10-11)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|